خودروسازان معتقدند تولید آنها با ضرر همراه شده و ادامه وضعیت فعلی بدون افزایش قیمت منطقی در این حوزه تنها زیان آنها را افزایش خواهد داد در حالی که دلالان همچنان از تفاوت قیمت کارخانه و بازار در حال جمع‌آوری سودهای عجیب و غریب هستند. حالا زمزمه‌هایی از افزایش قیمت خودرو در جلسه این هفته ستاد تنظیم بازار به گوش می‌رسد.

خودروسازی سایپا

به گزارش همشهری آنلاین، اواسط آبان امسال دو خودروساز بزرگ کشور، در اطلاعیه‌های جداگانه از افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصد قیمت محصولات خود خبر داده بودند. موضوعی که به شدت موجب بالا رفتن قیمت خودروها در بازار آزاد هم شد. هرچند خودروسازان معتقد هستند که در گذر زمانی منطقی، آرامش به بازار بازخواهد گشت.

حذف شورای رقابت از موضوع قیمت گذاری خودروها مهم ترین موضوعی بود که در اعلام این قیمت ها به چشم می خورد. با این احوال، مخالفت رئیس جمهور با این موضوع، موجب شد تا وزارت صمت دستور لغو آن را صادر کند و به این ترتیب، خودروسازان اعلام کردند قیمت‌ها به حالت قبل برگشت و خریدارانی که به مبلغ جدید پول واریز کرده بودند منتظر برگشت پول خود باشند.

همچنین سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از واگذاری تعیین قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار خبر داد و اعلام کرد که بررسی قیمت گذاری خودروها به ستاد تنظیم بازار سپرده شده و این ستاد درباره این موضوع تصمیم گیری خواهد کرد. اعلامی که به نظر می رسد  به صورت رسمی شورای رقابت را از جریان قیمت گذاری خودرو کنار گذاشت.

با این حال، خودروسازان و مسئولان این بخش همچنان معتقدند که افزایش قیمت ها در این حوزه باید انجام شده و آزادسازی قیمت ها رخ دهد تا با کاهش مابه التفاوت قیمت خودرو درب کارخانه و بازار آزاد، در نهایت هم خریدار و هم کارخانه خودروسازی سود کنند.

طی چند روز اخیر هم اعلام شد که ستاد تنظیم بازار مخالف افزایش قیمت های قبلی خودرو بوده، اما به دنبال افزایش ۱۰ درصدی قیمت است و احتمالا چهارشنبه هفته جاری، این ستاد نظر نهایی خود را اعلام می‌کند.

خودروسازن به دنبال افزایش بیش از ۱۰ درصدی قیمت

به نظر می رسد وزارت صمت نیز به دنبال آن است تا این افزایش قیمت ها محقق شود اما نه ۱۰ درصد؛ آنها خواهان افزایش قیمت بیشتری هستند تا به گفته خودشان به زیان تولید خودروسازان پایان دهند. جایی که مدیرکل دفتر نیرومحرکه وزارت صمت با اعلام اینکه با وضعیتی که شرکتهای خودروساز با آن مواجه هستند امکان فعالیت دیگر وجود ندارد زیرا تولید برای آنها زیان ده شده است، گفت: این هفته در جلسه ستاد تنظیم بازار جمع بندی برای قیمت های جدید انجام می شود.

سهیل معمارباشی در حاشیه مراسم رونمایی از محصول جدید شرکت بهمن دیزل درباره اینکه که آیا این هفته قیمت خودرو تعیین تکلیف خواهد شد یا خیر؟ گفت:  بله این هفته در جلسه ستاد تنظیم بازار جمع بندی برای قیمت های جدید کارخانجات انجام خواهد شد.

وی در باره اینکه آیا در تصمیم جدید ستاد تنظیم بازار قیمت خودرو با محاسبه قیمت های تمام شده به همراه ۵ درصد سود خواهد بود، به تسنیم گفت: ممکن است یکی از گزینه ها همین موضوع باشد. البته باید این نکته را اعلام کنم که تصمیمات جدید مشمول تعهدات گذشته خودروسازان تا پایان سال نخواهد بود و باید براساس رویه ای که در زمان ثبت نام خودروها اعلام شده محصولات تحویل مشتریان شود.

مدیرکل دفتر نیرومحرکه وزارت صمت با اعلام اینکه با وضعیتی که شرکتهای خودروساز با آن مواجه هستند امکان فعالیت دیگر وجود ندارد زیرا تولید برای آنها زیان ده شده است، گفت: اختلاف نظرهایی در تعیین قیمت ها وجود دارد به نحوی که یا باید قیمتها را در حدی که شورای رقابت اعلام کرده بود افزایش دهیم یا رویه دیگری را در پیش بگیریم.

علت اختلاف خودروسازان با شورای رقابت

 معمارباشی به انتقادات خودروسازان در قیمت های اعلامی شورای رقابت اشاره کرد و افزود: صورتهای مالی شرکت های خودروساز زیان عملیاتی را نشان می داد اما شورای رقابت به استناد ادله خود حاضر به صدور مجوز افزایش قیمت‌ها متناسب با هزینه های تمام شده نبود.

معمار باشی در خصوص اینکه قیمت های جدید تا چه حد به قیمت های بازار نزدیک خواهند بود، تصریح کرد: به  هیچ وجه بحث بازار مطرح نیست. تنظیم بازار خارج از عهده شرکت های خودروساز است زیرا اختلاف قیمت خودروها از کارخانه تا بازار در محصولات مختلف متفاوت است.

 وی در رابطه با گمانه زنی افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودروها گفت: وقتی  متوسط تورم بخشی ۱۸ درصد است افزایش ۱۰ درصدی زیان ده بودن تولید را برای خودروسازان ادامه خواهد داد.  البته وقتی قیمت ها تغییر می کند خودروسازان باید افزایش عرضه خودرو را به بازار انجام دهند تا بازار با شوک قیمتی روبه رو نشود. علاوه بر این خودروسازان  باید به سمتی حرکت کنند که قیمت تمام شده خودروها در یک بازده زمانی کاهش پیدا کند.

کد خبر 640263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود TR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    10 1
    اواسط آبان امسال دو خودروساز بزرگ کشور، در اطلاعیه‌های جداگانه از افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصد قیمت محصولات خود خبر داده بودند. موضوعی که به شدت موجب بالا رفتن قیمت خودروها در بازار آزاد هم شد. هرچند خودروسازان معتقد هستند که در گذر زمانی منطقی، آرامش به بازار بازخواهد گشت. متن فوق رو به دو صورت میشود تفسیر کرد ؟ 1- طنز : اینکه در متن نوشته شده که در گذر زمانی منطقی، آرامش به بازار بازخواهد گشت. این بیشتر جنبه طنز دارد و به درد مجله گل آقا میخوره. 2- دروغ : اینکه در متن نوشته شده که در گذر زمانی منطقی، آرامش به بازار بازخواهد گشت، بیشتر شبیه دروغ 13 بدر هستش، و برای چاپ این مطلب باید تا سال 1401 صبر میکردید.
  • علی IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    17 0
    چرا همه اجناس با تورم روز به روز گرانتر و سفره مردم کوچک تر میشود ، حقوق و دستمزد با تورم افزایش نمیابد؟!
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    18 1
    ایرانخودرو و سایپا ، چرا قضیه سرمایه گزاری در کشورهای دیگر مثل سنگال ونزوئلا ، سوریه و ... مشخص نمیکنند چند صد میلیون دلار خرج شده ؟ و بلا استفاده مانده ، یا سود های بالا وام های خود، یا کمک های بلا عوض دولت ، چرا مصرف کننده باید تاوان اشتباهات مالی و سرمایه گزاری خودروسازان بدهد ، زیان قسط های وام خودروسازان مردم باید بدهند؟ کاش یک تحقیق و تفحص کامل از صورت وضعیت مالی ۱۰ ساله این دو خودروساز تهیه و منتشر بشود؟ چقدر این هزینه ها واقعا به خودرو مواد اولیه و حقوق کارگران و... ربط دارد.
  • علی IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    12 2
    اگر قیمت های قبل از دستور رییس جمهور مبنی بر لغو افزایش قیمت رو با قیمت های بعد از این دستور مقایسه نمایید مشاهده می شود باز افزایش قیمت رخ داده است ولی روزنامه ها چرا اسرار بر عدم افزایش قیمت خودرو دارند ...؟! در واقع قصد افزایش دو مرحله ای خودرو را داشتند که در حال اجرا می باشد .
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    19 0
    دو تا شرکت مفسد فی الارض در ایران !!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    17 3
    بورس و دو شرکت خودروساز مفسدین فی الارض
  • علی IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    14 0
    از شهریور 99 تا شهریور 1400 قیمت کارخونه رو 100 درصد افزایش دادین چرا اون موقع از تورم اعلامی بانک مرکزی پیروی نمیکردین 40 سال سود کردین حالا حاضر نیستین چند سال ضرر کنین
  • DE ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    6 0
    خفه نشین اخه این خودروهای لگنی
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      7 0
      از فروردین ۱۴۰۰ تا الان هشت ماهه ۶۴ درصد افزایش دادن اونوقت نرخ تورم و مرکز آمار میگه یک ساله ۲۵ درصد !اینا دنبال اینن لگن های بی ارزششون و که سوریه هم ازشون نمیخره قیمت خون جد و آبادشون به مردم شریف بندازن بعد بازم ناله میکنن تو ضررن!همین الان چند برابر قیمت واقعی دارن میفروشن!خرج نیروهای اضافی و اختلاس هاشونو از مردم میگرن!
  • ایرانی IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    6 0
    من حقوق ۴ سالمو کامل گذاشتم دادم یه ماشین از سایپا خریدم آوردم به خدا سوار نشده قطعاتش همینجوری می‌ریزه زمین . یه نوع ماشین بدین بیرون ولی از نظر کیفیت و ایمنی بهش برسین
  • احسان IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    8 0
    به خدا این دوشرکت راتعطیل کنید هم خدا راضی هست هم این مردم بدبخت ..خون مردم را کردن توی شیشه هر روز افزایش قیمت ..ما به ضرر شما راضی نیستیم تعطیل کنید
  • کل سرمایه هر شخصی شده ماشین.هرکسی توپارکینگ حیاتش IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    4 0
    اکثر مردم پولهاشون راازبانک برداشتن وچنتاماشین توپارکینگ خونشون چادرکشیدن که صودانچنانی کنن
  • IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    3 0
    سلام تاکی می خواهید هر روزاهنگ گران کردن خودرو رابرای ملت مظلوم وبی گناه بزنیدوبدنبال ان تمامی کالاها ومایحتاج مردم با قیمت یک پراید وپژومقایسه شود وگران شود هزینه های سربار تولید را کم کنیدبابا من فامیل ها م توالمان است می گو یند دریغ از یک یورو که‌این چند سال کالایی گران بشد
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      0 0
      مردم؟! مردم مگر پولی هم دارن ؟!! خود خودرو سازا و عواملشان هستند که خودرو رو احتکار می کنند علت اصلی بالا بودن قیمت خودرو احتکار خودرساز ها هست مردم نگ.ون بخت به نان شبشان هم محتاجن
  • IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    3 0
    کشوری مثل استرالیا به این نتیجه رسید که خودرو ساز نیست ومردم خودش اذیت نکرد الان یکی از ثروتمند ترین کشور جهان توبخش کشاورزی ومعادن دولت باید درکارخانه مونتاژ(ببخشید !!!تولید) این دوخودروساز تخته کند
  • IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    5 0
    بسیاری از کارخانه های دولتی نیمه دولتی هزینه های تولید را به خاطر گران کردن محصولاتشان وفرار از مالیات به عنوان پاداش تولید ماهانه وهزینه های تفریحی مثل مسافرت به شمال وجنوب کشور در ویلاهای دولتی به خانواده ها بالا می برند ومرتب خود را زیان ده نمایش می دهند نمونه آن مجتمع فولاد وجوب اهن وخودرورو سازان
  • حسین IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    5 0
    1-آقای رئیسی فزایش قیمت ها خلاف وعده های انتخاباتی شماست لطفا روی حرف ووعده خود صادق باشید 2-قیمت ارز آزاد درقیمت 26000تومان تحویل گرفتی هنوز3ماه نشده قیمت ارز رسید به29000تومان 3-مرغ راباقیمت 25000تومان تحویل گرفتی متاسفانه دربازارمرغ باقیمت33000 تومان عرضه می شود