چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

کودتای اکتبر ۲۰۲۱ سودان ( October ۲۰۲۱ Sudanese coup d'état) در ۲۵ اکتبر، ارتش سودان به رهبری ژنرال عبدالفتاح البرهان در یک کودتای نظامی کنترل دولت را به دست گرفت. حداقل پنج مقام ارشد دولتی از جمله عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر غیرنظامی در همان ابتدا بازداشت شدند.

کودتای اکتبر ۲۰۲۱ سودان

به گزارش همشهری آنلاین، ارتش سودان در ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱ قدرت را در سودان به دست گرفت و عبدالله حمدوک، نخست وزیر و دیگر رهبران غیرنظامی را بازداشت کرد. ژنرال عبدالفتاح برهان، رئیس شورای حاکمیت، با حمایت صهیونیست‌ها پس از به دست گرفتن قدرت، حکومت غیرنظامی را منحل و وضعیت اضطراری اعلام کرد.

برهان این کودتا را برای جلوگیری از «جنگ داخلی» و پایان دادن به درگیری‌های سیاسی ضروری دانست. رهبران غیرنظامی و نظامی سودان از سال ۲۰۱۹، پس از سرنگونی عمر البشیر که حدود سه دهه حکومت کرد، در یک توافق شکننده در قدرت شریک بودند.

عبدالله حمدوک پس از خودداری از اعلام حمایت از کودتا و بعد از دعوت به مقاومت مردمی، توسط نیروهای کودتا به مکان نامعلومی منتقل شد. قطع گسترده اینترنت نیز گزارش شده‌است. در همان روز، شورای حاکمیت منحل شد و وضعیت اضطراری برقرار شد.  اکثریت کابینه حمدوک و تعداد زیادی از طرفداران دولت دستگیر شدند. گروه‌های غیرنظامی عمده از جمله انجمن حرفه‌ای سودانی و گروه نیروهای آزادی و تغییر، خواستار نافرمانی مدنی و امتناع از همکاری با سازمان‌دهندگان کودتا شدند.

 تظاهرات گسترده در ۲۵ اکتبر علیه کودتا برگزار شد که با پاسخ‌های مرگبار ارتش روبرو شد. در جریان این اعتراضات حداقل ۱۰ غیرنظامی کشته و بیش از ۱۴۰ نفر زخمی شدند.

آشنایی با کودتای اکتبر ۲۰۲۱ سودان

به نقل از وال استریت جورنال، در جریان این کودتا، رئیس سازمان امنیت ملی مصر با سفر به خارطوم با رهبر کودتاچیان ژنرال عبدالفتاح البرهان دیدار کرد و از او خواسته که «عبدالله حمدوک» را برکنار کند. موضع حمدوک نسبت به سد النهضه، امنیت کشاورزی مصر را به خطر انداخته و موجب ناخرسندی مقامات این کشور شده‌است. به گفته رویترز، عبدالله حمدوک به‌طور مخفیانه با نزدیکی به ایالات متحده آمریکا و اسرائیل به دنبال امضای پیمان ابراهیم نیز بوده‌است و از این رو توسط اسرائیل حمایت می‌شود. و طبق گزارش نیوز ویک اکنون در پی این کودتا، امضای پیمان ابراهیم در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته‌است.

کد خبر 639438

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha