یک نشریه آمریکایی با اشاره به توانمندی یگان‌های پهپادی ایران نوشت، ایران از بسیاری از کشورهایی که دو یا سه برابر بیشتر برای امور دفاعی هزینه می‌کنند، هواپیماهای بدون سرنشین بیشتری تولید می‌کند.

`i`hn

 به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، نشریه «نشنال اینترست» در بخشی‌ از این گزارش به قلم «سباستین رابین» تحلیلگر امور امنیتی و نظامی از دانشگاه «جورج تاون» آمریکا نوشت، هواپیماهای بدون سرنشین رزمی ایران (UCAV) می‌توانند با بمب‌ها و موشک‌ها با اهداف مختلف درگیر شوند و همچنین ماموریت‌های شناسایی انجام دهند.

به نوشته این نشریه آمریکایی، علیرغم بودجه نظامی سالیانه ایران که معمولا بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار متغیر است، ایران از بسیاری از کشورهایی که دو یا سه برابر بیشتر برای امور دفاعی هزینه می‌کنند، مانند آلمان،انگلیس و روسیه، هواپیماهای بدون سرنشین مسلح بیشتری تولید می‌کند.

البته پهپادهای ایرانی به اندازه پهپادهای ایالات متحده و متحدانش فناوری پیچیده ندارند، اما آنها ابزاری غیرقابل انکار و مطمئن برای نمایش قدرت نظامی این کشورهستند.

نشنال اینترست در بخش دیگر این مطلب با معرفی شماری از پهپادی بومی ایران از جمله پهپاد «مهاجر»، «شاهد-۱۲۹»،«صاعقه» و «کمان» در خصوص پهپاد «کرار» نوشت، ایران یک نوع  پهپاد رهگیر به نام کرار مجهز به موشک‌های هوا به هوای کوتاه برد، از جمله نمونه داخلی موشک «سایدوایندر» آمریکا به نام «آذرخش» را برای انهدام یک هدف هوایی آزمایش کرد.

کرار، یکی از پهپادهای ایرانی خانواده «پهپادهای انتحاری» با موتور توربوجت است و ۳ متر طول دارد.

«پهپاد کرار ۳»، یکی از پیشرفته ترین پهپادهای خانواده کرار است، بیشینه وزن برخاست آن ۷۵۰ کیلوگرم است و قابلیت حمل محموله به وزن ۲۵۰ کیلوگرم را دارد. سرعت این پهپاد ۱۰ هزار و ۶۷۰ متر و مداومت پروازی آن یک ساعت و ۱۵ دقیقه است و قابلیت شلیک موشک‌های یاسین و بالابان را دارد.

چندی قبل نیز روزنامه صهیونیستی «جروزالم  پست» در این زمینه نوشت، ایران یک قدرت پهپادی و یکی از کشورهایی است که شمار زیادی پهپاد کوچک و بزگ تاکتیکی و انتحاری را می‌سازد.

این نشریه نوشت، ایران می‌تواند پیشرفته ترین هواپیمای بدون سرنشین را با پشتیبانی پدافند هوایی و انواع موشک های کروز در نیروهای مسلح خود مستقر کند. این کشور به وضوح در تلاش است تا نشان دهد یکی از قدرتهای جهانی در تولید سلاح و بسیار فراتر از مهندسی معکوس ادوات روسی ، چینی یا کره شمالی است.

کد خبر 639115

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha