«شهلا جاهد»، جدای از جرمی که مرتکب شده یا نشده بود _تنها خداست که حقیقت را می‌داند _ یکی از شگفت‌انگیزترین انسان‌هایی بود که دیده‌ام. زنی فوق العاده باهوش، با روابط عمومی بالا_آنقدر که با تلفن کارتی زندان، با تمامی مطبوعات در ارتباط بود _ با قدرت هدایت‌گری باور نکردنی _ آنقدر که می‌توانست زنان پرخاشگر زندانی را هم کنترل کند.

پرستویی

به گزارش همشهری آنلاین، حامد فرحبخش روزنامه‌نگار در یادداشتی نوشته است: آن سالها، فکر کنم حکم‌های قصاص معمولا چهارشنبه ها انجام می‌شد و روزنامه‌ها سه شنبه ظهرها. شهلا جاهد، ارتباط خیلی خوبی با گروه ما(گروه حوادث روزنامه همشهری) داشت، مخصوصا با یکی از خبرنگاران خانم گروه، او بعضی سه‌شنبه‌ها، وقتی زمزمه اعدام، شوهر، دوست و یا عضوی از خانواده یکی از همبندی‌هایش می‌پیجید، زنگ می‌زد و درباره اش می‌پرسید، گاهی هم سراغ مرا می‌گرفت و کوتاه گپ می‌زدیم.

دادگاه‌های طولانی‌اش که برگزار می‌شد، هربار زنگ می‌زد و از اینکه برخلاف برخی روزنامه‌ها که در موردش بد نوشته بودند، ما تنها اصل خبر را بدون اغراق درباره او نوشته‌ بودیم تشکر می‌کرد.
تا اینکه یکبار وقتی آخرین جلسات دادگاه‌هایش برگزار می‌شد هنگام محاکمه گریه کرد، عکاسان روزنامه هم عکس گرفتند و ما هم منتشر کردیم.
فردایش زنگ زد، خواست با من صحبت کند خواسته‌ای داشت که تنم را لرزاند. گفت که« آقای فرحبخش خواهشاً هیچوقت عکس‌ درهم شکسته ازم منتشر نکنید، حتی اگر رفتم بالای دار! چون خانواده‌ام گناه دارن، نزارین خاطره درب و داغونی ازم داشته باشن».
از آن پس بود که هیچوقت عکس‌هایش در همشهری، شکسته و درهم نبود...
خدا بیامرزدش که این زن، درس بزرگی در روزنامه‌نگاری به من داد، اینکه آدم‌ها حتی پس از مرگ هم دوست دارند در ذهن بقیه خاطره خوبی داشته باشند، آدم ‌ها از ضعف خودشان متنفرند...
چند روز قبل، استاد پرویز پرستویی، عکسی از هنرپیشه خوش صورت و استایل دوره جوانی ما، جناب فرامرز صدیقی منتشر کرد؛ ضعیف و تکیده، پیر و درهم شکسته، بعد هم در شرح عکس مثلاً برای همدردی ، فرامرز خان را نابود کرد.
انگیزه استاد را کسی جز او و خدا نمی‌داند اما چه حیف....
چه حیف که «جواد کلک » آدم برفی، الفبای زندگی را نمی‌داند، نمی‌داند که آدم‌ها دوست دارند در ذهن همه با خاطره‌ای خوب، با قیافه‌ای خواستنی، با قدرت و جذابیت، ماندگار شوند، استاد نمی‌داند که پیری عیب نیست، واقعیتی است که در انتظار همه ماست و عجیب که نمی‌داند که آدم‌ها از ضعف‌هایشان متنفرند...

کد خبر 640766

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد فرزانه IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    16 6
    جناب حامد فرحبخش درود فراوان بر شما یادداشت شما را خواندم. دیدگاه شما را در مورد انسانها و انسانیت ستودم. شماره ای از شما نداشتم، دوست داشتم تماس می گرفتم و تشکر میکردم. چقدر نگاه زیبایی. گاهی نمیدانیم و درک نمی کنیم دیده نشدن ما بسیار ارزشمندتر از بد دیده شدن است. وقتی به من می گویند فلان کس مریض است یا در بستر بیماریست یا در بیمارستان بستری است به سراغش نمی روم. دوست ندارم آنهایی را که دوستشان دارم در ضعف ببینم. ایکاش اخرین تصویر اطرافیانم از من همین قامت رعنا و تن سلامت باشد. انشاءالله همواره پایدار باشید فرهاد فرزانه
  • بهنام IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    18 12
    پرستویی کار اشتباهی کرد . که آبروی که 15سال فرامرز خان در کنج اذلت که در حفظ نگاه داشته بود با انتشار عکسی برد ‌ . خودش نمی‌توانست در این 15سال شرایط زندگیش را توضیع دهد . پس فرامرز خان حفظ آبرو کرد . و پرستوی ها سوء استفاده کردند . نصیحت من به فرامرز خان دور شدن از این داستان است
    • ارادتمند US ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      2 0
      اول اینکه سه تا اشتباه املایی داشتی (عزلت ،توضیح و پرستویی ها) نمره ات ۱۷ هستش. دوست عزیز داستانی که ایشون خواست با طرحش آقای پرستویی رو زیر سوال ببره خیلی متفاوته اون خانم‌ داستانش مربوط به و قصاص بوده. داستان آقای صدیقی حکایت کسی هست که خاطرات خوشی رو برای خیلی از ما ها رقم زده. حالا دست روزگار،بی‌توجهی جامعه‌ و البته‌ مناعت طبع ايشون که نخواسته هنرش رو بفروشه و به هر کس و ناکس رو بزنه برای بقا. آقای پرستویی هشدار دادن به جامعه و تلنگری زدن. خدا به داد ماهایی که مشهور نیستیم برسه. ایام بکام آقای بهنام.
  • محمد IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    12 5
    شکسته و پیر و داغون اگر بر اثر گذر عمر و طبیعی باشه حرف شما صحیح ولی اگر بخاطر بی توجهی و ضعف مدیریت و بی عدالتی و .....بوجود آمده و یا تشدید شده باشد باید نه تنها عکسها رو منتشر بلکه باید فریاد زد که ای جماعت این است رسم انصاف و جوانمردی و... و در آخر اگر نبود این عکس چگونه دستور وزیر ارشاد را بگیرند که فرمودند رسیدگی شود ؟
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    7 3
    واقعا درک و فهم بالایی می خواد که نکات مثبت افراد را در نظر داشته باشیم
  • ایرانی US ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    10 6
    اتفاقا آقای پرستویی کار درستی کرد. او خواست تا جامعه بفهمد چرا انسانها را فراموش می‌کنیم.
  • علیرضا عابدی IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    9 3
    حالا که انگیزه ی استادپرستویی روجزخدانمیداند،شما جناب نویسنده ،برچه اساسی این حرکت ایشان راقضاوت میکنید؟آیاخدای ناکرده سابقه ی نامطبوعی درین زمینه دارن؟احساس مسئولیت اجتماعی استادپرستویی بعیده برکسی پوشیده باشه.وهمیشه دربزنگاه های خاص نقش اثرگذاری ازخودشون نشان دادند.بخدا میسپارمشون.
  • ناشناس IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    6 2
    به نظر من کار جناب پرستویی از روی حسن نیت بوده افرین به ایشان که حواسشون به همکارهاشون هست وحتما هر کمکی،هم از دستشون بر بیاد انجام می دن