یک وسیله پوشیدنی ارتعاشی که در اصل برای کمک به افراد ناشنوا برای تجربه موسیقی زنده ساخته شده بود، ممکن است به توقف لرزش دست در افراد دچار پارکینسون هم کمک کند.

vibration

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مدیکال‌اکسپرس دیوید پوترینو، فیزیوتراپیست و رئیس مرکز ابداعات توانبخشی در سیستم بهداشتی مونت سینایی در نیویورک در حال بررسی یک دستکش ارتعاشی بود تا به تجربه موسیقی زنده در افراد ناشنوا کمک کند تا یکی از دوستانش به او متذکر شد که همین فناوری ممکن است به توقف لرزش دست در مبتلایان به پارکینسون هم کمک کند.

پدر دوست او مبتلا به پارکینسون بود و هنگامی که این وسیله روی مچ او قرار داده شد، لرزش دستش از بین رفت. این بیمار که قبلا پیانیست بود توانست با استفاده از این وسیله دوباره نواختن پیانو را از سر بگیرد.

این وسیله که روی مچ دست یا قوزک پا بسته می‌شود، تقریبا به اندازه و وزن یک ساعت هوشمند است، ممکن است به شیوه‌ای بی‌خطر و موثر برای کاهش لرزش در حال استراحت در مبتلایان به بیماری پارکینسون بدل شود.

این دستبند پیام‌هایی را به مغزی می فرستد که ریتم‌های الکتریکی ناهنجار سلول‌های عصبی را که عامل ایجاد لرزش دست در حال استراحت در بیماری پارکینسون هستند، مهار می‌کند. لرزش دست در بیماران پارکینسون معمولا در هنگامی که عضلات در حال استراحت هستند، مثلا هنگامی که دست‌ها روی زانوها قرار داده شده‌اند، رخ می‌دهند. هنگامی که فرد انجام عملی فعال را شروع می‌کند یا در حین خواب این لرزش‌ها متوقف می‌شوند.

داروها و روش‌های تهاجمی‌تری مانند تحریک عمقی مغز برای شکستن همزمانی غیرطبیعی میان مناطق مغز در پارکینسون که باعث ایجاد علائمی مانند لرزش دست می‌شود، به کار رفته است.

در یک بررسی ابتدایی برای ارزیابی بی‌خطر بودن این وسیله ۴۴ نفر فرد مبتلا به پارکینسون که از این وسیله را روی مچ‌های دست یا قوزک‌های پایشان گذاشتند.

نتایج نشان داد که این بیماران دچار عارضه جانبی مهم نمی‌شوند. برخی از افراد که شدت ارتعاش وسیله برایشان زیاد بود، این شدت را کاهش دادند و برخی دیگر گفتند که ارتعاش‌های آن برایشان خوشایند است.

قدم بعدی این است که بررسی‌ بزرگتری انجام شود و اثربخشی این وسیله با یک وسیله بی‌تاثیر (پلاسبو) در استفاده روزانه مقایسه شود.

لرزش دست انواع متفاوتی دارد و ممکن است ناشی از بیماری‌های عصب‌شناختی متفاوت باشد. پژوهشگران قصد این وسیله ارتعاشی در بیماری‌های دیگر مانند آسیب طناب نخاعی، سکته مغزی و سایر مشکلات عصب‌شناختی هم امتحان کنند.

یافته‌های این بررسی در شماره ۱۸ نوامبر ژورنال Frontier in Human Neuroscience منتشر شده است.

کد خبر 639231

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha