ناسا نخستین ماموریت دفاع سیاره‌ای‌اش برای تمرین برای موارد تهدید شدن کره زمین در برابر سیارک‌هایی که به سوی آن می‌آیند، آغاز کرد.

DART

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از space.com سفینه ماموریت «آزمایش تغییر مسیر دوگانه سیارک» یا به طور مخفف «دارت» (DART) در ساعت ۱:۲۰ بامداد چهارشنبه ۲۴ نوامبر (۳ آذر) با یک موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس‌ایکس از سکوی پرتاب فضایی ۴ در پایگاه نیروی فضایی واندنبرگ در کالیفرنیا به فضا فرستاده شد. این سفینه پس از پیمودن میلیون‌ها کیلومتر در یک ازمایش دفاع سیاره‌ای به یک سیارک کوبیده خواهد شد.

مرحله اول یا بخش بوستر موشک فالکون ۹ دقیقه پس از پرتاب به کره زمین بازگشت و یک سکوی دریایی این شرکت در اقیانوس آرام فرود آمد. این نود و پنجمین باری است که شرکت اسپیس‌ایکس یک موشک بوستر رده مداری‌اش را بازیابی می‌کند.

در این ماموریت آزمایش دفاع سیاره‌ای از «تکنیک برخورد جنبشی» برای تغییر دادن مدار یک سیارک استفاده خواهد شد. به عبارت دیگر این سفینه فضایی به یک سیارک یا صخره فضایی کوبیده خواهد شد تا مسیر آن تغییر داده شود. سفینه «دارت» به سیارکی به نام «دیمورفوس» کوبیده خواهد شد که خودش به صورت یک قمر به دور سیارک بزرگتری  به نام «دیدموس» می‌چرخد. هدف از این ماموریت کوتاه کردن مدار سیارک «دیدموس» به دور «دیمورفوس» به اندازه چند دقیقه است.

نه این سیارک و نه سیارک اقماری آن حتی اگر این آزمایش مطابق برنامه‌ریزی پیش نرود در مسیرشان به سوی کره زمین تهدیدی برای آن به شمار نمی‌آیند.

با این حال این آزمایش به ناسا نشان خواهد داد که چگونه تکنیک برخورد جنبشی ممکن است بر ضد یک سیارک که تهدیدی برای زمین است، عمل کند. اگر در آینده سیارک بزرگی شناسایی شود که به نحوی کره زمین را مورد تهدید قرار دهد، ناسا به طور نظری می‌تواند سفینه‌ فضایی مانند دارت برای کوبیدن به آن و راندن آن در مسیری متفاوت به کار گیرد.

دانشمندان در حال حاضر تقریبا ۹۰ درصد از همه سیارک‌های نزدیک زمین را که به بزرگی صخره فضایی هستند که چند میلیون سال پیش دایناسورها را از پهنه زمین محو کرد، فهرست کرده‌اند.  اما بسیاری از صخره‌های فضایی کوچکتر وجود دارند که باید شناسایی شوند.

کد خبر 639259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha