شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

اردشیر زاهدی در سال ۱۳۰۷ در تهران بدنیا آمد. او آخرین سفیر دوره پهلوی در ایالات متحده آمریکا و از زمان بیماری محمدرضا پهلوی در تبعید با او بود و برای اقامت محمدرضا پهلوی در ایالات متحده تلاش بسیاری کرد. اردشیر زاهدی زاهدی در ۲۷ آبان ۱۴۰۰ در۹۳سالگی پس از طی یک دوره بیماری در شهر مونترو، سوئیس درگذشت.

اردشیر زاهدی

به گزارش همشهری آنلاین، اردشیر زاهدی در ۲۴ مهر ۱۳۰۷ در تهران بدنیا آمد.  پدر وی، سپهبد فضل‌الله زاهدی از نظامیان بلندپایه در سلطنت پهلوی و عامل کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بود. اردشیر زاهدی، دیپلم خود را از یک مدرسه آمریکایی در بیروت، لبنان گرفت و برای ادامه تحصیل در رشته  مهندسی کشاورزی به دانشگاه ایالتی یوتا در آمریکا رفت.

وی از ۲۵ اسفند ۱۳۳۸ تا ۱۲ اسفند ۱۳۴۰ سفیر ایران در آمریکا،  از ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۵ سفیر ایران در بریتانیا، از۲۲ دی ۱۳۴۵ تا ۲۱ شهریور ۱۳۵۰ وزیر امورخارجه ایران و برای بار دوم از ۱۶ اسفند ۱۳۵۱ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ سفیر ایران در آمریکا بود.

زندگینامه: اردشیر زاهدی (۱۳۰۷ - ۱۴۰۰)
اردشیر و هما زاهدی در کنار پدرشان

ازدواج با شهناز پهلوی

 پس از کودتای ۲۸ مرداد، اردشیر زاهدی به عنوان آجودان کشوری شاه منصوب و به‌این ترتیب، وی خیلی زود به حلقه نزدیکان دربار شاه وارد می‌شود. اردشیر زاهدی سپس در سال ۱۳۳۶ با شهناز پهلوی، دختر بزرگ شاه، ازدواج می‌کند. آن‌ها دختری به نام «مهناز» به دنیا آوردند. اما هفت سال بعد، به خواست شهناز پهلوی از هم جدا شدند. در اسناد ساواک، دلیل این جدایی، عیاشی اردشیر زاهدی خوانده شده‌است.

زندگینامه: اردشیر زاهدی (۱۳۰۷ - ۱۴۰۰)
۱۳۵۴ - اردشیر زاهدی در کنار محمدرضا پهلوی در سنت موریتز. اقامتگاه زمستانی 

وزیر امور خارجه و سفیر ایران در ایالات متحده

زاهدی در ۲۲ دی ۱۳۴۵ به‌جای غلام عباس آرام در کابینه امیرعباس هویدا، به سمت وزیر خارجه ایران رسید. او پنج سال در این سمت باقی ماند. سپس در اوایل دههٔ ۵۰ خورشیدی بار دیگر به عنوان سفیر ایران در ایالت متحده انتخاب شد و تا هنگام انقلاب اسلامی ایران در آن مقام باقی ماند و آخرین سفیر ایران در ایالات متحده لقب گرفت.

پس از انقلاب

پس از مرگ محمدرضا شاه، زاهدی به سوئیس رفت و دوران بازنشستگی خود را آغاز کرد. کتابی به نام خاطرات اردشیر زاهدی بیان‌گر خاطرات وی از دوران کودکی تا زمان استعفای فضل‌الله زاهدی از نخست‌وزیری توسط نشر کتاب‌سرا در ایران چاپ و انتشار یافته است.

زندگینامه: اردشیر زاهدی (۱۳۰۷ - ۱۴۰۰)

 او در سال‌های آخر عمر، به دلیل مواضعی که علیه رفتارهای یک‌جانبه ایالات متحده آمریکا نسبت به ایران می‌گرفت، در کانون توجه رسانه‌های فارسی‌زبان آن سوی دنیا قرار داشت و حتی گاه به عنوان یک مغضوب، او را خطاب قرار می‌دادند. زاهدی در جریان پرونده هسته‌ای ایران، به انتقاد از مقامات کاخ سفید پرداخت و حتی دراین‌باره مقالاتی در نیویورک تایمز نوشت. او دو روز بعد از شهادت سردار سلیمانی، آمریکایی‌ها را تروریست خواند و این عمل را تقبیح می‌کرد و حتی گاه، به تمجید از پیشرفت‌های ایران در صنایع نظامی می‌پرداخت. اظهارات اردشیر زاهدی، البته برای مخالفان نظام جمهوری اسلامی قابل تحمل نبود، اما این‌که چرا او در دهه پایانی عمرش به چنین رفتارهایی روی آورد، با مطالعه شخصیت زاهدی و عملکرد وی در دوره پهلوی، قابل بررسی است.  

زندگینامه: اردشیر زاهدی (۱۳۰۷ - ۱۴۰۰)

درگذشت

زاهدی که در سال های اخیر به خاطر انتقاداتش علیه آمریکا برای تحریم های ظالمانه علیه مردم ایران خبرساز شده بود از ۴ سال قبل که دچار شکستگی لگن شد، تقریبا فعالیت های فیزیکی اش به شدت کاهش یافته بود. او در دو سال گذشته دو بار به کرونا مبتلا شد و چند ماهی را در بیمارستان بستری بود.

آثار ابتلاء به کرونا و کهولت سن را از دلایل فوت این دیپلمات سرشناس اعلام کرده اند.

کد خبر 638648

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha