تیم مذاکره کننده ایران امروز با تیم‌های روسیه و چین ملاقات می‌کند اما دیپلمات‌های غربی خواسته ایران مبنی بر لغو تحریم‌ها را غیر واقعی دانستند! آنها تلاش ایران برای انجام یک مذاکره برابر را نمیپسندند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرنس ۲۴، تیم مذاکره کننده ایران به رهبری علی باقری کنی امروز و در آستانه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین نشست‌های دوجانبه و سه جانبه برگزار می‌کند؛ این دیدارها در سطح کارشناسی و با روسای تیم‌های مذاکره‌کننده روسیه و چین و همچنین انریکه مورا هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا برگزار می‌شود.

نشست‌ها در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در وین، و پیش از از سرگیری مذاکرات برای نجات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، برجام، پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، از این توافق برگزار می‌شود.

خبرگزاری‌های انگلیسی زبان از سطح پایین انتظارات برای موفقیت این مذاکرات خبر دادند و گفتند تیم ایران خواسته‌هایی «غیرواقعی» مطرح کرده است: «آنها اصرار دارند که تمام تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا که از سال ۲۰۱۷ اعمال شده‌، از جمله تحریم‌هایی که مرتبط با برنامه هسته‌ای این کشور نیست، لغو شود.»

با خروج ترامپ از برجام، تحریم‌هایی را که بر اساس مفاد این توافق لغو شده بود، مجددا علیه ایران اعمال شد. یک دیپلمات غربی درگیر در این مذاکرات گفت: «آنها (ایران) از لحاظ فنی به اندازه کافی کار می‌کنند تا بتوانند روابط اساسی خود با غرب را تغییر دهند و بتوانند در آینده گفتگوی برابرتری داشته باشند».

«گفتگوهای وین ۵ ماه و ۹ روز پس از پایان دور قبلی، از سر گرفته خواهد شد و پس از این توقف بسیار طولانی، عامل زمان نقش مهمتری خواهد داشت چرا که گفتگوها نمی‌تواند برای همیشه ادامه داشته باشد.» این را نماینده ویژه روسیه، میخائیل اولیانوف توئیت کرد.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند مذاکرات را از همان جایی که در تابستان متوقف شده از سر می‌گیرند. آنها همچنین مدعی گزینه‌های دیگری شده‌اند که در صورت عدم همکاری ایران با آژانس و حفظ مواضع «حداکثری» بررسی خواهند کرد.

با این حال، وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هر دو بر لغو کامل تحریم‌ها تاکید دارند و آن را تنها مورد روی میز در وین می‌دانند. از دیگر سو، قدرت‌های غربی می‌خواهند روسیه را که روابط سیاسی نزدیک‌تری با تهران دارد، و چین را که با ایران روابط اقتصادی خوبی دارد، حفظ کنند، تا به عنوان گزینه‌های دیپلماتیک جایگزین به کار گیرند.

واشنگتن پیشنهاد کرده تا زمانی که یک توافق دائمی به دست نیامده بر سر یک توافق موقت با تهران مذاکره کنند.

کد خبر 639960
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha