دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

توافق‌های ابراهیم یا پیمان ابراهیم (Abraham Accords) بیانیه مشترک رژیم صهیونیستی، امارات متحده عربی و ایالات متحده بود که در ۱۳ اوت ۲۰۲۰ منعقد شد.

توافقات ابراهیم

به گزارش همشهری آنلاین، از این واژه همچنین برای اشاره کلی به توافق‌نامه‌های صلح به ترتیب توافقنامه صلح رژیم صهیونیستی-امارات متحده عربی و توافق‌نامه عادی سازی روابط بحرین - رژیم صهیونیستی استفاده شد.مراسم امضای توافق‌نامه‌های ابراهیم در کاخ سفید در ۱۵ سپتامبر سال ۲۰۲۰ انجام شد.  

هیات‌های عالیرتبه رژیم صهیونیستی و امارات‌ متحده‌عربی و بحرین روز سه‌شنبه ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ توافقنامه صلح را که با میانجیگری آمریکا به دست آمد در کاخ سفید امضا کردند.  

توافقنامهٔ صلح رژیم صهیونیستی–امارات متحدهٔ عربی به‌طور رسمی توافقنامهٔ صلح ابراهیم: پیمان صلح، برقراری روابط دیپلماتیک و عادی‌سازی کامل روابط بین امارات متحدهٔ عربی و حکومت اسرائیل و توافقنامهٔ عادی‌سازی روابط بحرین– رژیم صهیونیستی  به‌طور رسمی توافق ابراهیم: اعلامیهٔ صلح، همکاری و روابط دیپلماتیک سازنده و دوستانه نامیده می‌شوند.

آشنایی با پیمان ابراهیم
مراسم امضای توافق‌نامه‌های ابراهیم در کاخ سفید مورخ ۱۵ سپتامبر سال ۲۰۲۰

مایک پامپئو، وزیر وقت خارجه آمریکا بعد از امضای این توافقنامه گفت: امیدوار است فلسطینی‌ها به ایالات متحده بپیوندند و متعهد به مذاکره جدی با اسرائیل شوند.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به اینکه برای انجام چنین کاری، چه چیزی لازم است و با توجه به اینکه تشکیلات خودگردان فلسطین این توافق‌ها را بی‌اعتبار می‌داند، گفت: فلسطینی‌ها باید به گفتگو متعهد باشند.

در هنگام امضای این قرارداد، دونالد ترامپ گفت که پنج کشور از جمله عربستان سعودی به زودی می‌توانند صلح کنند، اگرچه سودان و عمان در کوتاه مدت کاندیداهای بهتری هستند.  در ۲۳ سپتامبر سال ۲۰۲۰، کلی کرافت، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل گفت که کشور جدیدی «طی یک یا دو روز آینده» اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد.  در ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۲۰، عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان گفت که نمی‌خواهد حذف آن از لیست تروریسم ایالات متحده را به عادی سازی روابط با اسرائیل مطابق درخواست ایالات متحده مرتبط کند.

آشنایی با پیمان ابراهیم
اعلامیه توافق‌نامه ابراهیم

در ۲۳ اکتبر سال ۲۰۲۰ سودان به توافق ابراهیم پیوست و ایالات متحده موافقت کرد سودان را از فهرست حامیان دولتی تروریسم حذف کند، تحریم‌های اقتصادی متداخل را لغو کند و توافق کرد که بحث‌های مربوط به بخشش بدهی را پیش ببرد.  سودان با انکار هرگونه تخلف، موافقت کرد ۳۳۵ میلیون دلار آمریکا غرامت به قربانیان حملات تروریستی آمریکایی بپردازد. عبدالله حمدوک نخست‌وزیر سودان در توییتی از حساب رسمی توئیتر خود از آقای ترامپ برای امضای دستورالعمل حذف کشورش از لیست حامیان دولتی تروریسم تشکر کرد، اما به توافق با اسرائیل اشاره نکرد.

عمان عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ ایالات متحده موکول کرد. در نتیجه توافق ابوظبی و منامه با تل‌آویو شمار کشورهای عربی دارای روابط رسمی با این رژیم اشغالگر به شش کشور افزایش یافت.

پیشتر مصر و اردن نیز به ترتیب در سال‌های ۱۹۷۹ و ۱۹۹۴ میلادی روابط خود با رژیم صهیونیستی را علنی کردند.

امارات و بحرین از پیشگامان توافق عادی سازی روابط موسوم به توافقات ابراهیم بوده اند، شورای نظامی سودان به ریاست عبدالفتاح برهان نیز از شخصیت‌های در انتظار پیوستن به قطار عادی سازی روابط است. اردوغان نیز به عنوان رئیس جمهور ترکیه در سال‌های اخیر روابط ویژه ای با صهیونیست‌ها برقرار کرده است.

آخرین بروزرسانی چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱

کد خبر 639028

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha