اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده در دهه هشتاد بر سر زبان‌ها افتاد و تصویب آن بارقه امیدی بین حدود ۳۰۰ هزار نفر ساحل نشینان گلستان و سایر اهالی این استان کم برخوردار به وجود آورد تا با اجرای آن بخشی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی استان برطرف شود.

آشوراده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، طرح گردشگری آشوراده که در سفر استانی هیات دولت به گلستان به تصویب رسید شامل ساخت اسکله، مسیر دسترسی، آلاچیق، رستوران و دیگر زیرساخت های مورد نیاز حضور گردشگران بود و قرار بود با سرمایه گذاری ۴ هزار میلیارد ریالی بخش دولتی و خصوصی طی زمان‌بندی سه ساله به بهره‌برداری برسد، اما موانع متعدد بر سر اجرای آن به خصوص از سوی دستگاه‌های دولتی، از شتاب اجرای کامل این پروژه کاست.

کارشناسان معتقدند که یکی از دلایل اجرای کند طرح گردشگری آشوراده، تکالیف غیرضرور مجریان این پروژه در تدوین چندین طرح مطالعاتی با رویکردهای به طور تقریبی مشابه است که در صورت ساماندهی و تدوین یک طرح تفضیلی واحد بسیاری از مشکلات مانند جذب سرمایه گذار بخش خصوصی برطرف خواهد شد.

  معاون عمرانی استانداری گلستان به آخرین وضعیت این پروژه اشاره کرد و گفت: ‌اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده از سال ۹۵ در دستور کار مدیران گلستان قرار گرفت و براساس طرح اولیه قرار بود این موضوع در عرصه ای به مساحت ۳۸۰ هکتار اجرا شود.

«عفت همدم» اظهار کرد: دغدغه های محیط زیستی سبب شد تا عرصه منظور شده برای این طرح  ابتدا به ۳۸ و در ادامه به ۲۲ هکتار کاهش یابد.

 همدم افزود: مطالعات فاز صفر این پروژه در سال ۹۵ بر اساس ملاحظات زیست محیطی انجام شد و این طرح در سال ۹۶ با ذکر الزامات در کمیته ملی محیط زیست  به تصویب رسید و در سال ۹۷ کمیته طبیعت‌گردی سازمان میراث فرهنگی و در سال ۹۹ شورای عالی معماری و شهرسازی با ذکر جزییات و الزاماتی مجوز اولیه این طرح را تصویب کرد.

 به گفته وی، مقرر شد تا طرح یکپارچه و تفصیلی برای اجرای این پروژه در جزیره آشوراده و سایت پشتیبان توسط مشاور تعیین شده و به شورای عالی معماری و شهرسازی فرستاده شود.

معاون عمرانی استانداری گلستان ادامه داد: همزمان با  انتخاب مشاور برای تدوین طرح نهایی، اقدامات لازم برای جانمایی و انتقال زیرساخت‌ها در سایت پشتیبان در دست بررسی است.

همدم بیان کرد: بر اساس مجوز محیط زیست برق موردنیاز برای طرح طبیعت گردی آشوراده از محل پنل‌ها و نیروگاه خورشیدی و آب مصرفی با جمع آوری آب باران تامین خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ در زمان حاضر منتظریم تا طرح تفصیلی و نهایی این پروژه توسط مشاور ترسیم و به شورای عالی ارسال   و میزان برق و آب مورد نیاز طبیعت‌گردی مشخص شود.

همدم ادامه داد: بر اساس مجوز محیط زیست امکان حضور و طبیعت گردی ۵۰۰ نفر به صورت روزانه و ۸۰ نفر به صورت شبانه وجود دارد، اما در مجوز شورای عالی معماری و شهرسازی به شب ماندگاری گردشگران اشاره نشده است.

معاون عمرانی استانداری گلستان تاکید کرد که در اجرای طرح گردشگری آشوراده تمام عملیات اجرایی بر اساس ملاحظات محیط زیست انجام خواهد شد.

همدم افزود: هر گونه اجرای عملیات در داخل پهنه ۲۲ هکتاری جزیره آشوراده بر اساس واگذاری موقت به سرمایه‌گذار انجام می شود و بر اساس ضوابط و مقررات محیط زیست امکان واگذاری قطعی اراضی وجود ندارد.

شکایت محیط زیست

نماینده حوزه انتخابیه غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: در اجرای پروژه گردشگری در عرصه ۲۲ هکتاری آشوراده به سبب شکایت محیط زیست مازندران حکم توقف فعالیت از سوی دادستانی کشور صادر شد.

عبدالجلال ایری اضافه کرد: اصل این شکایت قابل قبول نیست زیرا پس از تشکیل شورای راهبری مدیریت خلیج گرگان و پناهگاه حیات وحش میانکاله، هر گونه اتخاذ تصمیم و یا طرح شکایت نیاز به طرح موضوع در این شورا و کسب مصوبه آن دارد، اما محیط زیست مازندران بی‌توجه به این مصوبه  مبادرت به شکایت کرد.

وی ادامه داد: پیگیری برای حل این مشکل در حال انجام است و در این خصوص مذاکراتی با رئیس جمهوری انجام شده و با توجه به اشرافیت ایشان بر مسائل قضایی امیدواریم این مشکل به زودی برطرف شود.

ایری گفت:‌ موضوع  دیگر مرتبط با طرح گردشگری آشوراده احداث زیرساخت‌های لازم در بخش سایت پشتیبان این پروژه در منطقه ساحلی بندرترکمن است که در این بخش روند کار مطلوب بوده و سازمان همیاری‌های گلستان مقدمات لازم برای تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در دستور کار قرار دارد.

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ‌برخی دغدغه های موجود در خصوص آزادسازی مسیر دسترسی با همکاری شهرداری بندرترکمن و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بر طرف شده تا سرعت اجرای عملیات در سایت پشتیبان افزایش یابد.

وی تاکید کرد: همزمان با پیگیری رفع چالش‌های فراروی اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده، احداث سایت پشتیبان در بندرترکمن با قدرت تمام در حال انجام است.

شروع دوباره فعالیت‌های عمرانی در آینده نزدیک

فرماندار شهرستان ترکمن هم گفت: برنامه‌ریزی لازم برای آغاز عملیات اجرایی در سایت پشتیبان نهایی شده و به‌زودی در فعالیت‌های عمرانی در آن آغاز می شود.

سیدصادق شیرنگی اظهارکرد: همه اقدامات مرتبط با طرح گردشگری آشوراده بر اساس مقررات محیط زیست انجام می شود و علاقه‌مندان طبیعت دغدغه‌ای در این خصوص نداشته باشند.

کد خبر 641649

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha