مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
۰ نفر

زعفران یک ادویه پرطرفدار در تمام جهان است. مهم نیست که شما در آشپزی مبتدی هستید یا حرفه‌ای، فقط کافیست این معجزه‌کننده‌ی رنگ و طعم را استفاده کنید تا همه مجذوب دستپخت شما شوند. خوشبختانه زعفران در کشور ما کشت شده و به کل جهان صادر می‌شود.

زعفران سرگل چیست؟.jpg

زعفران انواع مختلفی دارد و اگر قصد خرید زعفران خوب و باکیفیت را دارید، بهتر است انواع زعفران را بشناسید. یکی از مرغوب‌ترین انواع زعفران موجود در بازار، زعفران نگین است. در این مقاله قصد داریم انواه زعفران را معرفی کرده و نجوه تشخیص زعفران نگین را برایتان شرح دهیم پس با ما همراه باشید.

زعفران نگین چیست؟

کشت و برداشت زعفران کار سختی است. مرحله برداشت زعفران اهمیت زیادی دارد. گل‌های زعفران حدود یک روز عمر می‌کنند و اگر در آن یک روز برداشت نشوند، کیفیت خود را  از دست می‌دهند. گل‌های زعفران بنفش رنگ هستند که پس از برداشت، گلبرگ‌های بنفش را از بقیه قسمت‌ها جدا می‌کنند. اگر هنگام جداسازی فقط کلاله‌ها یعنی همان قسمت قرمز رنگ جدا شود و هیچ بخش سفید رنگی به آن متصل نباشد، زعفران نگین به دست می‌آید. زعفران نگین مرغوب‌ترین بخش زعفران است و به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود.

زعفران سرگل چیست؟

زعفران سرگل که به آن سرگل زعفران هم می‌گویند، قسمت انتهایی تار زعفران است. برای بدست آوردن آن، زعفران پوشال و یا دخترپیچ  را الک می‌کنند به همین دلیل زعفران سرگل حاوی نرمه و شکسته زعفران نیز هست. هرجقدر مقدار نرمه و شکسته زعفران سرگل بیشتر باشد کیفیت آن پایین‌تر است.

زعفران پوشال چیست؟

در زعفران پوشال، هنگام جداسازی کلاله‌ها، قسمت زرد رنگ نیز همراه کلاله جدا شده و با آن به فروش می‌رسد. در این نوع زعفران کلاله‌ها بسیار ریز، نازک و ضعیف هستند.

زعفران دسته یا دخترپیچ چیست؟

زعفران دسته که به نام زعفران رشته کامل نیز شناخته می‌شود یکی از انواع زعفران است که کشاورزان برای تهیه آن، هنگام پرداشت فقط کلاله را جدا نمی‌کنند، بلکه کل تار رشته زعفران را جدا می‌کنند و آنها را کنار هم قرار داده، به وسیله نخ دسته‌بندی کرده و به همان صورت خشک می‌کنند. در گذشته‌های خیلی دور که برداشت زعفران صنعتی نشده بود، دختران مسئولیت دسته کردن تارهای زعفران را بر عهده داشتند، از این رو نام  زعفران دختر پیچ نیز به آن نسبت داده شده است. هر تار زعفران دسته شامل سه بخش به شرح زیر است:

  • قسمت سفید رنگ که به آن ریشه زعفران نیز گفته می‌شود.
  • قسمت زرد که بین قسمت سفید و قرمز رنگ قرار دارد.
  • قسمت قرمز که همان زعفران سرگل است.

چگونه زعفران نگین را بشناسیم؟

زعفران مرغوب نگین را بهتر بشناسید

شناخت زعفران نگین از دیگر زعفران‌ها از ظاهر، عطر و رنگ‌دهی آن امکان‌پذیر است. کیفیت و مرغوبیت این زعفران به قدری بالاست که اگر ندانسته هم زعفران نگین را خریده باشید، به هنگام استفاده، کیفیت آن شما را متوجه خاص بودنش خواهد کرد. به طور کلی مشخصات ظاهری زعفران نگین به شرح زیر است:

  • فرخوردگی در تارهای زعفران وجود ندارد یا به مقدار خیلی کمی وجود دارد.
  • کلاله‌ها کاملا از هم جدا هستند.
  • خوش رنگ و قرمز یک دست هستند.
  • درشت و حجیم هستند.

با وجود این ویژگی‌ها، باز هم ممکن است تشخیص تفاوت زعفران نگین و سرگل برایتان سخت باشد. بنابراین در ادامه تفاوت این دو نوع را بررسی می‌کنیم.

تفاوت زعفران نگین و سرگل

همانطور که گفته شد زعفران نگین بهترین و مرغوب‌ترین بخش گل زعفران است. تفاوت زعفران نگین با زعفران پوشال و زعفران دسته کاملا مشخص است، به همین دلیل به مقایسه زعفران نگین و سرگل بسنده می‌کنیم. تفاوت‌های آن‌ها علاوه بر ظاهر در طعم آن‌ها نیز مشخص است. به طور کلی تفاوت زعفران نگین و سرگل به شرح زیر است:

  • زعفران نگین حاوی کلاله‌های بزرگ، ضخیم و حجیم تری است.
  • رنگ‌ دهی زعفران نگین بسیار زیاد است.
  • طعم و رنگ زعفران نگین نسبت به سرگل خیلی بهتر است.
  • زعفران سرگل حاوی زعفران شکسته و نرمه زعفران است.
  • زعفران نگین صادرات بیشتری نسبت به زعفران سرگل دارد.
  • تارهای زعفران سرگل نسبت به نگین نازک و ضعیف‌ تر هستند.
  • قیمت زعفران نگین بیشتر است.

قیمت زعفران

زعفران یکی از محصولات کشاورزی است که کشت و برداشت آن هزینه و زحمت زیادی دارد. پس از برداشت نیز باید جداسازی صورت گیرد تا در نهایت با بسته‌بندی در وزن‌های مختلف، به دست خریدار برسد. یک مثقال زعفران نتیجه یک فرآیند طولانی و پر زحمت است. زعفران به دلیل داشتن انواع مختلف با درجات متفاوت کیفیت، قیمت‌های متفاوتی نیز دارد. دانستن قیمت روز زعفران به هنگام خرید می‌تواند به شما کمک کند تا زعفران را با بهترین قیمت خریداری کنید. برای خرید زعفران نگین اصل و آگاهی از قیمت روز زعفران سری به سایت عطرین بزنید.

سخن آخر

زعفران یک محصول صادراتی ایران است و خواص بسیاری دارد. جالب است بدانید که زعفران کاربردهای درمانی و دارویی نیز دارد. زعفران نگین و سوپرنگین از با کیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین نوع زعفران است. توصیه ما این است که زعفران نگین را در سبد خرینه خود قرار دهید، برای سلامتی خود ارزش قائل باشید و بهترین را برای غذاهای خود و پذیرایی از مهمانان استفاده کنید.

کد خبر 639333

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha