شمار موارد کرونا در اروپا روز جمعه، در حالیکه موارد عفونت با سویه‌ی جدید اومیکرون دارد از کشورهای گوناگون گزارش می‌شود، رکورد ۷۵ میلیون را پشت سر گذاشت.

covid

به گزارش همشهری آنلانی به نقل از رویترز بیش از ۱۵ کشور در اروپا موارد تاییدشده عفونت با سویه‌ی جدید اومیکرون را گزارش کرده‌اند و سازمان بهداشت عمومی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد در چند ماه آینده ممکن است سویه‌ی اومیکرون مسئول بیش از نیمی از کل موارد عفونت‌های کرونا در اروپا باشد.

اروپا حتی پیش از کشف سویه‌ی اومیکرون، به کانون پاندمی کرونا در جهان تبدیل شده بود و از هر ۱۰۰ عفونت جدید در جهان ۶۶ مورد آن مربوط به کشورهای اروپایی بود.

اروپای شرقی ۳۳ درصد از کل موارد گزارش‌شده و حدود ۵۳ درصد از کل مرگ‌های گزارش‌شده در اروپا را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که این منطقه ۳۹ درصد جمعیت اروپا را در خود جای می‌دهد. ۱۳۶ روز طول کشید تا در اروپا شمار موارد کرونا از ۵۰ میلیون به ۷۵ میلیون برسد، در حالیکه رسیدن این رقم از ۲۵ میلیون به ۵۰ میلیون ۱۹۴ روز طول کشید و ۲۵ میلیون مورد اول کرونا در این منطقه در طول ۳۵۰ روز گزارش شد.

انگلیس تا به حال بیشترین شمار موارد کرونا را در این منطقه گزارش کرده است و روسیه، فرانسه و آلمان در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

داده‌ها نشان می‌دهند سرعت پاندمی در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ در اروپا اوج گرفته است. در حالیکه در نیمه اول سال بالاترین میزان روزانه موارد جدید حدود ۲۴۱۰۰۰ مورد بود، بالاترین میزان عفونت‌های روزانه در نیمه دوم سال به ۳۵۹۰۰۰ مورد رسیده است.

چندین دولت اروپایی برای مقابله با این اوج‌گیری شیوع کرونا دوباره محدودیت‌های بر فعالیت‌های عمومی را اعمال کرده‌اند که از قرنطینه کامل در اتریش تا قرنطینه نسبی در هلند و اعمال محدودیت برای افراد واکسینه‌نشده در بخش‌های از آلمان، جمهوری چک و اسلواکی متفاوت بوده است.

پرهیز از واکسن زدن یک پدیده جهانی است، اما کارشناسان می‌گویند به خصوص مردم کشورهای اروپای مرکزی دهه‌ها پس از سقوط کمونیسم که اعتماد عمومی را به نهادهای دولتی سلب کرد، درباره واکسن‌ها شک و تردید دارند.

در لتونی، یکی از کشورهای با پایین‌ترین میزان واکسیناسیون در اتحادیه اروپا، جنازه‌های درگذشتگان کرونا در سردخانه‌ها انبار شده‌اند و کسی به سراغ آنها نمی‌آید و بستگان باید برای سوزاندن آنها در صف‌ها طولانی به انتظار بایستند. بیمارستان‌ها در جمهوری چک که فقط ۶۲ درصد جمعیت آن دست کم یک دوز واکسن را تزریق کرده‌اند، زیر فشار شمار بالای بیماران کووید هستند.

نیروی هوایی آلمان با استفاده از «واحدهای مراقبت ویژه پروازی» بیماران کووید را از بیمارستان‌ها پرشده به بیمارستان‌های دیگر منتقل می‌کند.

در اوکراین که فقط ۳۰ درصد از مردم دست کم یک دوز واکسن زده‌اند، میانگین شمار مرگ‌های کووید اخیرا رکورد به جای گذاشته است.

کد خبر 641142

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha