همزمان با افزایش فعالیت‌های مداخله‌جویانه نیروی دریایی ارتش آمریکا در آبهای پیرامونی چین و در تنگه تایوان، نیروی هوایی چین جنگنده‌ ضد زیردریایی خود را در این منطقه به پرواز در آورد و فیلم آن را منتشر کرد.

هواپیمای ضدزیردریایی چين

به گزارش همشهری‌آنلاین، ایرنا به نقل از اوراسین‌تایمز، نوشت: شبکه خبری "سی جی تی ان" چین یک ویدئوی ۶۰ ثانیه‌ای را پخش کرده که هواپیمای جنگی ضد زیردریایی Y-۸Q را نشان می‌دهد. این تحول در حالی روی داده که تعاملات بین تایوان و آمریکا تعمیق یافته و موضع تهاجمی چین در برابر جزیره خودمختار چین نیز تشدید شده است.

انتشار فیلم از هواپیمای Y-۸Q نیروی دریایی چین که به نام KQ-۲۰۰ نیز شناخته می‌شود، در حالی است که پیش از این نیز تایوان ادعا کرده بود دستکم پنج هواپیمای جنگی چین روز ۲۴ نوامبر وارد "منطقه شناسایی دفاع هوایی" تایوان شده‌اند. منابع تایوانی گفته‌اند که این بیست‌وسومین مورد از این اقدام نیروی هوایی چین تنها در ماه نوامبر بوده است.

در فیلم شبکه سی‌جی‌تی‌ان نشان داده شده که چهار جنگنده "جی-۱۶" نیز علاوه بر هواپیمای ضدزیردریایی مزبور وارد منطقه دفاع هوایی تایوان شده اند. به گفته برخی منابع نظامی، از سپتامبر ۲۰۲۰ تا کنون هواپیمای KQ-۲۰۰ در ۷۰ درصد از پروازها شرکت داشته است. این هواپیما از زمان ورود به خدمت در سال ۲۰۱۸ یک خلاء مهم در زمینه توانایی نظامی ارتش چین را پر کرده و به ارتش چین اجازه می‌دهد که بطور مداوم فعالیت‌های زیردریایی‌ها و کشتی‌های خارجی را رصد نماید.

بر اساس این گزارش، در حالی که ناوهای جنگی آمریکا اقدام به تردد از تنگه تایوان کرده اند، انتشار ویدئوی هواپیمای Y-۸Q چین می‌تواند یک سیگنال به نیروی دریایی آمریکا و نیز متحدان آن کشور در منطقه ارزیابی شود. گفته می‌شود که ناو یواس‌اس میلیوس آمریکا در سال جاری ۱۱ بار از تنگه تایوان عبور کرده که این اقدام نارضایتی پکن را به دنبال داشته و چین این اقدام را تلاش عمدی برای مخدوش کردن صلح و امنیت منطقه‌ای قلمداد کرده است .

هواپیمای Y-۸Q اولین جنگنده بال ثابت ضد زیردریایی چین است که بطور بومی در داخل این کشور تولید شده و برای شناسایی هدف‌های سطحی از سامانه شناسایی مادون قرمز استفاده می‌کند و یک رادار جستجوی سطحی هم روی دماغه و یک حسگر مغناطیسی هم روی دم دارد.

کد خبر 639970

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    ماهم روز وزارت دفاع میشه یا روزنیروی هوایی ودریایی وغیره. همه نیروهافقط از واکسن رونمایی میکنند یا درمانگاه سیارهزارتختخوابی. وغیره......... فعلأکسی امیدواربه رونمایی ازساخته جدیدی نباشه چه فضایی.چه موشکی وماهواره. البته پرتاب ماهواره تا5سال دیگه محقق میشه. مذاکرات هسته ای نزدیک هست