عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت آمریکا برای به نتیجه رسیدن مذاکرات عجله دارد زیرا انتخابات میان دوره‌ای کنگره در پیش است و می‌خواهد در مذاکرات اتفاق‌های مثبتی رخ دهد.

ذالنوری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حجت الاسلام «مجتبی ذوالنوری» با اشاره به مذاکرات ایران و ۱+۴ برای رفع تحریم‌ها و رویکرد آمریکا در این مذاکرات، همچنین افزود: آمریکا برای رسیدن به این مقصود، با اعمال فشار و هزینه در مذاکرات می‌خواهد دستاوردهایی از وین داشته باشد البته ما هم می‌خواهیم مردم از مذاکرات منتفع شوند. ولی به نتیجه رسیدن مذاکرات منوط به رفع تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به مذاکرات است و به نظرم این مذاکرات در نهایت به نتیجه می‌رسد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، درباره غیبت آمریکا در مذاکرات و تاثیر آن بر روند گفت و گوها، یادآور شد: ایران اقدامی برای کنار گذاشتن آمریکا از مذاکرات نکرده است. بلکه این رییس جمهوری سابق آمریکا بود که با خروج از برجام سبب شد امروز آمریکا خود را پشت درهای بسته مذاکرات هسته ای وین ببیند و الان هم آمریکا جزو برجام نیست تا بتواند در میز مذاکره بنشیند.

ذوالنوری ادامه داد: اگر آمریکا بخواهد به مذاکرات برگردد، هیچ گونه ممانعتی برای این موضوع وجود ندارد. اما باید ابتدا عهدشکنی گذشته خود را جبران کند و ما هم راستی آزمایی کنیم و اگر برای جمهوری اسلامی ایران صداقت آمریکا محرز شود در این صورت می‌تواند به میز مذاکرات بازگردد.

وی با تاکید بر اینکه موضع ایران در دور جدید مذاکرات، عرفی، عقلی و حقوقی است، تصریح کرد: آمریکا پیش از این در برجام بوده و با خروج خود سبب مشکلاتی برای کشور ما شده است. امروز هم ایران مدعی است پس از برداشتن این تحریم‌ها و یکسان شدن جایگاه دو کشور، آنوقت آمریکا می‌تواند به شکل رسمی در مذاکرات هسته‌ای حاضر شود.

نماینده مردم قم در مجلس یازدهم، خاطرنشان کرد: آمریکا در پی این است امتیاز ندهد یا کم امتیاز دهد و امتیاز زیاد هم بگیرد که جمهوری اسلامی ایران معتقد است در این باره باید حقوق مساوی رعایت شود.

ذوالنوری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به تکالیف خود در برجام عمل کرده است و باید ابتدا طرف مقابل حقوق رسمی و قانونی ما را بدهد. هرچند استمرار حضور ما در مذاکرات هم منوط به دریافت حقوق برجامی است.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا چاره‌ای جز تمکین از روند مذاکرات هسته‌ای ندارد، افزود: امروز اروپا اصرار به حفظ برجام دارد و آمریکا هم پشیمان است که از برجام خارج شده است.

ذوالنوری درباره مواضع روسیه و چین در مذاکرات هسته ای خاطرنشان کرد: روسیه و چین همراهی خوبی در مذاکرات داشته‌اند و از منطق جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات دفاع کرده‌اند البته اروپایی‌ها هم در مذاکرات از یکدستی و یکپارچگی برخوردار نیستند.

کد خبر 642179

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حاج جواد IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    25 2
    این شیخک دیواانه همش در حال حرف مفت زدن هست
  • حامد IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    22 2
    با وجود شما سیاستمداران کشورهای غربی غصه ای ندارند..
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    13 0
    انشا ا... که مذاکرات نتیجه بخش باشد وکلیه تحریمها رفع شود.
  • علیمرادی IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    6 0
    سلام چرا من هرچه می نویسم و ارسال میکنم منتشر نمیشه
  • رسول نصر IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    5 0
    چند تا جمله كليشه اي تكراري كه همه ميدونن كه تحليل نيست يه مرور چند دقيقه اي خيلي بيشتر اطلاعات حتي تحليل ميده كه ايشون دادن