شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد امروز هوای تهران در محدوده ناسالم برای همه گروه‌ها قرار دارد.

آلودگی هوا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در صبح امروز (اول آذرماه) همزمان با افزایش ترافیک صبحگاهی، کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده‌ ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفتهکه ناشی از سکون جو و انباشت آلاینده‌ها طی ساعات گذشته است.

رشد ناپایداری جوی همراه با احتمال وقوع رگبار پراکنده در طول روز پراکندگی آلاینده‌ها تسهیل خواهد کرد، با این وجود با توجه به عدم وزش باد مؤثر تا اواخر وقت دوشنبه (اول آذر ماه) و افزایش ترافیک شامگاهی بر غلظت ذرات معلق افزوده خواهد شد که برقراری وضعیت ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس در بیشتر مناطق پایتخت پیش‌بینی می‌شود.

 با افزایش تندی باد تا صبح روز سه‌شنبه (۲ آذرماه) تا حدودی از غلظت آلاینده‌ها کاسته خواهد شد، هرچند با آغاز تردد خودروها افزایش غلظت ذرات معلق و کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق پرتردد دور از انتظار نیست. رشد تدریجی ناپایداری جوی در طول روز همراه با افزایش تندی باد سبب پراکندگی آلاینده‌ها خواهد شد. با وزش باد مؤثر باد تا اواخر وقت سه‌شنبه از میزان غلظت آلاینده‌ها کاسته و در نتیجه بهبود کیفیت هوا در بیشتر مناطق پیش‌بینی می‌شود.

آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۱۶۴ بود و کیفیت هوای پایتخت در وضعیت ناسالم برای همه گروه‌ها قرار داشت. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۱۵۳ و کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای همه گروه‌ها است.

سی‌ام؛ آلوده‌ترین روز آبان

همچنین، کیفیت هوای تهران طی آبان‌ماه امسال ۱۷ روز در شرایط قابل قبول و ۱۳ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت و در تمام روزهای آلوده «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» آلاینده شاخص بود.

آلوده‌ترین روز طی این مدت ۳۰ آبان‌ماه بود که آلاینده شاخص «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون»  با میانگین ۱۵۰ هوای ‌پایتخت را در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داد.

کیفیت هوای تهران طی آبان‌ماه سال گذشته ۲۰ روز قابل قبول و ۱۰ روز برای گروه‌های حساس ناسالم بود همچنین کیفیت هوای ‌پایتخت در آبان ماه سال ۹۸ نیز ۱۹ روز در محدوده قابل قبول و ۱۱ روز در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت که آلاینده شاخص طی این مدت نیز ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بود.  برای آبان ماه سال ۹۷ چهار روز هوای پاک، ۲۲ روز قابل قبول و چهار روز ناسالم برای گروه‌های حساس  ثبت شد.

مهمترین علت آلودگی هوا در ماه‌های سرد سال افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است. بر اساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران، سهم منابع متحرک مانند تاکسی‌ها، خودروهای شخصی، اتوبوس‌ها و... در تولید ذرات معلق ۶۰ درصد است که در این بین خودروهای دیزلی پررنگ‌ترین نقش را دارند. ذرات معلق یکی از خطرناک‌ترین آلاینده‌های موجود در هوا هستند و می‌توانند بیماری‌های قلبی و ریوی را تشدید کنند و در مواجهه طولانی‌مدت سبب بروز حملات قلبی و ابتلا به آسم شوند.

ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون به‌عنوان مهمترین آلاینده هوا شناخته می‌شوند که در سال ۲۰۱۶ میلادی ۴.۱ میلیون مرگ زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی، سکته، سرطان ریه، بیماری‌های ریوی و اختلالات تنفسی به این آلاینده نسبت داده شد.

کیفیت هوای ‌پایتخت از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه ۲ روز در شرایط پاک، ۱۹۱ روز در شرایط قابل قبول، ۵۳ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار داشت. طی مدت مشابه سال گذشته هوای ‌پایتخت ۱۵ روز در شرایط ‌پاک،  ۱۶۹ روز در وضعیت قابل قبول، ۶۰ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و دو روز در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار داشت یعنی هوای ‌پایتخت طی ۸ ماه نخست امسال ۵۳ روز و در مدت مشابه سال گذشته ۶۲ روز آلوده بود.

گفتنی است شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول(سالم) یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

کد خبر 638931

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    مطمئنا این روزها افزایش خواهند یافت. راهکار مناسب از سوی شورای شهر تهران و شهرداری فرستادن لایحه و یا رایزنی با مجلس شورای اسلامی هست،که مانند اتحادیه اروپا عوارض و مالیات هوشمند از خودروهای بنزینی و موتور سیکلت ها اخذ شود. مثلا کارخانه های موتور سیکلت به ازای تولید هر موتور سیکلت بنزینی ۱ میلیون تومان عوارض الودگی بدهند و این ۱ میلیون یارانه تولید موتور سیکلت برقی شود و هم عوارض گمرک موتورهای برقی بسیار پایین و بنزینی افزایش یابد،در خودروها بنزینی هم پلکانی ، خودروهای ارزان ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان و خودروهای لوکس تا ۵۰ میلیون تومان عوارض تولید یا واردات گرفته شود. عواید ان به مترو اتوبوسرانی شهرها و یارانه تولید به ساخت هر خودرو برقی و یا موتور سیکلت برقی داده شود. همچنین طرح ترافیک شناور شده و براساس تقاضا و عرضه تبدیل شود. خودروهای برقی و موتور های برقی معاف شوند ، عواید ان هم به حمل و نقل عمومی منتقل شود. یعنی ما بودجه ای خلق نمیکنیم بلکه از عوارض تولید ماشین های الوده کننده به تولید کننده ایرانی خودرو برقی میدهیم . اینگونه مشکل الودگی طی ده سال میتواند کاهشی شود .