مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

در روزهای اخیر بسیاری از رسانه‌ها گزارش داده‌اند که چین در ماه‌های ژوئیه و اوت سال جاری آزمایش‌هایی مربوط به تسلیحات مافوق صوت را انجام داده که توجه بسیاری از قدرت‌های غربی را نیز برانگیخته است.

مافوق صوت

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت hk۰۱، فایننشال تایمز در روز ۲۲نوامبر گزارش داد که سلاح مافوق صوت آزمایش شده توسط چین در ژوئیه و اوت یک وسیله نقلیه مافوق صوت با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای بوده است. این وسیله مافوق صوت در جریان پرواز خود در جو بر فراز دریای چین جنوبی موشکی را شلیک کرده است.

همچنین در مقاله‌ای که توسط "Study Technology" نوشته شده، آمده است که چین در ماه‌های ژوئیه و اوت ۳ آزمایش وسیله نقلیه مافوق صوت انجام داده است. آزمایش در ۱۶ ژوئیه یک آزمایش عمودی و فرود افقی بوده و دو آزمایش در ۲۷ ژوئیه و ۱۳ اوت یک آزمایش فضاپیما با  پرواز و فرود افقی بوده است؛ یعنی همان هواپیمای هوافضای تنگیون (Tengyun). طبق این مقاله، هواپیماهای آزمایش شده در دو مورد اخیر پیشرفته‌تر و کاربردی‌تر بوده‌اند که نشان می‌دهد هواپیمای هوافضای «تنگیون» چین بسیار جلوتر از همتایان آمریکایی خود است.

در اکتبر سال جاری، همه طرف‌ها در ارتش و دولت آمریکا نسبت به توسعه فناوری مافوق صوت چین ابراز نگرانی کردند. «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ، به رسانه‌ها گفت: «وسیله نقلیه مافوق صوت آزمایش شده توسط چین، سیستمی است که با سرعت فوق‌العاده‌ای حرکت می‌کند و هیچ سیستم دفاعی برای مقابله با آن وجود ندارد.»

با این حال، بیانیه رسمی چین نسبتاً محتاطانه است. وزارت امور خارجه این کشور ادعا می‌کند که این آزمایش یک آزمایش معمولی فضاپیما بوده است که برای تأیید فناوری قابل استفاده مجدد انجام شده است. این آزمایش برای کاهش هزینه ارسال فضاپیماها اهمیت زیادی دارد و می‌تواند راحتی و ارزانی برای استفاده صلح‌آمیز انسان از فضا را در پی داشته باشد. رسانه رسمی چین به نقل از کارشناسان مربوطه هوافضا اعلام کرد که توسعه پروژه جنگنده نظامی مافوق صوت هنوز در مرحله مطالعه مفهومی و آزمایش اولیه است. ارتش ایالات متحده آمریکا، درباره تهدید سلاح‌های مافوق صوت چین اغراق می‌کند تا هزینه‌های نظامی بیشتری را برای تحقیق و توسعه سلاح‌های مافوق صوت خود به‌دست آورد.

سلاح های مافوق صوت معمولاً با سرعت‌هایی بیش از ۵ برابر سرعت صوت پرواز می‌کنند. در اوایل جنگ جهانی دوم، دانشمندان آلمانی ایده‌های مرتبطی را مطرح کرده بودند تا به‌وسیله آن بتوانند ایالات متحده را بمباران کنند.

در حال حاضر، دست‌کم ۵ کشور در حال توسعه سلاح‌های مافوق صوت هستند. در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده اعلام کرد که ارتش این کشور در حال توسعه یک موشک مافوق صوت با سریع‌ترین سرعت در جهان است. این موشک ۱۷ برابر سریع‌تر از موشک‌های موجود در زرادخانه آمریکا پرواز می‌کند.

بیشتر بخوانید:

فناوری مافوق صوت یک فناوری کلیدی است که می تواند توازن قدرت نظامی جهانی را تغییر دهد. در حال حاضر آمریکا برای ساخت یک سامانه دفاع موشکی عظیم در سرتاسر جهان هزینه زیادی می‌کند و موشک‌های ارتش چین مزیتی نسبت به سامانه دفاعی آمریکا ندارند. از نظر تئوری، موشک‌هایی که چین از سرزمین خود پرتاب می‌کند ممکن است قبل از ورود به جو توسط سیستم دفاعی ایالات متحده رهگیری شود. اگر چین بتواند با موفقیت به تحقیق و توسعه در این زمینه پرداخته و فناوری‌های مرتبط را بالغ‌تر و کامل‌تر کند و همچنین تعداد زیادی از تسلیحات مافوق صوت آماده شلیک باشند، آن زمان ممکن است، سیستم دفاع موشکی فعلی ایالات متحده را تسلیم خود کند.

کد خبر 640415

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha