شهردار تهران گفت: تهران نیازمند هویت‌های متعالی و متفاوت است یکی از این هویت‌ها، هویت علم و فناوری است ما در شهرداری به دنبال این هستیم که این هویت را با در دست قرار دادن متن جامعه و مردم و نخبگان خلق کنیم.

زاکانی

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا زاکانی عصر امروز دوشنبه ۱۵ آذر در آئین بزرگداشت روز دانشجو و قدردانی از رتبه های برتر کنکور سراسری گفت: برای من افتخاری است که در محضر شما هستم. در شب شانزدهم آذر به سر می بریم و قریب  ۶۸ سال از رخدادی می گذرد که جوهره جنبش دانشجویی را پیش از انقلاب در مخالفت با استبداد، استکبار و قیام علیه اهداف حاکمیت وقت نشان می دهد.

شهردار تهران افزود: جوهره جنبش دانشجویی بعد از انقلاب در  نماد ۱۳ آبان ۵۹ و با حاکمیت بودن و بر نظام سلطه خروش بر آوردن جوهره دیگری است که استمرار جوهره و حرکت قبل از انقلاب است.

زاکانی ادامه داد: امروز علم و عالم نقش اساسی در نقاط مختلف جهان دارد که آن نقاط برای خود مسئولیت بزرگی را در عرصه جهانی پذیرفتند.

او اضافه کرد: ایران اسلامی با انقلاب اسلامی شعارهای متعالی آزادی، استقلال، عدالت، معنویت و پیشرفت را مطرح کرد که اهداف بزرگی بود. تحقق این هدف گذاری بزرگ که در یک نمود جدی و اساسی و در یک قطب تمدنی اسلامی شکل خواهد گرفت، یک راه بزرگی برای ما ایجاد می کند.

شهردار تهران یادآوری کرد: فناوری و دانش می تواند ما را از میانبرها به اهداف برساند و آرزوهای ما را محقق کند. اگر غرب با همه وجوه خود دهه های متمادی در جهان آقایی و سالاری را به ظاهر داشته، این مسأله برگرفته از قدرت علمی بود اما اگر این علم با یک معنویت و افق متعالی عدالت گستری همراه باشد می تواند بسیار اثر گذار باشد.

زاکانی گفت: شهرداری تهران تلاش می کند تا  از یک نهاد خدماتی صرف به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود و وقتی این کلمه ها را در کنار هم قرار می دهیم به این نکته می رسیم که بنا است شهرداری مسئولیت های بزرگی را بپذیرد و بتواند هم ناظر به روح و هم کالبد شهر یک حرکت تحولی را دنبال کند.

او بیان کرد: شهرداری با یک عرض و طول گسترده با همه ساحت های شهروندان در ارتباط است و کلان شهری است که نقش نمادین برای نظام جمهوری اسلامی و همچنین نقش الگو برای سایر شهرها و حتی فراتر از مرزهای جغرافیای دارد و این نکته حکایت از این دارد. ما باید در همه حوزه های شهر، ایده و خلاقیت خود را به ظهور و بروز برسانیم.

شهردار تهران گفت: نظام مسائل تهران دارای پیچیدگی و مشکلاتی است که طی ده ها سال انباشته شده و علی الظاهر کلاف سردرگمی ایجاد کرده که نیازمند همراهی شما در همه عرصه هاست.

زاکانی افزود: هدف متعالی تهران کلانشهر، الگوی جهان اسلام، نیازمند تحول در حوزه اجتماعی تهران است. امروز دردها و زخم های کهنه اجتماعی در تهران وجود دارد که نیاز به همت و راه گشایی دارد. اگر این الگو رقم بخورد نباید در تهران کسی سر گرسنه بر بالین بگذارد. این حرف با ایده و اراده شما شدنی است. اگر بنا است این الگو محقق شود شهر باید در مواضع مختلف به یک پایداری و ثبات برسد.

حل ابرمشکلات پایتخت با همراهی نخبگان

او تاکید کرد: امروز ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار و ۴۵۶۰ هکتار بافت فرسوده و سه گسل مشاء، شمال غرب و شهر ری تهدید کالبدی برای شهر است که نیازمند راهگشایی است. موضوع حمل و نقل و ترافیک در تهران به عنوان یک ابر چالش روح و جان مردم را آزار می دهد و راه حل آن به دست دانشمندان و اهل علم است.

شهردار تهران گفت: مسائل متفاوت در مسایل هویتی برای شهر مهم است که در تهران خلاء آن حس می شود. امروز هویتی ناظر به معماری تهران نمی توانید پیدا کنید. همچنین تهران در نظم پذیری و قانون پذیری و  مسائل فرهنگی نیاز به یک جهش دارد، لذا مبتنی بر این نیاز گرد هم آمدیم.

زاکانی افزود: تهران نیازمند هویت‌های متعالی و متفاوت است یکی از این هویت‌ها، هویت علم و فناوری است ما در شهرداری به دنبال این هستیم که این هویت را  با در دست قرار دادن متن جامعه و مردم و نخبگان خلق کنیم.

او اضافه کرد: تهران باید با به علم و فناوری شناخته شود. بزرگترین دانشگاه های کشور در تهران قرار دارد. امکانات بزرگی در پایتخت وجود دارد که باید عملیاتی شود و دانش آموخته شده به سطوحی برسد که ماحصل آن دردها و آلام جامعه را در کالبد و روح شهر کاهش دهد و مشکلات این حوزه را حل کند.

شهردار تهران بیان کرد: نظام مسائل در بخشهای انسانی  تجربی و فنی مهندسی نشان می دهد که ما نیازمند استفاده از ظرفیت شما و دانشگاه های تهران هستیم. شهرداری تهران دست نیاز خود را به سمت شما دراز کرده و امیدواریم حضور با نشاط و پرشکوه شما منشا یک پیوستگی برای نظام مسائل شهر و ایده پردازی و خلاقیت برای حل آن قرار بگیرد.

زاکانی گفت: امیدواریم که آینده روشن تری داشته باشیم. حق ما است که بر بام جهان بنشینیم که البته این از روی خود خواهی نیست و یک حق طبیعی است. ما برخلاف دیگران از طریق تحقیر و استعمار به دنبال این مسأله نیستیم بلکه می خواهیم از طریق خودباوری و پیشتازی در علم این برجستگی و پیشتازی را برای خود خلق کنیم. امیدواریم دست به دست هم دهیم و این راه را تا انتها با هم بپیماییم.

او افزود: پرچمداری جریان دانشجویی در ۱۶ آذر و یاد و نام امام شهدا را بزرگ می دارم و امیدواریم این شروع یک انتهای مبارکی را داشته باشد.  

در این مراسم علاوه بر  علیرضا زاکانی شهردار تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی، رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، سجاد محمدعلی نژاد مشاور و مدیر کل حوزه شهردار، مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، علی نصیری سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، محمد حسین بوچانی رئیس مرکز مطالعات شهرداری تهران، مرتضی امیری اسفندقه مشاور شعر و ادبیات شهردار تهران حضور داشتند.

کد خبر 641588

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    0 0
    عجب!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    ما با این همه دزد و اختلاسگر و غیره بر بام جهان که ابدا تو زیرزمین منفی ۱۰۰۰ هم نمیتونیم باشیم