تغییر بافت جمعیتی یک مکان مانند شهرری یا کن که بر اثر مهاجرت‌پذیری و کوچ اهالی از محله‌های آن اتفاق می‌افتد، تبعات و پیامدهای غیرقابل جبرانی به همراه دارد که در درازمدت به بحران‌ها و مشکلاتی غیرقابل حل تبدیل می‌شوند.

قرایی


یکی از مهم‌ترین آثار مهاجرپذیری محیط‌های شهری یا روستایی، ورود افرادی است که به دلیل گمنامی و ناشناس بودن، از کنترل لازم بر رفتار و شخصیت خود برخوردار نیستند. براساس مکتب شیکاگو، هنگامی که «ترس از شناخته ‌شدن» و «خودکنترلی» در افراد جامعه‌ای ضعیف باشد ‌زمینه بروز انواع جرائم و آسیب‌های اجتماعی شکل می‌گیرد. یکی از دلایل بروز آسیب‌های اجتماعی در مناطق مهاجرپذیر همبه این تعریف بازمی‌گردد؛ از آنجا که این مناطق اغلب شلوغ و پر ترددند، آدم‌ها شناختی از یکدیگر ندارند، پس ترس و نگرانی هم برای شناخته ‌شدن از سوی دوستان و آشنایان وجود ندارد و به همین دلیل، افراد مستعد ارتکاب هر نوع بزه‌ای هستند.
قرار گرفتن خرده‌فرهنگ‌های مختلف در کنار یکدیگر و ضعف کنترل و نظارت اجتماعی بر مناطق مهاجرپذیر باعث می‌شود که اخلاق و رعایت هنجارهای اجتماعی میان این قشر کمرنگ شود و وقوع جرم افزایش یابد. از این رو، آمار آسیب‌ها و بزه‌هایی مانند اعتیاد، سرقت، روابط نامشروع، گورخوابی، قاچاق و توزیع موادمخدر، نزاع‌های دسته‌جمعی، کودکان ‌کار و بسیاری دیگر از آسیب‌ها در این مناطق از شهر به شدت افزایش پیدا کند.
برای پیشگیری از این آسیب‌ها در مرحله اول باید مهاجرفرستی و مهاجرپذیری قانونمند و محدود شوند. برای کنترل مهاجرفرستی باید شرایط زندگی مطلوب را برای ساکنان محل تأمین کرد. مهاجران وقتی در محل زندگی خود نمی‌توانند خواسته‌ها و نیازهای‌شان را تأمین کنند، به نقاط مرفه‌تر مهاجرت می‌کنند. مهاجرپذیری هم باید در چهارچوب قانون و با رعایت ضوابط انجام شود. کنترل و نظارت بر مهاجرت‌ها بستر اسکان سالم و همزیستی مسالمت‌آمیز مهاجران با بومیان را فراهم می‌کند و فرهنگ و اجتماع محیط مهاجرپذیر، با تغییر بافت جمعیتی آسیب کمتری می‌بیند.

کد خبر 640402

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha