مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه حفاظت از گوزن‌ها در فصل گاوبانگی پایان یافت، گفت: براساس شواهد و موقعیت‌های گاوبانگی امسال جمعیت آنها در منطقه رودبارک استان سمنان افزایش داشته است.

گوزن قرمز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، امیر عبدوس  روز شنبه اظهار کرد: گاوبانگی موسم جفت‌گیری گوزن‌های قرمز یا مرال است که به نوعی معیاری برای سرشماری این گونه ارزشمند محسوب می‌شود و این موسم امسال در استان سمنان نویدبخش زیست مطلوب و جمع گرم خانواده مرال‌هاست.

وی گفت: در هر موقعیت گاوبانگی سه تا ۶ گوزن ماده وجود دارد و هر گاوبانگی به نوعی معیار سرشماری گوزن‌ها به شمار می‌رود، اما به دلیل اینکه منطقه رودبارک محل زیست مرال‌ها عرصه جنگلی است نمی‌توان به طور دقیق جمعیت مرال‌ها را سرشماری کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: امسال به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی و حفاظت ویژه، موقعیت گاوبانگی در استان سمنان افزایش یافت.

وی ادامه داد:  فصل گاوبانگی به دوره جفت گیری مرال ها گفته می شود که از اواخر تابستان تا اواسط پاییز ادامه دارد و حیات و بقاء این گونه گوزن در خطر انقراض تا حد زیادی به آن وابسته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان افزود: برای مراقبت از مرال‌ها در فصل گاوبانگی از کمین شکارچیان، محیط‌بانان در قالب چند گروه برای حفاظت در نقاط مختلف از منطقه گاوبانگی مستقر شدند.

عبدوس اضافه کرد: در فصل گاوبانگی گوزن‌های نر با برآوردن بانگ‌های بلند ماده‌ها را به سوی خود می‌کشانند و همچنین نرهای دیگر را از آمدن به قلمرو خود می‌رانند، اما از سوی دیگر بانگ‌های پی‌درپی نرها، کار ردیابی‌شان را آسان می‌کند.

وی بیان  کرد: زیستگاه مرال در استان سمنان در محدوده جنگل رودبارک، ارتفاعات رودبارک و مناطق شمالی منطقه حفاظت شده پرور در شهرستان مهدیشهر و مرز مشترک سمنان تا پارک ملی کیاسر است.

به گفته مدیرکل محیط زیست استان سمنان، در گاوبانگی مرال‌ها با سردادن صدای خود و جلب توجه، برای خود قلمرو تعیین می‌کنند و مرال پیر و شکست‌خورده در رقابت موقعیت گاوبانگی ندارد.

گوزن قرمز از گونه‌های ارزشمند حیات وحش به شمار می‌رود که دوره بارداری ۸ ماه دارد و در فصل بهار بچه گوزن به دنیا می‌آید.

بر اساس مصوبه شورای عالی محیط زیست جریمه شکار هر راس مرال حدود ۳۵  میلیون تومان تعیین شده است.

کد خبر 642436

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha