نیروگاه حرارتی شازند با تمام توان در حال استفاده از سوخت مازوت است که این امر آلودگی بسیاری را وارد هوای اراک می‌کند.

مازوت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، نیروگاه حرارتی شازند، از نهم آذرماه ۱۴۰۰ بر مدار مازوت سوزی قرار گرفته است و مشخص نیست که این روند تا چه زمانی ادامه داشته باشد، اما مسلم است که هر روز حجم بسیاری از گوگرد وارد ریه‌های شهروندان اراکی می‌شود.

 رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: امروز ۱۶ آذرماه اراک درصدو بیست و دومین روز ناسالم خود قرار گرفته است که در حال حاضر آلاینده مسئول این آلودگی دی اکسید گوگرد است که از طریق سوزانده شدن مازوت در نیروگاه حرارتی شازند وارد هوای اراک می‌شود.

علیرضا محرابیان بیان کرد: براساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان، متوسط شاخص کیفیت هوای اراک در ٢٤ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۹ صبح امروز، برابر با عدد ۱۴۷ و کیفیت هوا ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است.

وی علت تجمع این آلودگی را پایداری هوا، پدیده وارونگی دما و افزایش آلاینده های جوی دانست.

محرابیان با اشاره به تحلیل داده‌های ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای اراک از ساعت ۱۰ صبح روز گذشته تاکنون تصریح کرد: طبق این داده‌ها، شاهد رشد محسوسی در انتشار دی اکسید گوگرد در تمام ایستگاه های سنجنده هستیم به طوری که در ساعات یک بامداد تا ۶ صبح امروز میزان دی اکسید گوگرد در ایستگاه استانداری بالاتر از حد مجاز بود و عدد ۲۵۸ را نشان می داد که این رقم گویای وضعیت خطرناک پیشرفته است.

وی با بیان اینکه داده های ذرات معلق در ایستگاه مخابرات، دانشگاه علوم پزشکی، پردیس باهنر بالاتر از استاندارد بوده است، گفت: دی اکسید گوگرد عوارض بالایی برای سلامتی دارد به طوری که در شرایط ناسالم برای گروه های حساس و نارنجی احتمال افزایش بروز علائم اختلالات تنفسی نظیر تنگی نفس در بیماران آسمی، در شرایط ناسالم و قرمز و بسیار ناسالم و بنفش تشدید بیماری‌های قلبی و ریوی و در شرایط خطرناک نیز احتمال بروز علائم تنفسی در کل جمعیت وجود دارد.

 تاکنون علت روشن و مشخصی از عدم اختصاص گاز به نیروگاه بیان نشده است. گفته می‌شود که استاندار مرکزی شامگاه گذشته با وزیر نفت مذاکراتی در خصوص وضعیت هوای اراک و نیروگاه شازند داشته است، اما هنوز جزئیات این مذاکرات بیان نشده و تنها چیزی که مشخص است هوای آلوده اراک است که کافی است این روند ادامه‌دار و هوا نیز پایدار باشد تا سلامت جامعه در خطر جدی قرار گیرد.

کد خبر 641761

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha