دوشنبه ۱ مهر ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

رابرت فیسک - ترجمه نیلوفر قدیری: بیچاره الجزایری‌ها؛ سال‌هاست که دولت‌های مختلف این کشور به مردم وعده شکست نهایی گروه‌های شبه نظامی را، که در درگیری‌های خود دست به خشونت می‌برند، می‌دهند.

در سال1997 دولت اعلام کرد که این نبرد با غلبه بر شبه‌نظامیان به پایان رسیده‌است. اما اکنون بار دیگر این گروه به شکل تازه‌ای بازگشته‌است.

انفجارهای پی‌در‌پی انتحاری و ماشین‌هایی که با مواد منفجره سنگین کار گذاشته‌ شده در آنها، منهدم می‌شوند، در کنار وعده مقامات دولت الجزایر که شبه‌نظامیان را شکست ‌خورده می‌خوا‌نند، اوج تضاد در این کشور است.

این همان اتفاقی است که از چند سال پیش تاکنون در جنوب غرب آسیا شاهد هستیم. در سال2001 آمریکا اعلام کرد که جنگ در افغانستان را با شکست و سرنگونی طالبان به پایان برده‌است. نظامیان غربی به سوی عراق روانه شدند تا وارد جنگ دیگری شوند.

اکنون هم درحالی که هر روز دست کم یک انفجار انتحاری در عراق روی می‌‌دهد و این کشور با درگیری داخلی مذهبی و قومی بی‌سابقه‌ای دست به گریبان شده، نیروهای نظامی غرب در عراق اعلام پیروزی کرده‌اند و برای جنگی جدید دوباره  روانه افغانستان می‌شوند.

در افغانستان که 7سال پیش با حمله آمریکا، گروه طالبان سرنگون شدند، اکنون بار دیگر طالبان سرنگون شده بازگشته‌اند و نیمی از کشور را در دست دارند.

7سال پیش دونالد رامسفلد وزیر دفاع وقت آمریکا در سخنرانی خود اعلام کرده بود که در افغانستان دولت جدیدی مستقر شده و شبه‌نظامیان طالبان دیگر قدرتی ندارند.

اکنون رؤیاپردازان ساکن کاخ سفید از پیشرفت در عراق سخن می‌گویند و با افتخار از ترک موقتی صحنه در این کشور خبر می‌دهند تا 8 هزار سرباز را از بین‌النهرین خارج کرده و به همراه4 هزار و 700نفر دیگر به افغانستان بفرستند.

این کار هم با مقیاس کمی انجام می‌شود، هم دیر دارد صورت می‌گیرد و هم بسیار کند است. برای امیدوار بودن به اینکه طالبان را بتوان دوباره عقب راند دستکم به 10هزار نیروی جدید نیاز است.

طالبانی که امروز نیمی از افغانستان را دوباره بازپس‌گرفته‌اند، هم تجهیزات خوبی دارند و هم بیشتر از قبل آموزش دیده‌اند. آنها همچنین با مدارای مردم افغان رو‌به‌رو هستند.

در اواخر قرن 19 طالبان گلوی سربازان غربی را که دستگیر می‌کردند، می‌بریدند. اکنون بار دیگر این سنت در حال تکرار است. اکنون معلوم شده 2سرباز آمریکایی‌ که 2ماه پیش به اسارت طالبان درآمده بودند، کشته شده‌اند.

از سوی دیگر معلوم شده که از 10سرباز فرانسوی که در ماه آگوست در افغانستان کشته شده‌اند، 4نفرشان بعد از تسلیم شدن به طالبان بلافاصله گردن زده‌ شده‌اند. سربازان فرانسوی، نیروهای طالبان را جنگجویانی خوب اما بی‌رحم توصیف می‌کنند.

چندی پیش فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان از کشته شدن بین30 تا 35شبه‌نظامی طالبان در حمله‌ای به شهر عزیز‌آباد در نزدیکی هرات خبر داد. اما بعد اسناد و تصاویر و فیلم‌ها نشان دادند که در این حمله بیش از 90غیرنظامی افغان کشته‌شده‌اند.

نیروهای غربی از ابتدای سال‌جاری میلادی تاکنون بیش از 500افغانی غیرنظامی را در حملات اشتباهی خود کشته‌اند.

اوباما و مک‌کین واقعا چنین تصور می‌کنند که در حال برد در نبرد افغانستان هستند. این کاری است که بریتانیایی‌ها در قرن19 و روس‌ها در پایان قرن 20 قادر به انجام آن نبودند.

آمریکایی‌ها اما می‌خواهند به هر قیمتی که شده، حتی به قیمت کشاندن جنگ به پاکستان هسته‌ای، به این هدف برسند. این اوج بی‌قدرتی کشورهای قدرتمند است که بلافاصله بعد از پیروزی در یک جنگ، خود را در آن بازنده ببینند.

ایندیپندنت - 20 سپتامبر 2008

کد خبر 64025

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز