افزایش سرعت واکسیناسیون عمومی و کاهش تعداد قربانیان کرونا باعث شده مراکز نمایشی همچون سالن‌های سینما و تئاتر که از ابتدای کرونا تعطیلی‌های طولانی‌مدت تجربه کرده‌اند، کم‌کم شاهد بازگشت مخاطبانشان باشند.

سينما

همشهری- یاور یگانه: آیا این سالن‌ها، بعد از وقفه‌ای تقریبا ۲ ساله، آمادگی لازم را برای پذیرایی از مخاطبانشان دارند؟ آیا شرایط ایمنی این سالن‌ها بعد از مدت‌ها تعطیلی به بررسی نیاز ندارد؟ روز گذشته جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، از انتشار گاز در یک سالن نمایش خبر داد. از طرف دیگر، دیروز خبری هم درباره وقوع حادثه‌ای در مراسم اکران فیلمی در پردیس سینمایی کورش منتشر شد. این خبرها می‌تواند زنگ خطر را برای بررسی وضعیت ایمنی سالن‌های سینما و تئاتر به صدا درآورد تا بازگشت به سینما و تئاتر برای تماشاگران همراه با خطر نباشد.

آشنا: به رعایت مسائل ایمنی اصرار داریم

مرکز هنرهای نمایشی وظیفه‌ای در قبال ایمنی سالن‌های خصوصی ندارد و صرفا متولی بحث نظارت و اعطای مجوز در این حوزه است. با این حال، قادر آشنا، مدیر مرکز هنرهای نمایشی، بر رعایت تمام قوانین ایمنی تأکید می‌کند. آشنا در این‌باره به همشهری گفت: «ما حتی در سالن‌های دولتی اصرار داریم که مدیران سالن‌های تئاتر دستورالعمل‌های ایمنی لازم را اجرا کنند. مراکزی چون تئاترشهر و سالن‌های دولتی از این قضیه مستثنی نیستند. همه سالن‌ها اعم از دولتی و خصوصی قوانین مشخصی دارند و وقتی به اداره اماکن و شهرداری می‌روند باید مجوزهای لازم همچون اطفای حریق و... را بگیرند.» وی در ادامه گفت: «مرکز هنرهای نمایشی نمی‌تواند این وظایف را یادآوری کند چراکه اینها برای همه صاحبان سالن‌ها مشخص است و نیازی اساسی به شمار می‌آید. جان انسان‌ها در خطر است و در همین تهران که جمعیت در هم تنیده و شلوغی دارد، رعایت مسائل ایمنی از بدیهیات است و باید انجام شود. اتفاق یک‌بار پیش می‌آید و تبعات جبران ناپذیری دارد.»

حادثه نشت گاز در سالن نمایش

خبر نشت گاز مونواکسیدکربن در سالن نمایشی در خیابان شریعتی را سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، منتشر کرد. وی در توضیح این حادثه در گفت‌وگو با همشهری گفت: «یکشنبه شب یک مورد حادثه نشت گاز مونواکسیدکربن در ساختمانی در خیابان ملک به سامانه ١٢۵ آتش‌نشانی اطلاع داده شد. محل حادثه یک ساختمان ۱۰ طبقه اداری بود که در طبقه منفی یک سالن همایش وجود دارد که از آن به‌عنوان سالن تئاتر استفاده می‌شود. بعد از اینکه حال چند نفر بد می‌شود، با آتش‌نشانی تماس می‌گیرند. نیروها که به محل می‌رسند، بررسی‌های لازم را آغاز می‌کنند و مشخص می‌شود موتورخانه‌ای در مجاورت این سالن نمایش واقع شده که داخلش مونواکسیدکربن منتشر شده و بخشی از گاز به داخل سالن نمایش نفوذ کرده است. این سالن چیزی در حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ نفر گنجایش دارد و در آن لحظه حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر در سالن در حال تماشای نمایش بودند. در بررسی‌ها مشخص شد که نقص در عملکرد موتورخانه و به‌خصوص در دودکش‌ها باعث تولید و انتشار این گاز شده است.» ملکی در ادامه گفت: «حدود یک سال و نیم است که مراکز عمومی مثل سینماها و سالن‌های تئاتر به‌دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل بوده‌اند و حالا که دوباره آغاز به فعالیت کرده‌اند این نگرانی وجود دارد که ایمنی وسایل گرمایشی به درستی رعایت نشود. اماکن اینچنینی نباید در طبقات منفی باشند و باید در جایی باشند که درصورت وقوع حادثه به راحتی و در نهایت امنیت تخلیه شوند.» 

ملکی تصریح کرد: «سینماها، سالن‌های تئاتر و گالری‌ها باید برای دریافت گواهی ایمنی به سازمان آتش‌نشانی مراجعه کنند و ما حاضر به همکاری کامل با آنها هستیم. البته در گذشته جلسات جسته و گریخته‌ای با مسئولان مراکز فرهنگی برگزار شده اما نتیجه خاصی نداشته است. سالن‌های قدیمی سینما و تئاتر نیاز به بررسی دارند و نهادهای بالادستی این مراکز عمومی باید آنها را ملزم کنند تا مسائل ایمنی را رعایت کنند.» 

سرتیپی: دروغ است

روز گذشته، یک فعال فضای مجازی در صفحه شخصی‌اش ویدئویی از تجمعی در پردیس سینمایی کورش منتشر کرد و خبر داد کنترل مراسم اکران فیلم «حکم تجدید نظر»، به‌دلیل حضور طرفداران ۲ خواننده به نام‌های آرش و مسیح، از دست برگزارکنندگان این مراسم خارج شده و مردم زیر دست و پا مانده‌اند، چند نفر عازم بیمارستان شده‌اند و بینی خانمی هم شکسته است. آنچه در ویدئوی منتشرشده مشخص است این است که در محوطه کوچک منتهی به راهرویی، جمعیتی که با گنجایش آن فضا تناسبی ندارد، متراکم شده‌اند و همدیگر را به این سو و آن سو هل می‌دهند تا به فردی که می‌خواهند برسند. به‌نظر نمی‌رسد حجم جمعیت آنقدر باشد که کسی زیر دست و پا مانده باشد یا از آنجا که به وضوح تعداد مردان بیشتر از زنان است، احتمالش خیلی کم است که بینی خانمی در این بلبشو شکسته باشد.

«حکم تجدید نظر» ساخته محمدامین کریم‌پور است که شهرتش را مدیون اینستاگرام و کلیپ‌های تبلیغاتی‌ای است که از او منتشر شده است. اینها را گفتیم که بدانید کریم‌پور قاعده بازی را بلد است که چطور توجه‌ها را به‌خودش و فیلمش جلب کند. برای اطلاع از صحت و سقم این خبر سراغ علی سرتیپی، مدیر پردیس سینمایی کورش رفتیم.

سرتیپی با گفتن این که «این خبر کاملا دروغ است» حرف‌هایش را آغاز کرد و ادامه داد: «آقایان برای اینکه فیلمشان را تبلیغ کنند، این خبر را درست کرده‌اند. به‌نظر من این موضوع به جنگ دو گروه موسیقی برمی‌گردد. ما هفته پیش مراسم اکران یک قسمت از سریال شبکه نمایش خانگی «جزیره» را با حضور گروه ماکان‌بند داشتیم و هیچ مشکلی هم پیش نیامد. البته قبول داریم که در مراسم اکران «حکم تجدید نظر» برای لحظاتی در کنترل جمعیت مشکل داشتیم و پیش‌بینی این استقبال را نمی‌کردیم اما اینکه کسی آسیب دیده باشد و راهی بیمارستان شده باشد به هیچ وجه صحت ندارد. انتشار این خبر با این سرعت و با این حجم نشان می‌دهد که ناشران آن قصد داشته‌اند از آن به‌عنوان حربه‌ای تبلیغاتی استفاده کنند.» 

در این که این ماجرا می‌تواند حربه‌ای تبلیغی باشد شکی نیست، اما چرا برگزارکنندگان این مراسم حتی شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونایی را فراهم نکرده بودند؟ این صفوف فشرده که گویا دارند برای دیدن یک نفر خودشان را هلاک می‌کنند و در لابه‌لای‌شان افرادی هم هستند که ماسک را بر باد داده‌اند، چرا خودشان به فکر سلامتشان نیستند؟ برگزاری مراسمی همچون فرش قرمز یا دعوت از چهره‌ها نیازمند رعایت دستورالعمل‌ها و قواعدی است تا از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری شود، مخصوصا حالا که هنوز در دوره کرونا هستیم.

کد خبر 639123

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha