سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۸۷ - ۰۵:۴۴
۰ نفر

علی شاکری: دومین پیروزی تاریخی والیبال ایران برابر یکی از مدعیان سنتی آسیا پس از نزدیک به 2 سال انتظار، این بار در شهر کوچک ناخن راچاسیمای تایلند رقم خورد تا بار دیگر خودباوری و اعتماد به نفس به کالبد والیبال ایران دمیده شود.

دیروز در راچاسیما و در سالن ام‌سی‌سی‌ تیم ایران از یک قدمی پذیرش شکست در برابر چین، یکی از 2 نماینده آسیا در بازی‌های المپیک پکن گریخت و با بازگشت دلپذیر به بازی همه را شگفت‌زده کرد و پس از کره‌جنوبی با کسب رتبه دوم گروه خود در برخورد با چین‌تایپه در مرحله حذفی راهی هموارتر از آنچه که پیش‌بینی می‌شد برای صعود به مرحله نیمه‌پایانی پیدا کرد.

شروعی بد، پایانی خوش

تیم ایران که در طول تاریخ دیدارهای رسمی‌اش با چین که از بازی‌های آسیایی
1974 تهران آغاز شده تنها یک پیروزی در مقابل چین آن هم در تورنمنت جام شیخ راشد امارات به هنگام سرمربیگری پارک‌کی‌ون کره‌ای داشته است دومین بردش را در نخستین دوره مسابقات جام کنفدراسیون آسیا به دست آورد.

 تیم ایران با یک تغییر نسبت به بازی‌های قبلی خود این بار آرش کشاورزی را جایگزین فرهاد نظری‌افشار کرد و سایر نفرات تیم ایران را همان بازیکنان پیشین (علیرضا نادی، سعید معروف، محمد موسوی، محمد محمدکاظم، حمزه زرینی و احسن شیرکوند) تشکیل می‌دادند. چین که همانند ایران در مصاف با کره مغلوب شده بود با تمام قوا در این بازی به دنبال پیروزی بود و هوآن نینگ‌لی (سرمربی تیم جوانان چین در تهران و جانشین جیان‌زو در تیم‌ملی بزرگسالان) تا پایان ست دوم مربی برتر میدان بود.

تیم ایران که شروعی ناامیدکننده داشت از ست سوم به بعد در سایه کشیدن دیواری بلند در روی تور و دست‌کشیدن از سرویس‌های ریسکی با چند جابجایی به موقع بدل به تیمی متفاوت شد و چین را از رویای پیروزی خارج ساخت. هنگامی که شیرکوند به همراه زرینی و عطار توپ‌های اول را سالم به دستان معروف رساندند و نادی هم در حمله و دفاع وسط تور در کنار موسوی راه ضربات آبشارهای بیان و جیان‌جوی چوی را بستند آنگاه با ضربات بدون بازگشت محمدکاظم و زرینی راه پیروزی تیم ایران هموار شد.

در 3 ست پایانی بازی، حسین معدنی هم آن مربی محتاط و دست به عصای ست‌های اول و دوم نبود و با میدان‌دادن نفراتی چون عطار، مهدوی و به خصوص منصور زادون به تجربیات تازه‌ای از توانمندی‌های تیمش رسید. چین که ست‌های اول و دوم را با نتایج
25 بر 23 و 25 بر 17 برده بود در 3 ست سوم، چهارم و پنجم با نتایج 25 بر 15، 25 بر 21 و 15 بر 8 اسیر بازی تیم ایران شد و بازی برده را با شکست معاوضه کرد.

4 بازیکن المپیکی در ترکیب چین

تیم چین که دیروز مغلوب تیم ایران شد 4 بازیکن اصلی چین در بازی‌های لیگ‌جهانی و المپیک پکن به اسامی هونگ مینی بیان، جیان‌جوی چوی، کی‌رن و شوآی جیاو به چشم می‌خوردند که یکی دو بازیکن تیم جوانان چین مثل وی‌جون زونگ و رونینگ لی هم بازی کردند.

در ارتباط با ترکیب تیم‌های مدعی این نکته را نیز گوشزد کنیم که تنها ژاپن با تیمی جدید پا به این رقابت‌ها گذاشته و استرالیا هم یکی دو بازیکن سرشناس خود را در اختیار ندارد، ضمن آنکه تیم ایران نیز به نسبت مسابقات زیرگروه المپیک تغییرات جزئی پیدا کرد.

پرهیز از رویارویی با ژاپن و استرالیا

در دیدار 2 تیم ایران و چین هیچکدام از دو تیم نمی‌خواستند با شکست برابر هم با یکی از دو تیم ژاپن و استرالیا در مرحله حذفی روبه‌رو شوند و هرکدام ترجیح می‌دادند تا با غلبه بر یکدیگر با یکی از دو تیم ضعیف مسابقات (چین‌تایپه و اندونزی) در مرحله پلی‌آف (بازی‌های روز چهارشنبه) روبه‌رو شوند که ایران با برتری 3 بر 2 شانس رسیدن خود به مرحله نیمه‌پایانی را هم‌اندازه و یکسان با تیم‌های ژاپن و کره‌جنوبی و استرالیا افزایش داد. به هر ترتیب یک تیم مدعی از جمع 3 تیم ژاپن، استرالیا و چین از رسیدن به جمع 4 تیم دور پایانی محروم خواهد شد.

کد خبر 64047

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز