انتشار فیلم دفاع سربازی جوان از یک شهروند در مقابله با یک سارق در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشت. در این فیلم سرباز شجاع وقتی دید سارق قصد دارد کیف زنی را بدزدد در دفاع از او وارد عمل شد. او ابتدا با خودرواش به سارق کوبید و سپس با او گلاویز شد. اما اگر در این حادثه سرباز جسور به سارق صدمه‌ای وارد می‌کرد یا مرتکب قتل او می شد تکلیف چه بود؟

زورگیر

 سعید احمدبیگی - بازپرس سابق دادسرای جنایی تهران - در یادداشتی برای روزنامه همشهری نوشته است: در قانون مبحثی تحت عنوان دفاع مشروع وجود دارد؛ به این معنی که ما حق داریم در برابر مخاطرات از جان و مالِ خود و دیگران دفاع کنیم؛ اما این دفاع باید متناسب باشد. مثلا اگر سارقی قصد دارد کیف یا گوشی یک نفر را سرقت کند، صاحب مال حق ندارد با چوب و چماق و چاقو یا ... و به بهانه اینکه سارق قصد سرقت داشته به او آسیب زند و حتی در صورتی که باعث مرگ او شود، این عمل نه تنها دفاع مشروع نیست، بلکه قتل عمد محسوب می‌شود. چرا که عملِ صاحب مال متناسب با رفتار سارق نبوده است.  در پرونده‌های مشابهی شاهد بودیم که مثلا فردی بعد از سرقت رفتن کیفش، با خودرو، سارقانِ موتورسوار را تعقیب کرده و با خودرواش به آنها کوبیده و باعث مرگ سارقان شده که این رفتار دفاع مشروع محسوب نمی‌شود و درنهایت مالباخته به دردسری بزرگ افتاده و با اتهام قتل روبه رو شده است.  در فیلمی که از سرباز جوان منتشر شده هرچند رفتار او در برخورد خودرواش با سارق خطرناک است اما در ادامه و پس از پیاده شدن از ماشین رفتار او متناسب به نظر می رسد. او با سارق گلاویز شده و از هیچ وسیله‌ای که به او آسیب جدی برساند استفاده نمی‌کند. نکته مهمی که وجود دارد این است که علت دخالت سرباز جوان دفاع از شهروند و رفع خطر برای او بوده است. وقتی او با سارق گلاویز شد و سارق نیز زن جوان را رها کرد، اصولا خطر برای زن جوان رفع شده و دیگر نیازی به ادامه درگیری نیست. باید توجه کرد که نمی‌شود به‌خاطر سرقت یک گوشی که مثلا 5 میلیون تومان ارزش دارد به یک نفر آسیب زد یا او را به قتل رساند. در همین مورد اگر سرباز از وسیله‌ای خطرناک یا کشنده استفاده می‌کرد، در صورتی که به سارق آسیب وارد می‌شد به پرداخت دیه محکوم می‌شد و در صورتی که سارق جانش را از دست می‌داد، اتهام سرباز قتل بود.  در مجموع باید گفت رفتار این سرباز انسان‌دوستانه و معقول بود و در شرایط مشابه ممکن است هر شهروند مسئولیت‌پذیری اقدام او را انجام دهد اما باید توجه داشت که در دفاع از خود و دیگران نباید از چارچوب‌های قانونی خارج شویم و حواسمان باشد که مبادا با اقدامی خشن‌تر از آنچه سارق انجام داد، به او آسیب جدی رسانده و خود را به دردسر بیندازیم.

