شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

مه‌لقا ملاح در سال ۱۲۹۶ در نوکنده شهرستان بندرگز در استان گلستان بدنیا آمد. وی بنیان‌گذار سازمان غیردولتی زیست‌محیطی جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست بود. از وی به عنوان «مادر محیط زیست ایران» یاد می‌شود.

مه‌لقا ملاح

به گزارش همشهری آنلاین، مه‌لقا ملاح در ۳۱ شهریور ۱۲۹۶ در شهر نوکنده بدنیا آمد. وی کتابدار و فعال محیط زیست اهل ایران بود.

پیشینه

مه لقا ملاح، مادر محیط‌ زیست ایران، در سال ۱۲۹۶در اثنای سفر پدر و مادرش به مشهد، درکاروانسرای عباسی که در مسیر تهران - مشهد قرار داشت به دنیا آمد. پدرش آقابزرگ ملاح و مادرش خدیجه افضل وزیری بود. مادربزرگش بی‌بی خانم استرآبادی یکی از مبارزان مشروطه‌خواه بود که توانست دبستان دوشیزگان را راه‌اندازی و کلاس‌های درس را به شکلی مدرن دایر کند.

زندگینامه: مه‌لقا ملاح (۱۲۹۶ – ۱۴۰۰)

او در سن ۱۷سالگی ازدواج کرد و مدرک دیپلمش را در تهران گرفت. در دانشگاه تهران، فلسفه علوم تربیتی خواند و در نخستین دوره‌های تاسیس رشته‌های کارشناسی ارشد شرکت کرد و موفق شد از دانشگاه تهران فوق‌لیسانس جامعه‌شناسی‌اش را بگیرد. در آن زمان امکان بورسیه‌شدن برایش فراهم و برای ادامه تحصیل، رهسپار فرانسه شد. در آن زمان ۴ فرزند داشت.

زندگینامه: مه‌لقا ملاح (۱۲۹۶ – ۱۴۰۰)

همدلی و همراهی خانواده، مه لقا را یاری کرد تا بتواند دکتری علوم‌اجتماعی خود را از دانشگاه سوربن بگیرد. وقتی به ایران بازگشت در کتابخانه دانشگاه تهران مشغول به‌کار و در سال۴۷، رئیس کتابخانه مؤسسه تحقیقات روانشناسی شد. در آن زمان تحقیقات و مطالعاتش را در زمینه محیط‌زیست تکمیل کرد و در سال۷۴، به کمک همسرش مرحوم حسین ابوالحسنی جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط‌زیست را تاسیس کرد.

وی در هفدهم آبان ۱۴۰۰، در سن ۱۰۴ سالگی و براثر کهولت سن درگذشت.

زندگینامه: مه‌لقا ملاح (۱۲۹۶ – ۱۴۰۰)
مه‌لقا ملاح (نفر وسط) به همراه مادرش خدیجه افضل وزیری و خواهرش مهرانگیز ملاح.

کد خبر 638660

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha