جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲

یک سال چقدر طول می‌کشد؟ بر روی زمین، ۳۶۵ روز، اما در سیاره GJ 367b، فقط ۸ ساعت!

سیاره

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت سی‌نت، سیاره فراخورشیدی (سیاره‌ای که خارج از منظومه شمسی واقع شده است) در مورد چرخش به دور ستاره خود یک اعجوبه فوق‌سریع است. یک سال کامل در آنجا در مدت زمانی که برای داشتن یک خواب راحت طول می‌کشد، می‌گذرد.

سیاره GJ 367b احتمالاً یک سیاره سنگی است تا یک سیاره گازی مانند مشتری یا زحل. کریستین لام، ستاره‌شناس در بیانیه‌ای از مرکز هوافضای آلمان (DLR) در این باره گفت: «به نظر می‌رسد که سیاره GJ 367b شباهت‌هایی به عطارد دارد. این امر آن را در میان سیارات زمینی قرار می‌دهد و تحقیقات را یک گام دیگر رو به جلو در  جستجوی زمین دوم می‌برد.»

لام نویسنده اصلی مقاله در مورد سیاره فراخورشیدی است که روز پنجشنبه در مجله Science منتشر شد. این مطالعه شامل ۷۸ نویسنده است که نشان می‌دهد این تحقیق چقدر همکاری داشته است.

مرکز هوافضای آلمان این سیاره را به‌عنوان یک «سبک‌وزن» با جرم نیمی از زمین توصیف می‌کند که آن را به یکی از سبک‌ترین سیاره های فراخورشیدی شناخته شده در میان نزدیک به ۵۰۰۰ سیاره‌ای که تاکنون ثبت شده، تبدیل کرده است. از نظر قطر کمی بزرگ‌تر از مریخ است و تنها ۳۱ سال نوری از زمین فاصله دارد.

این سیاره فراخورشیدی جالب در داده‌های ماهواره بررسی سیاره فراخورشیدی گذری ناسا (TESS) با استفاده از روش ترانزیت کشف شد؛ جایی که دانشمندان به دنبال کاهش نور یک ستاره در هنگام عبور یک سیاره از مقابل آن هستند. سیاره GJ 367b به دور یک ستاره کوتوله قرمز می‌چرخد، نوعی که کوچکتر و سردتر از ستاره ما است.

در حالی که به نظر می رسد GJ 367b ممکن است یک سیاره سرگرم کننده برای سفر باشد، اما در اصل مکان بسیار بدی برای بازدید خواهد بود. این کم بودن زمان یک سال در این سیاره به این معنی است که این ستاره در مداری بسیار نزدیک به دور ستاره‌اش می‌گردد و دمای سطح آن می‌تواند سنگ و فلز را ذوب کند.