کد خبر 640879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هموطن IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    31 1
    قانون ایران بازدارنده نیست به خاطر همین جرم و سرقت زیاد هستش و سارقان ترسی از قانون ندارند
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    28 1
    حتما اگه مالباخته مقاومت میکرد وسارق ضربه ای به او میزد و باعث مرگش ویا جراحات هم میشد سارق به مجازات نمی‌رسید ،چطور این حق در کشور ما برای سارقین حاشیه امنیت ایجاد میکند ؟
  • رسول از شهریار IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    23 0
    این چه قانونی وقتی مال جان طرف در خطر و سارق بخاطر این که فرار کنه دست به همه کار میزنه اینجا باید حق به مالباخته داد که بتونه از مال خودش دفاع کنه حتی منجر به صدمه یا مرگ سارق شد
  • علی IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    17 0
    قانون را درست کنید چه معنایی دارد بالاخره وسط دعوا که شیرینی پخش نمی کنند اگر سارق دست به سرقت می زند فکر می کند در آن نزدیکی مامور اعمال قانون نیست یا در نهایت قانون ضعیف عمل می کند لذا به این گونه اعمال دست می زند اما اگر بداند اولین فرد یا افراد می‌توانند او را از پا در بیاورند به این راحتی در روز روشن چنین اقدامی را انجام نمی دهد. خودکرده را تدبیر نیست. هرکس دست به اموال دیگری یا به اموال عمومی و بیت المال دراز کند باید قطع شود و تماشا کردن این صحنه‌ها و از گل نازک‌تر به سارق و جانی نگفتن همین می شود که آنها شاکی می شوند که چرا در درگیری سرشان شکسته و طلب دیه هم می کنند!
  • سهیل IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    2 0
    کسانی که قانون را می نویسند و پشت کرسی های قضاوت نشسته اند درک صحیحی از فضای قرار گرفته در آن را ندارند. آنها دارای بادیگاردهایی هستند که وظیفه ی آنها دفاع مشروع از آنها با هر وسیله ی ممکن هستند و دغدغه ای به نام کیف قاپ برای آنها مفهومی ندارد. با این اوصافی که آقایون می گویند هر فرد باید دونده ای در حد المپیک، رزمی کاری حداقل در حد جکی جان باشند تا بتوانند از خود دفاع مشروع نمایند. در مملکتی که قانون نویس و قاضیش اینگونه از حق و حقوق سارق و کیف قاپ دفاع کنند انتظار امنیت نداشته باشید.
  • ساس IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    2 0
    آدم بد هر بلائی سرش اومد حقشه
  • sam IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    2 0
    بدتر از موارد فوق اینه که وقتی سارق به دادگاه میاد یا وارد کلانتری می شه اول ازش می پرسن بهت آسیب که نرسوندن !!!
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    2 0
    چرا هیچکدام از نظراتم را منتشر نمی کنید؟
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    4 0
    باید..درقانون تجدیدنظرشودچون اکثرسارقین حداقل یک تیزی درپیش خوددارند.چگونه مال باخته مثلا یک مردپیرازخودش درحمله دفاع کندهمین است که نیروی محترم انتظامی دروسط درگیریها دخالت نمی کنند.پس دستشان بسته است .این قانون ضعیف است وبعدازاین هیچ کسی درسرقت ویادعواهامیانجگری نمی کنند..
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 0
    به نظر میرسد در چنین مواقعی مالباخته بدون هیچ مقاومتی شیء مورد نطررا باید تقدیم کندچرا که جان مهمتر از آن است که بخاطر آن بخطر بیفتدزیرا دربسیاری از مواردمجرمان از نظرروانی رفتارشان غیر قابل پیش بینی است ویا مجرم باتوجه به شرایط وخیم اقتصادی نیاز مند باشدومن آن را به نیت صدقه که تا حالا تو عمرم ندادم بدهم.در کل این وظیفه ماموران امنیتی است که باجرم برخورد کنند تا جامعه به جون هم نیفتند
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 0
    ایشون به فرماید وقتی کسی داره بهت حمله میکنه یا با چاقو داره تحدید میکنه چه طور باید پیشبینی کرد مقدار و نیت خطر چه قدراست که متناسب بارفتار او از خود دفاع کنیم. مثلا بذاریم اول بکشتمون ویا بهمون تجاوز کنه بعد بگیم خوب حالا نوبت منه وبه تناسب رفتار او اعمال خوشونت بکنیم. ندوزدنتون اینقدر شفاف رفع شائبه کردید
  • دانا IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    2 0
    جناب اقاي سارق نمي فرمايند كه لطفا كيف يا گوشي خود را مرحمت فرماييد بلكه با زور واستفاده از سلاح سرد يا گرم اقدام مي نمايند اي كاش قانون گذاران ما قوانين را بصورت بازدارنده تدوين ميكردند تا كسي جرئت فكر كردن به جرم را نداشته باشد.