از نسل آن پیشکسوتان طلایی فوتبال است که فوتبال را نه برای شهرت و فتح جام‌ که برای هم‌نفس شدن با مردم می‌خواست.

زمین خاکی

همشهری آنلاین _ حسن حسن‌زاده: «مهدی دینورزاده» خیلی زود از زمین خاکی اختیاریه به پیراهن پاس و شاهین رسید و افتخار پوشیدن لباس تیم‌ملی ایران را هم به دست آورد. حالا که دیگر با گردش روزگار مویی سپید کرده، مثل همه هم‌نسلی‌هایش برای به بار نشستن استعداد جوانان محله‌اش دغدغه دارد. گفت‌وگوی صمیمی ما را با این ملی‌پوش پیشکسوت که سال‌هاست در محله اختیاریه زندگی می‌کند بخوانید.

مثل بسیاری از فوتبالیست‌های پیشکسوت دهه‌های ۴۰ و ۵۰ فوتبال را از زمین‌های خاکی محله‌اش شروع کرد. «مهدی دینورزاده» در بهترین سال‌های فوتبالش برای تیم‌های بزرگی مانند پاس و شاهین به زمین رفت و به پیراهن تیم‌ملی هم رسید. اما هنوز هم فوتبال را با خاطرات شیرین زمین خاکی اختیاریه به یاد می‌آورد. می‌گوید: «زمین خاکی اختیاریه از دوران کودکی من و حتی سال‌ها پیش از آن پاتوق تیم‌های فوتبال شمیران و برگزاری مسابقات دوره‌ای محله‌های شمیران بود. این زمین خاکی حتی از زمین فوتبال قیطریه که امروز به ورزشگاهی با امکانات مناسب تبدیل شده است هم سابقه و قدمت بیشتری دارد. بازیکنان سرشناسی مثل برادران سلیمی، برادران عابدینی، برادران نوروزی، غلامحسین نوریان، حسن روشن، عباس موسیوند، امیر مرزوقی، مهدی رضابیگی، علی کرم‌سوری، حسین ضرابی، اصغر حاجیلو و... از بازی در همین زمین فوتبال رشد کردند و به تدریج به تیم‌ملی و باشگاه‌های مطرح کشور معرفی شدند.»

  • تنها زمین خاکی محله را حفظ کنید

زمین خاکی اختیاریه به‌عنوان تنها زمین ورزش این محله این روزها حال و روز خوشی ندارد. دینورزاده رسیدگی به وضعیت این زمین فوتبال خاطره‌انگیز را یکی از مهم‌ترین مطالبات اهالی اختیاریه و به‌ویژه جوانان ورزشکار محله می‌داند: «حالا که بسیاری از محله‌های تهران حداقل یک زمین چمن مصنوعی دارند، زمین قدیمی و خاطره‌انگیز اختیاریه که علاوه بر میزبانی از مسابقات فوتبال، هر روز صبح محل ورزش صبحگاهی اهالی بود به حال خود رها شده و محله ما از داشتن یک زمین ورزشی کوچک هم محروم است.» دینورزاده ادامه می‌دهد: «این زمین خاکی بخشی از ملک موقوفه بزرگ‌تری است که حدود ۱۷۰ سال پیش توسط ۴ برادر وقف شد. از آن ملک موقوفه بیش از ۷۰ سال است که تنها همین زمین خاکی برای استفاده اهالی باقی مانده و در تمام این سال‌ها محل برگزاری مسابقات فوتبال شمیران بوده است.» این ملی‌پوش پیشکسوت بی‌توجهی متولی وقف یعنی اداره اوقاف را عامل اصلی کمبود امکانات و از رونق افتادن آن می‌داند: «چند سال پیش با پیگیری شورایاران و پیشکسوتان فوتبال، شهرداری برای تجهیز زمین پا پیش گذاشت و حتی رختکن و امکانات ابتدایی برای استفاده جوانان نصب کرد. اما اداره اوقاف مانع از ادامه کار شد و حالا زمین به حال خود، رها و به مأمن معتادان و... تبدیل شده است. درخواست اهالی این است که شهرداری پا پیش بگذارد و در تعامل با اوقاف، این زمین را دوباره به جوانان ورزشکار محله برگرداند تا با تجهیز آن یکبار دیگر فوتبال در اختیاریه رونق بگیرد.»

