جو بایدن  رئیس‌جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین،  همتای روس وی، فردا  سه‌شنبه  با هم تماسی ویدئویی خواهند داشت. قرار است بایدن و پوتین درباره وضعیت متشنج در مرزهای اوکراین با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

بایدن /  پوتین

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از روزنامه خراسان،‌ کاخ سفید  اعلام کرد،  این دیدار مجازی بین بایدن و پوتین در حالی انجام می شود که رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه وعده داد که در صورت هرگونه تلاش از جانب مسکو برای اقدام نظامی علیه اوکراین کار را برای مقامات روسیه «بسیار بسیار دشوار» کند.

روزنامه واشنگتن پست با استناد به یک گزارش سازمان سیا و مقامات آمریکایی گزارش داده که ارتش روسیه ۱۷۵ هزار سرباز را به نقاط مرزی نزدیک اوکراین منتقل کرده است.

طبق این گزارش، در حمله احتمالی روسیه به اوکراین ۱۰۰ گردان تاکتیکی شامل زره‌پوش، توپخانه و دیگر تجهیزات شرکت خواهند کرد. تصاویر ماهواره‌ای نشان دادند، روسیه در حال جمع‌آوری نیروها و تجهیزات در چهار منطقه مرزی نزدیک اوکراین است. حدود ۵۰ گردان تاکتیکی با ۷۰ هزار سرباز نیز قبلا به این مناطق اعزام شده‌اند. این بزرگ ترین مورد استقرار نیروهای روسیه در مرز دو کشور از زمان انضمام کریمه به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ است؛ منطقه ای خودمختار که بخشی از اوکراین بود.

نیروهای روسیه در بهار و تابستان امسال دو رزمایش بزرگ در منطقه برگزار کردند و هر بار تعداد قابل توجهی نیرو و تجهیزات از خود باقی گذاشتند. مقامات آمریکایی و سازمان سیا هشدار دادند که مسکو برای حمله احتمالی در اوایل سال ۲۰۲۲ آماده می‌شود. تونی سملروت، سخنگوی پنتاگون گفت، واشنگتن از کاهش تنش در منطقه و راه حل دیپلماتیک برای درگیری در شرق اوکراین حمایت می‌کند.

دیدار مجازی روسای جمهور آمریکا و روسیه برای همین است که ضمن رجزخوانی ببینند می توانند راه حلی دیپلماتیک برای این رویداد بیابند یا خیر. در آستانه این دیدار، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا هم گفت که واشنگتن آماده کمک تمام عیار به اوکراین در صورت تهاجم روسیه است.

وزیر دفاع آمریکا اما جزئیاتی از اقدامات احتمالی این کشور در صورت وقوع جنگ علیه اوکراین را ارائه نداد و به این موضوع بسنده کرد که روز جمعه جو بایدن گفت در حال بررسی تعدادی ابتکار عمل است، بنابراین من نمی خواهم جلوتر از رئیسم صحبت کنم.

تنش بین روسیه و اوکراین مسئله جدیدی نیست. در سال ۲۰۱۴ روسیه شبه جزیره کریمه اوکراین را اشغال و ضمیمه خاک خود کرد و بلافاصله پس از آن شروع به حمایت از شورشیان جدایی طلب در شرق اوکراین کرد که تاکنون منجر به کشته شدن حدود ۱۴ هزار نفر در درگیری‌های این منطقه شده است. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز گفته که دو طرف، علاوه بر اوکراین درباره موضوعات دیگر از جمله «ثبات استراتژیک و  مسائل سایبری و منطقه‌ای» نیز گفت‌وگو خواهند کرد. 

کد خبر 641368

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha