چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۸۷ - ۰۷:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجلس سفلای ژاپن تارو آسو را در مقام نخست وزیر جدیذ این کشور برگزید.

به نوشته ال موندو، به رغم آن که مجلس سنای ژاپن رای به انتخاب کاندیدای رقیب تارو آسو داده بود اما به موجب مفاد قانون اساسی این کشور که در آن تصریح شده در صورت بروز اختلاف میان رای مجلس سنا و پارلمان به هنگام انتخاب نخست وزیر، رای پارلمان تعیین کننده است، وی نخست وزیر جدید ژاپن خواهد بود.

به موجب رای پارلمان ژاپن تارو آسوی 68 ساله جایگزین یاسوئو فوکودای 72 ساله‌ای می‌شود که کمتر از یک سال سمت نخست وزیری ژاپن را عهده دار بود و کمی پیش از انتخاب نخست وزیر جدید ژاپن، خود و اعضای کابینه‌‌اش  از مقام خویش استعفا داده بودند.[استعفای نخست وزیر ژاپن]

براساس این گزارش، از مجموع 477 نماینده مجلس نمایندگان ژاپن 377  نفر به نخست وزیری تارو آسو رای دادند و 117 نفر رای خود را به نفع ایشیرو اوزاوا از حزب دموکراتیک که عمده ترین حزب مخالف دولت محسوب می‌شود، واریز کردند.

ما بقی آرا نیز میان کاندیداهای احزاب اقلیت کمونیست، سوسیال دموکرات و حزب جدید شهروندان تقسیم شدند.

پیش از رای گیری، انتخاب تارو آسو در مقام نخست وزیر ژاپن به دلیل آنکه احزاب موءتلف لیبرال دموکرات و حزب جدید کمیتو، در مجلس نمایندگان این کشور دارای اکثریت بودند، قطعی به نظر می‌رسید.

در سنا اما به دلیل آنکه مخالفان دولت اکثریت کرسی‌ها را دارا بودند، ایشیرو اوزاوا همانگونه پیشتر نیز پیش بینی می‌شد، توانست حائز آرای بیشتری نسبت به تارو آسو شود.

یک کمیته مشترک متشکل از اعضای مجلس نمایندگان و سنا نتیجه انتخابات در این دو مجلس را بررسی خواهد کرد. اما همانگونه که پیشتر نیز ذکر آن رفت، به موجب قانون اساسی ژاپن رای مجلس نمایندگان ژاپن بر رای مجلس سنا ارجحیت خواهد داشت و در انتخاب نخست وزیر این کشور تعیین کننده خواهد بود. از همین رو تارو آسو را از هم اکنون باید نخست وزیر ژاپن دانست.

تارو آسو طی سال‌های 2005 تا 2007 وزیر امورخارجه ژاپن بود، تارو آسو در خانواده‌ای متولد شده که سیاستمداران مشهوری در طول تاریخ معاصر ژاپن در آن عضویت داشتند .پدر بزرگ آسو نیز پیشتر مقام نخست وزیری ژاپن را عهده دار بوده است.

کد خبر 64209

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز