رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: از اول امسال تا امروز ۱۱۷ مورد حادثه تصادف اتوبوسی داشتیم که نسبت به سال گذشته ۶۲ درصد افزایش داشته است.

تصادف جاده اي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، محمدجعفر میعادفر در مراسم یادبود قربانیان حوادث ترافیکی و آغاز دهه ملی اقدام برای ایمنی راه‌ها (۱۴۰۰_۱۴۰۹) گفت: ایران کشور ۸۵ میلیون نفری با وسعتی بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر و بیش از ۸۶ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی و بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر راه روستایی است که در آن تردد انجام می‌شود و پوشش این همه پهنه کار سختی است.

او  با بیان اینکه حوادث ترافیکی در ایران، جزو چهار علت اصلی مرگ و میر است، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سرطان و حوادث ترافیکی را از جمله این چهار عامل عنوان کرد و افزود:در حوزه عمر از دست رفته کسانی که دچار حوادث ترافیکی می‌شوند رتبه اول را داریم. چون بیشتر جوان هستند و این افراد تا سن ۷۵ سال به عنوان سن میانگین عمر می‌کنند. فردی که ۲۵ سال یا ۳۰ سال عمر می‌کند در واقع ۳۰ سال عمر فعال خود را از دست می‌دهد که این هم هزینه‌ای برای دولت و برای خود شخص است.

او با بیان اینکه فوریت‌های پزشکی قسمت آخر ماجراست، گفت:هر چقدر برای ایجاد پایگاه‌های اورژانس تلاش کنیم، باز هم اگر چند عامل اول مدیریت نشود، شاید همین مشکلات و یا بیشتر از آن را شاهد باشیم. در دهه گذشته خدمات مؤثری توسط سازمانها انجام شده است، چون ۲۴ هزار کشته داشتیم و رو به فزونی بود اما الان می‌بینیم که چند سالی است کاهش یافته در دهه گذشته ۴۶ درصد پایگاه‌های اورژانس توسعه و ۵۳ درصد مأموریت‌های ما افزایش پیدا کرده است.

میعادفر به بیان آماری از تصادفات ۷ ماه گذشته پرداخت و اضافه کرد: درهر ۲۴ ساعت ۲۲ حادثه پر تلفات ترافیکی اتفاق می‌افتد. ما در میان خود حوادث ترافیکی را این طور تعریف کرده ایم: ۳ کشته و ۵ مصدوم است. این آمار در هفت ماه اول ۲۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. سال گذشته به دلیل کرونا بار تحرک ترافیکی در جاده‌ها مدیریت شده بود و بخش‌هایی از آن نیز متوقف شد. الان که در حال عبور از بحران کرونا هستیم، امیدواریم دچار بحران حوادث ترافیکی نشویم.

او ادامه داد: باید فکر اساسی برای این موضوع شود. اگر جلوی این ماجرا گرفته نشود خوشایند نیست. از اول سال تا به حال ۱۱۷ مورد حادثه تصادف اتوبوسی داشتیم که نسبت به سال گذشته ۶۲ درصد افزایش داشته است. ۱۰۳ مورد تصادف مینی بوس ثبت شده است، که ۲۴ درصد نسبت به گذشته افزایش داشته  و ۱۵ درصد تصادف خودروهای ون نیز در حال افزایش است. این آمار برای هفت ماه اول سال است و من تنها این سه مورد را اعلام کرده ام اما بقیه آمار هم موجود است. بنابراین در بحث مدیریت ناوگان عمومی باید دوستان وزارت راه دقت بیشتری داشته باشند. چون در هر اتوبوس حدود ۴۰ نفر مسافر سوار می‌شود و در هر اتفاقی دست کم ۱۵ نفر آسیب می‌بینند.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: باید به زبان مشترکی برسیم و با این وضعیت چالش‌های بودجه‌ای، به یک راه حلی برسیم. بنابراین از دوستان می‌خواهیم جلسات کمیسیون راه برگزار شود تا چالش‌ها مطرح و راه‌ها هموارتر شود و شاهد کاهش مرگ و میرها باشیم. ضمن اینکه در سند راهبردی و برنامه ششم توسعه اشاره شده  است که باید سالانه ۱۰ درصد مرگ و میر کاهش پیدا کند اما متاسفانه در این زمینه درجا می زنیم.

کد خبر 638877

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک ایرانی IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 0
    نبایداجازه دادراننده ی اتوبوس سنّش از۵۰ بالاباشد،دوّماًصاحبانِ اتوبوسهاراموظف کنیدتامشکلات اتوبوس ومسائل فنّی اتوبوس راکاملاً برطرف کنند،متاسفانه ،وقتی راننده بخواهداعتراص کند،صاحب اتوبوس ،اوراازکاراخراج میکندومیگوید:بایدباهمین وضع ادامه بدهی والّابرو.