پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
۰ نفر

کندل شناسی یکی از ابزارهای مهم و پرکاربرد در تحلیل تکنیکال است. کندل‌ها از انواع مختلفی ایجاد شده‌اند که در این مقاله قصد داریم به کندل چکش معکوس در بازار بورس بپردازیم. برای آشنایی بیشتر با این تکنیک معاملاتی، با ما همراه باشید.

image_dc4a9182a55dc39b38eb195f22ad9b3dcf92bb09.png

کندل چکش معکوس چیست؟

کندل چکش معکوس یکی از الگوهای بازگشتی در تحلیل تکنیکال است. این الگو معمولا به صورت تک کندلی است و در انتهای روند نزولی سهم ایجاد می‌شود. مشاهده این کندل به معنی تغییر جهت روند سهم است، به عبارت دیگر کندل چکش معکوس به معنی صعودی شدن روند معاملات سهم در بازار است. این کندل معمولا به سه رنگ سفید، سبز و قرمز نمایش داده می‌شود. کندل چکش معکوس از یک بدنه و سایه تشکیل شده است که سایه کندل در قسمت بالایی، دارای ارتفاع بیشتری است که به خاطر همین، با نام «مرد دار آویز» هم شناخته می‌شود. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، این کندل در انتهای روند نزولی تشکیل شده و بعد از آن، سهم تغییر جهت داده است.

کندل چکش معکوس چیست؟

نکته: ارتفاع سایه در قسمت بالایی بدنه در این کندل باید بیشتر باشد. دقت داشته باشید که این کندل معمولا سایه پایینی ندارد و در صورت مشاهده، باید طول بسیار کوتاهی داشته باشد.

ممکن است معامله‌گران به اشتباه بعضی از کندل‌ها را به جای کندل چکش معکوس در نظر بگیرند. همان‌طورکه اشاره کردیم، کندل چکش معکوس دارای ویژگی‌های ظاهری متعددی است که به راحتی می‌توان آن را تشخیص داد. دقت داشته باشید که طول بدنه در این کندل می‌تواند نصف سایه، ارتفاع داشته باشد. در مثال‌های زیر به نمونه‌هایی از تشخیص اشتباه کندل چکش معکوس اشاره کرده‌ایم:

کندل چکش معکوس چیست؟

نکته: همیشه به یاد داشته باشید که الگوی چکش معکوس به تنهایی نشان‌دهنده سیگنال خرید و فروش نیست. معامله‌گران باید به صورت هم‌زمان از ابزاهای دیگری استفاده کنند تا از معتبر بودن تشخیص خود اطمینان داشته باشند.

ویژگی‌های الگوی کندل چکش معکوس

  • در کندل چکش معکوس، نوع رنگ کندل اهمیت زیادی ندارد اما اگر رنگ آن سبز (صعودی) باشد، بهتر است.
  • پیشنهاد می‌کنیم برای تایید اعتبار تشخیص کندل چکش معکوس، از الگوهای هارمونیک، الیوت و خطوط حمایت و مقاومت استفاده کنید.
  • کندل چکش معموس همیشه در انتهای روند نزولی تشکیل می‌شود و مشاهده آن به معنای صعودی شدن روند معالات در سهم است.
  • کندل چکش معکوس یکی از انواع الگوی بازگشتی است که تحلیل‌گران زیادی از آن بهره‌مند می‌شوند.

تفاوت کندل چکش معکوس با شوتینگ استار

کندل چکش معکوس و کندل شوتینگ استار مشابه هم هستند. تنها تفاوت این دو کندل در روند صعودی و نزولی مشخص می‌شود.

همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، کندل چکش معکوس همیشه در انتهای روند نزولی تشکیل می‌شود، در صورتیکه کندل شوتینگ استار همیشه در انتهای روند صعودی به وجود می‌آید. کندل چکش معکوس یک کندل برگشتی صودی است اما کندل شوتینگ استار یک کندل برگشتی نزولی محسوب می شود. شباهت بسیار این کندل‌ها به خاطر دنباله یا سایه بلند در قسمت بالایی بدنه کندل است. زمانی که معامله‌گران کندل چکش معکوس را در نمودار یک سهم مشاهده می‌کنند، سایه بلند آن به معنی تلاش سرمایه‌گذران برای افزایش قیمت سهم است که در نهایت موفق می شوند.

کندل برگشتی نزولی شوتینگ استار هم در انتهای روند صعودی به وجود می‌آید و به نوعی مشاهده آن به معنی دریافت سیگنال فروش است. زمانی که کندل شوتینگ استار ایجاد می‌شود، باید دقت داشته باشید که قدرت فروشندگان نسبت به خریداران سهم بیشتر بوده و فروشندگان موفق شده‌اند که قیمت سهم را بشکنند و در نهایت روند سهم را به حالت نزولی تبدیل کنند.

نکته مهم: برای تشخیص کندل چکش معکوس، به تفاوت‌های اشاره شده در بخش قبل دقت داشته باشید. در صورتی که تحلیل یا تشخیص شما از کندل چکش معکوس اشتباه باشد، نتیجه به دست آمده از معاملات، با اهداف‌تان مغایر خواهد بود و ممکن است با ضرر و زیان سنگین مواجه شوید.

کلام آخر

معامله‌گران در بازار بورس در تلاش‌اند که با افزایش هوش مالی و استفاده از ابزارهای متنوع، موقعیت‌های مناسب برای معاملات را شناسایی کنند. در حال حاضر ابزارهای متنوعی برای تحلیل سهم‌های بورسی وجود دارد که در این مقاله به صورت کامل به یکی از ابزارهای معروف به نام «کندل چکش معکوس» پرداختیم. معامله‌گران با شناسایی این کندل در روند معاملات سهم، می‌توانند سیگنال خرید سهام دریافت کنند. این کندل اغلب در انتهای روند نزولی تشکیل شده و از نوع الگوهای بازگشتی صعودی است. این کندل از یک بدنه و یک سایه بلند در قسمت بالایی تشکیل شده است. برای تشخیص کندل چکس معکوس، باید به بعضی نکات مهم در شکل ظاهری کندل توجه داشته باشید. برای آموزش نکات لازم برای سرمایه گذاری موفق در بورس، می‌توانید اینجا کلیک کنید.

کد خبر 639498

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    6 2
    بورس دستوری تکنیکال سرش نمیشه !