ساخت اروپای بدون مانع هدفی راهبردی برای اتحادیه اروپاست و پیشرفت شهرها در زمینه مناسب‌سازی فضاهای شهری و ارائه بهتر خدمات به افراد معلول به صورت سالانه ارزیابی می‌شود. در این رقابت لوکزامبورگ به دلیل راه‌حل‌های نوآورانه‌اش برنده سال ۲۰۲۲ شد.

لوكزامبورگ

همشهری آنلاین، فاطمه عباسی؛ جایزه اکسس سیتی یا شهر در دسترس برای افراد کم‌توان و توان‌یاب امسال به لوکزامبورگ رسید. این شهر ثروتمند اروپایی به دلیل طیف گسترده‌ای از راه‌حل‌ها و بهبودهای نوآورانه برای افزایش دسترسی امکانات شهری برای افراد دارای معلولیت برنده سال ۲۰۲۲ شناخته شد.

رویکرد لوکزامبورگ «طراحی برای همه» است و تلاش شده دسترسی را برای همه شهروندان، از جمله برای افراد کم‌توان و دارای معلولیت، آسان‌تر کند. اتوبوس‌های شهری مجهز به شیب هستند و همچنین اطلاعات دیداری و شنیداری در وسایل حمل و نقل عمومی و ایستگاه‌ها وجود دارند.

این شهر به طور مرتب با شهروندان توان‌یاب مشورت می‌کند تا اطمینان حاصل شود که برنامه‌ریزی‌ها تأثیر مطلوبی بر زندگی این افراد دارد. علاوه بر این، در این شهر جلسات شورا و سایر تصمیم‌گیری‌ها به زبان اشاره و زیرنویس نیز منتشر می‌شوند.

امکانات برترین شهر برای زندگی افراد توان‌یاب | جایزه اروپا به کدام شهر تعلق گرفت؟
مرکز شهر لوکزامبورگ

«دسترسی، تفاوتی واقعی در زندگی روزمره ایجاد می‌کند و استقلال و برابری را برای تمام افراد جامعه به همراه می‌آورد» این را هلنا دالی مسئول هیات داوران گفت و افزود: «به همین دلیل است که با این جایزه تلاش‌های مدیریت شهری برای دسترسی‌پذیرتر و فراگیرتر کردن شهرها را به رسمیت می‌شناسیم.» 

شهر پورتو در پرتغال نیز به دلیل بهبود دسترسی به ایستگاه‌های قطار، تقدیر شد. این شهر پیشرفت‌های چشمگیری در سیستم ریلی خود، از جمله سیستم مترو، ایجاد کرده تا آن را برای افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی کند. ایستگاه‌های این شهر قابل دسترس و مجهز به هشدارهای صوتی و تجهیزات مناسب شده‌اند.

شهر هلسینکی فنلاند و شهر بارسلونا در اسپانیا نیز رتبه‌های دوم و سوم را کسب کردند. علاوه بر این، شهر لوون در بلژیک و پالما در اسپانیا نیز به دلیل پیشرفت‌هایی که در حوزه دیجیتال و بهبود دسترسی به محیط فیزیکی، از جمله سواحل و پارک‌ها داشته‌اند جایزه ویژه‌ای کسب کرد.

سازمان جهانی بهداشت وجوه برجسته ناتوانی را شامل اختلالات بینایی، شنوایی، ذهنی و حرکتی می‌داند و اعلام کرده بیش از ۱ میلیارد فرد توان‌یاب در جهان زندگی می‌کنند که ۲۰ درصد از آنها در زندگی روزمره خود با مشکلات عملکردی زیادی روبرو هستند.

امکانات برترین شهر برای زندگی افراد توان‌یاب | جایزه اروپا به کدام شهر تعلق گرفت؟
تابلوهای راهنمای خدمات ویژه توان‌یابان

حدود ۸۷ میلیون نفر از این افراد در اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند و کمیسیون اروپا به همراه انجمن معلولان، این جایزه سالانه را یکی از اقدامات استراتژیک برای به رسمیت شناختن و تحقق حقوق افراد دارای معلولیت و ساختن اروپای بدون مانع می‌داند.

جایزه شهر قابل دسترس اولین بار در سال ۲۰۱۰، همزمان با روز جهانی معلولان، و با هدف افزایش آگاهی در مورد معلولیت و ترویج طرح های دسترسی آسان در شهرهای اروپایی با بیش از ۵۰هزار سکنه راه اندازی شد. این جایزه در مورد تضمین دسترسی برابر به امکانات زندگی شهری برای افراد دارای معلولیت است.

برندگان جوایز سال‌های قبل ۲۰۲۱، یونشوپینگ(سوئد)؛ ۲۰۲۰، ورشو (لهستان)؛ ۲۰۱۹، بردا (هلند)؛ ۲۰۱۸، لیون (فرانسه)؛ ۲۰۱۷، چستر (بریتانیا)؛ ۲۰۱۶، میلان (ایتالیا)؛ ۲۰۱۵، بوراس (سوئد)؛۲۰۱۴، گوتنبرگ (سوئد)؛ ۲۰۱۳، برلین (آلمان)؛ ۲۰۱۲، سالزبورگ (اتریش)؛ ۲۰۱۱، آویلا (اسپانیا هستند.

کد خبر 640947
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha