بنزین پرمصرف‌ترین و حیاتی‌ترین مصرف خودروهاست و پس از روغن موتور به عنوان نیاز اصلی خودرو در جایگاه دوم قرار دارد و مانند خون در رگ‌های خودرو در جریان است و ناخالصی و تقلبی بودن این دو نیاز حیاتی و اصلی خودروها منجر به بروز خسارت‌های سنگینی خواهد شد.

روغن موتور

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، این روزها استفاده از روغن موتور ناخالص و تقلبی در برخی مراکز تعویض روغنی، نارضایتی‌هایی را در بین مردم ایجاد کرده است، در این شرایط می‌طلبد که با آگاهی بخشی به مردم، علاوه بر جلوگیری از عرضه روغن موتور تقلبی و تخلفاتی که از سوی عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب صورت می‌گیرد، از خساراتی که متوجه وسایل نقلیه می‌شود نیز پیشگیری کرد.

در همین رابطه رئیس اتحادیه تعویض روغنی شهرستان ساوه با اشاره به اینکه متاسفانه در برخی موارد مشاهده شده که روغن موتورهای تقلبی به دلیل سودآوری بالا توسط عده‌ای افراد سودجو و فرصت‌طلب تولید و روانه بازار مصرف می‌شود، اظهار کرد: استفاده از روغن موتور تقلبی خسارت‌های جبران ناپذیری را به موتور خودرو وارد کرده و از عمر مفید آن کاسته خواهد شد. البته باید گفت که گرانی روغن موتور موجب شده است که برخی سوء استفاده کرده و روغن موتور تقلبی را با قیمتی کمتر در بازار عرضه کنند.

رضا جلیلی در خصوص تشخیص روغن موتور اصلی و تقلبی، گفت: نباید فریب روغن موتور با قیمت کمتر از روغن موتور اصلی را خورد و در اولین گام توجه به قیمت محصول مهم است. در برخی مراکز عرضه روغن موتور، محصول تقلبی به قیمتی بسیار پایین‌تر عرضه می‌شود که فاسد و غیر قابل استفاده است.

وی خواستار توجه جدی به ظاهر ظروف حاوی روغن موتور و برچسب‌هایی که بر روی ظروف حک شده و نیز رنگ روغن توسط مصرف کنندگان شد و افزود: کارخانجات معتبر تولیدکننده روغن موتور از برچسب بزرگ و واضح به همراه هولوگرام بر روی ظروف حک می کنند در حالی که برچسب روغن تقلبی نوشته های تار و غیرواضحی دارد که بیانگر تقلبی و فاسد بودن آن است و طبیعی است که کیفیت لازم برای مصرف را ندارد.

او بیان کرد: در برخی موارد سودجویان با ترفندهای خاصی، ظروف خالی شده روغن موتور شرکت‌های معتبر با برندهای مطرح را جمع آوری کرده و از روغن تقلبی پُر می‌کنند که مصرف کننده باید به خش و ضرب خوردگی ظروف دقت کند و با بررسی دقیق چنانچه تشخیص داد ظروف حاوی این روغن‌ها غیرعادی است، در اصل بودن آن شک کند. توصیه ما به همکاران‌ در صنف آن است که حتما خریدهای خود را از برندهای مطرح و معتبر انجام داده و فاکتورهای مربوطه را نیز دریافت کنند.

جلیلی در ادامه گفت: یکی دیگر از مواردی که می‌توان تقلبی بودن و یا نبودن روغن موتور را متوجه شد بو کردن روغن است. اگر در ظرف حاوی روغن را باز کردید و بوی تندی مشام شما را آزار داد بیانگر تقلبی بودن آن است و بی‌بو بودن نشانه اصل بودن روغن موتور است. همچنین باید به درپوش ظروف روغن موتور توجه کرد چراکه برخی سودجویان از قوطی برندهای معتبر استفاده می‌کنند و پس از استفاده از روغن اصلی، داخل آن را با روغن تقلبی پُر می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر مغازه مطمئن و قابل اعتمادی را می‌شناسید، جهت تعویض روغن خودروی خود به آنجا مراجعه کنید در غیر این صورت روغن اصل را از فروشگاه‌های معتبر (ترجیحا روغن موتور ایرانی) تهیه کرده و در مراکز تعویض روغن از متصدی مغازه بخواهید تا روغنی را که تهیه کردید داخل خودرو بریزد. همچنین با توجه به اینکه برخی از تولیدکنندگان روغن تقلبی، با جمع‌آوری ظروف و قوطی‌های سالم و خالی از مغازه‌های تعویض روغنی اقدام به پر کردن روغن تقلبی می‌کنند برای جلوگیری از این گونه سوء استفاده‌ها حتی‌الامکان سعی کنید ظروف روغن را بعد از تعویض سوراخ کنید تا این افراد سودجو نتوانند مردم را فریب دهند.

کد خبر 640327

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    15 1
    اگر دولت محترم به خودش زحمت بده و نظارت داشته باشه و بازار رو رها نکنه همه چیز حل میشه
  • محمد IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    4 1
    خوب این چه کاریه خود شرکت قوطی روغن بدون درب تولید کنه قوطی درب دار را غیر قانونی اعلام کنند تا امکان کلاهبرداری گرفته بشه
  • ساجد IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    2 1
    واقعا عالی بود مهندس . حالا خودت فرق روغن با گازویل میفهمی؟عمرا اگه حالیت باشه
  • بی عدالتی IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    5 0
    نظارت کجا بود بنده خدا!
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    8 0
    به هیچ وجه درست نمیشه ! من را اگر مسول این کار کنند و دستم را باز کنند به خدا قسم هر تولیدکننده تقلبی را روغن داغ تو گلویش می ریزم تا واسه نفرات بعدی درس عبرتی بشه اون تولید کننده تقلبی بی شرف چی می‌دونه خرج تعمیر موتور کامل یک کامیون بالای ۲۰۰میلیون است
  • اردشیر IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    خوب بگردید جاهایی که تقلبی تولید می کنن را شناسایی و معدوم کنید