  • وقتی شهردار با مردم هم‌نفس شود

حرف مشکلات محله اختیاریه که به میان می‌آید، سر درددل این پیشکسوت مردمی هم باز می‌شود. او از مشکلات ترافیک محله می‌گوید: «سال‌هاست که اختیاریه به علت تغییر کاربری واحدهای مسکونی به اداری و تجاری با مشکل ترافیک و کمبود جای پارک مواجه است. این مشکل به‌ویژه در محدوده بازار تره‌بار محله امان اهالی را بریده. چاره کار ساخت پارکینگ‌های عمومی و البته تکمیل پارکینگ عمومی مجاور بازار تره‌بار است.» او بازدیدهای هفتگی شهردار تهران را قدم بزرگی برای حل معضلات شهری می‌داند: «خوب است که شهردار با مردم شهر هم‌قدم و هم‌نفس می‌شود و سرزده از پروژه‌ها بازدید می‌کند و بدون واسطه در جریان معضلات قرار می‌گیرد. این بازدیدهای شهردار قدم نخست برای شناسایی دقیق مشکلات اساسی محله‌ها و اولویت‌بندی درست آنهاست که امیدوارم نتایج مثبتی هم در پی داشته باشد.»

مهدی دینورزاده | زمین خاکی اختیاریه را به جوانان برگردانید
مجتبی کبیری/ خواننده

  • با دوچرخه ترافیک میرداماد را دور بزن!

اهالی محله میرداماد «مجتبی کبیری» خواننده پاپ کشورمان را خوب می‌شناسند. هنرمندی که در کوچه و خیابان‌های محله با آنها هم‌نفس بوده و گاهی برای حل معضلات‌ریز و درشت محله صدای آنها شده است. او از معضلات ترافیک و کمبود جای پارک در میرداماد و محله‌ای اطرافش می‌گوید: «طی سال‌های اخیر پدیده تغییر کاربری واحدهای مسکونی به اداری و توسعه شرکت‌ها و سازمان‌ها در معابر فرعی محله، معضل کمبود جای پارک و ترافیک را به مشکل شماره یک اهالی تبدیل کرده است.

در کوچه‌هایی که یک روز پر از ساختمان‌های مسکونی بود، حالا اداره‌ها و شرکت‌ها جای خانه‌ها را گرفته‌اند و این یعنی ترافیک و معضل همیشگی جای پارک.» کبیری راهکار حل این معضل را توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و البته‌ ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه می‌داند: «در بلوار میرداماد یک مسیر ویژه دوچرخه‌سواری راه‌اندازی شده است. توسعه این مسیرها که امنیت بیشتری برای دوچرخه‌سواران به همراه دارد، به‌ ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری کمک می‌کند. اگر شهرداری این مسیرها را توسعه دهد، یک روز به جای خودروهای تک‌سرنشین، خیابان مملو از دوچرخه‌سواران می‌شود و کمبود جای پارک و ترافیک از خیابان‌های پر تردد خداحافظی می‌کند.» کبیری از تأثیر بازدیدهای میدانی شهردار تهران می‌گوید: «بازدیدهای میدانی شهردار، او و دیگر مدیران شهری را در جریان مشکلات اصلی محله‌ها قرار می‌دهد. امیدوارم این بازدیدها ادامه‌دار باشد و پس از بازدید پیگیری حل مشکلات هم در دستور کار قرار بگیرد.»

مهدی دینورزاده | زمین خاکی اختیاریه را به جوانان برگردانید
مجید ایرایی/  هنرمند

  • برای زیباسازی شهر هنرمندان را ببینید

هر عابری که گذرش به بلوار میرداماد افتاده باشد، هنر دست «مجید ایرایی» روی دیوار مجاور مجتمع پایتخت را دیده است؛ موزاییک‌های رنگی و آینه‌های شکسته‌ای که به دیوار حاشیه پیاده‌رو جان بخشیده‌ و هر عابری را برای چند لحظه از کلاف پرگره ترافیک میرداماد جدا می‌کند و به تماشای این تابلوی موزاییکی پر از رنگ و نور می‌برد. ایرایی، هنرمند جوان ساکن محله قلهک اما مثل هر هنرمند دغدغه‌مند دیگری، آرزوهای بسیاری برای خیابان‌های محله و شهرش دارد. او می‌گوید: «اگرچه طی چند سال اخیر آثار هنری بیشتری روی دیوارهای شهر اجرا شده اما در جانمایی این آثار به مواردی مثل تاریخچه آن محله، هویت، بافت شهری و ساختمان‌های اطراف آن توجه زیادی نشده است. گاهی دیده می‌شود یک اثر هنری که نیاز به توقف، تأمل و تفکر رهگذر دارد در حاشیه دیوار یک بزرگراه یا خیابانی که محل رفت‌وآمد عابران نیست اجرا می‌شود. با این کار اثر هنری اثرگذاری خود را از دست می‌دهد.» ایرایی ادامه می‌دهد: «منطقه ۳ محله‌هایی مثل قلهک، اختیاریه و... دارد که از قدمت بالایی برخوردارند. هویت غنی این محله‌ها می‌تواند دستمایه آثار هنری مرتبط با فرهنگ و تاریخچه هر محله برای هنرمندان باشد. امیدواریم شهرداری بیش از گذشته برای زیباسازی معابر و مناظر بصری شهر و به‌ویژه محله‌های قدیمی تهران، شهرداری هنرمندان را کنار خود داشته باشد.»

کد خبر 639398

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha