علیرضا شیخ‌عطار، دیپلمات و قائم‌مقام سابق وزارت امور خارجه معتقد است: با وجود تلاش‌های انجام‌شده و همراه شدن بخشی از افکار عمومی جهان با مواضع به‌حق ایران، با عقب‌ماندگی‌های جدی در این عرصه روبه‌رو هستیم که این عقب‌ماندگی باید با سرمایه‌گذاری در این حوزه جبران شود.

علیرضا شیخ‌عطار، دیپلمات و قائم‌مقام سابق وزارت امورخارجه در گفتگو با همشهری: وزارت امور خارجه نمی‌تواند به تنهایی این کار را انجام دهد. در تئوری نرم مردم، روشنفکران، اقتصاددانان، تشکل‌های مردم‌نهاد و رسانه‌ها باید به مسئله ورود جدی کنند و افکار عمومی را به نفع ایران جهت‌ دهند.

متقاعد کردن افکار عمومی دنیا با منطق ایران کار سختی نیست خصوصا بعد از خارج شدن آمریکا از برجام، منطق حقوقی و سیاسی ایران در مقابل آمریکا دست بالا را دارد. ما با وجود همه نواقص برجام، در این توافق مانده‌ایم و این آمریکاست که از آن خارج شده است.

اکنون ایران است که برای ماندن در برجام باید شروطی مانند تبدیل شدن تفاهم به قانون را تعیین کند تا دولت‌های بعدی قادر به لغو یا تعلیق آن نباشند. اگر سیاستمداران آمریکایی احساس کنند افکار عمومی چه در آمریکا و چه در جهان به نفع منطق ایران است، خواسته‌های ایران را اجابت خواهند کرد و به ناچار آن را خواهند پذیرفت. راه‌حل دیگر این است که توافق را نباید در ۵جلسه امضا کرد. باید گام به گام جلو رفت و با حوصله با غربی‌ها مذاکره کرد تا به نتیجه مطلوب برسیم. عجله در این روند قطعا نمی‌تواند متضمن همه منافع ملی ایران باشد

دراین‌باره بخوانید؛ اظهارات مهم یک دیپلمات درباره نقطه ضعف برجام، همراهان وندی‌شرمن در مذاکرات و... | ایران به هر قیمتی قصد رسیدن به توافق را دارد؟

دراین‌باره ببینید؛ 

هیچ‌گاه با آمریکا مذاکره ثمربخش نداشته‌ایم | چه کسانی دنبال مذاکره با آمریکا هستند؟ | نظرات مورگنتا را تکرار می‌کنند

ایران می‌تواند با آمریکا به توافق برسد؟ | دشمنی آمریکا با ایران، هسته‌ای و موشکی نیست

نواقص عملکرد تیم مذاکره کننده قبلی چه بود؟ | شیخ عطار: می‌خواستند رییس جمهور قبلی قهرمان ملی شود

گفتگو: حمیدرضا بوجاریان

تصویر: حسین اینانلو

تدوین: عاطفه‌سادات حسین‌زاده

کد خبر 642446
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ویدئو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha