مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

وجود سیستم‌های روشنایی پیشرفته در شهرها نقش مهمی در زیست‌پذیری آن‌ها ایفا می‌کند چرا که از جنبه‌های مختلف به ویژه تامین امنیت شهروندان و کاهش نرخ جنایت بسیار حائز اهمیت است.

روشنايي شهرها

به گزارش همشهری آنلاین به نقل ازایمنا، نوآوری‌های شهرهای هوشمند به طور روزافزون در سراسر نقاط دنیا در حال گسترش است به این امید که چالش‌های پیش روی شهرنشینی را به حداقل برساند. اهداف زیست‌محیطی را برآورده کند، مصرف انرژی شهرهای جهان را تا جای ممکن کاهش دهد و حتی در کاهش بودجه‌های شهری سهیم باشد. بدیهی است که تغییر نگرش مدیران در خصوص سیستم‌های روشنایی شهری و جایگزین کردن لامپ‌های معمولی با نوع ال ای دی آن می‌تواند در رسیدن به تمام اهداف مذکور مؤثر واقع شود چرا که زیان‌های این نوع لامپ‌ها برای محیط زیست بسیار کم یا حتی صفر بوده، ضمن اینکه مصرف انرژی در آن‌ها نیز بهینه شده است.

امروزه مدیران شهری در تلاش برای بازطراحی سیستم‌های عمومی شهری برای خودکفایی هر چه بیشتر و بهره‌مندی از مزایای نوع هوشمند آن‌ها هستند که در این میان، برنامه‌ریزان بعضی از شهرهای جهان بسیار موفق‌تر از سایر نقاط عمل کرده‌اند.

میامی، ایالات متحده آمریکا

بر اساس آخرین آماری که در خصوص میزان بهره‌گیری از سیستم‌های روشنایی هوشمند شهری در سراسر جهان ارائه شده، میامی کلان شهری در ایالت فلوریدای آمریکا بیشترین سهم لامپ‌های ال ای دی جهان را در سراسر خیابان‌ها خود جای داده است.

۵ شهر برتر جهان در روشنایی خیابانی + تصاویر

در واقع مدیران شهر برای به حداقل رساندن مصرف انرژی شهری، طی یک دهه اخیر به شدت تلاش کرده‌اند سیستم‌های روشنایی قدیمی را با نوع کم‌مصرف آن جایگزین کنند که البته در این زمینه نیز بسیار موفق بوده‌اند. گزارش‌ها حاکی است که پس از نصب گسترده سیستم‌های روشنایی هوشمند در سراسر شهر نه تنها مصرف انرژی بلکه انتشار گازهای آلاینده نیز به طور قابل توجهی کاهش یافته و این امر به سهم خود، امکان تنفس هوای پاک را برای ساکنان شهری به ارمغان آورده است.

پاریس، فرانسه

مدیران پاریس، پایتخت فرانسه تا کنون اقدامات بسیاری را برای کاهش آلودگی هوا و به حداقل رساندن اثرات جزایر گرمایی در شهر انجام داده‌اند. به عنوان مثال، پیاده‌راه‌سازی بسیاری از خیابان‌های شهر و اعمال محدودیت‌های سختگیرانه بر رفت و آمد وسایل نقلیه موتوری در مراکز شهر برای بهبود کیفیت هوا از اثربخش‌ترین اقدامات مقامات در این راستا بوده است.

۵ شهر برتر جهان در روشنایی خیابانی + تصاویر

با این حال، گرایشی که طی چند سال اخیر در پایتخت فرانسه گسترش یافته، استفاده از سیستم‌های روشنایی هوشمند در سراسر خیابان‌های شهر بوده که به کاهش قابل توجه مصرف انرژی شهری و تبعات مثبت ناشی از آن کمک زیادی کرده است. علاوه بر این، جایگزینی لامپ‌های قدیمی با نوع ال ای دی آن در کاهش بودجه‌های شهری نیز نقش مهمی ایفا کرده است که البته مدیران پاریس از بودجه مازاد برای بهبود هر چه بیشتر سیستم‌های روشنایی بهره گرفته‌اند.

مادرید، اسپانیا

سیستم‌های روشنایی هوشمند شهری مادرید در اسپانیا به صورت راه دور و در یک مرکز پشتیبانی مورد کنترل قرار می‌گیرد. افرادی که در این مرکز مشغول به فعالیت هستند، شدت نور حاصل از لامپ‌های ال ای دی را کنترل می‌کنند و در زمان نیاز حتی به قطع آن‌ها می‌پردازند.

۵ شهر برتر جهان در روشنایی خیابانی + تصاویر

مادرید یکی از شهرهای جهان با بیشترین تعداد لامپ‌های ال ای دی به شمار می‌رود که مدیران آن از تبدیل ۱۰۰ درصدی نوع قدیمی با این لامپ‌ها تا آینده نزدیک نیز خبر داده‌اند. جالب است بدانید که نصب سیست‌های روشنایی جدید در سراسر شهر کاهش ۴۴ درصدی هزینه‌های شهر را نیز در پی داشته که پیش بینی شده است جایگزینی بیشتر لامپ‌های ال ای دی به ذخیره بیشتر هزینه‌های شهری نیز منجر خواهد شد.

لس‌آنجلس، ایالات متحده آمریکا

از مجموع شهرهای جهان با پیشرفته‌ترین سیستم‌های روشنایی شهری بسیاری از آن‌ها در ایالات متحده آمریکا واقع شده است. اگرچه لس‌آنجلس از نظر تعداد لامپ‌های ال ای دی نصب شده در سراسر شهر تفاوت زیادی با میامی دارد با این حال، جایگاه دوم شهرهای آمریکایی از این حیث را به خود اختصاص داده است.

۵ شهر برتر جهان در روشنایی خیابانی + تصاویر

هدف اصلی مدیران لس‌آنجلس از نصب سیستم‌های روشنایی هوشمند در شهر تنها بهره‌مندی از مزایایی نظیر کاهش مصرف انرژی و به حداقل رساندن انتشار گازهای آلاینده نبوده است بلکه این افراد از اقدام خود، زمینه‌سازی برای پیاده‌سازی سایر خلاقیت‌های مربوط به اینترنت اشیا را در سر پرورانده‌اند. در واقع، این افراد سیستم‌های روشنایی هوشمند را در سراسر شهر گسترانده‌اند تا از طریق آن، بهره‌مندی از تکنولوژی بی‌سیم را بهینه‌سازی کنند.

جاکارتا، اندونزی

جاکارتا، پایتخت و بزرگترین شهر اندونزی، تنها شهر آسیایی در لیست ۱۰ شهر برتر جهان در زمینه بهره‌گیری از سیستم‌های روشنایی هوشمند به شمار می‌رود که از تکنولوژی بی‌سیم برای فعالیت لامپ‌های ال ای دی در خیابان‌ها بهره گرفته است. سیستم جدید روشنایی شهر به گونه‌ای طراحی شده است که نظارت بر آن به شکل راه دور انجام می‌شود.به این صورت که کارکنان بخش مرکز دیجیتالی، میزان شدت نور لامپ‌های سراسر شهر را در ساعات مختلف شبانه‌روز تغییر می‌دهند. گزارش‌ها حاکی است که از زمان نصب لامپ‌های ال ای دی در فضاهای عمومی شهری، هزینه مصرف انرژی جاکارتا به طور باور نکردنی کاهش یافته و این در حالی است که انتشار کربن ناشی از روشنایی معابر و در نتیجه آلودگی محیط نیز به حداقل رسیده است.

۵ شهر برتر جهان در روشنایی خیابانی + تصاویر

کد خبر 642325

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha