شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
۰ نفر

سخنگوی ناجا می‌گوید: دور دور اگر مخل آرامش و امنیت عمومی، مزاحمت برای نوامیس مردم، اخلال در آمدوشد و نظم ترافیکی مردم باشد، فعل مجرمانه محسوب می‌شود.

جريمه

همشهری - آوین آزادی: «بر اساس قانون، پلیس با تردد دور دور خودروها و کسانی که مخل آسایش هستند برخورد خواهد کرد.» این خبری است که به تازگی، مهدی حاجیان، سخنگوی ناجا اعلام کرده و این در حالی است که بررسی‌های همشهری از ناجا، حکایت از آن دارد تخلفی ثبت شده با عنوان «دور دور» وجود ندارد.

مهدی حاجیان در توضیح این مسئله به همشهری می‌گوید: هرآنچه که به هر طریق ممکن، مخل سلب آرامش و امنیت عمومی، مزاحمت برای نوامیس مردم، اخلال در آمدوشد و نظم ترافیکی مردم باشد، نوعا فعل مجرمانه بوده و پلیس بر اساس قانون با آن برخورد می‌کند. «دور دور» هم اگر تبعاتی همچون آنچه گفته شد داشته باشد یعنی آلودگی صوتی مجرمانه ایجاد کند (صدای گوشخراش اگزوز در محیط‌های ممنوعه مثل روبه‌روی بیمارستان‌ها) یا منجر به اخلال نظم ترافیکی در شهر شود، جرم محسوب می‌شود و مطابق قانون با آن برخورد خواهد شد. سخنگوی ناجا همچنین تاکید می‌کند که اگر برای مثال ماشین‌ها در حین اصطلاحا دور دور، مزاحم نوامیس مردم شوند، قطعا با آنها مطابق قانون برخورد صورت خواهد گرفت.

با این همه چندی پیش سردار حسین رحیمی (رئیس پلیس تهران بزرگ) درباره ایجاد بانک اطلاعاتی از مزاحمان نوامیس که با دور دور کردن در خیابان ایجاد مزاحمت می‌کنند، به ایلنا گفته است: دور دور کردن در خیابان خلاف نیست، چراکه ممکن است برخی افراد به همراه دوستان در خیابان دور بزنند و کار خلافی مرتکب نشوند، اما عده‌ای با دور دور کردن اقدام به ایجاد مزاحمت خیابانی می‌کنند، از همین‌رو ما عنوان این موضوع را نیز تغییر داده و از آن با عنوان مزاحمان نوامیس یاد می‌کنیم و بانک اطلاعاتی در همین خصوص ایجاد کرده‌ایم.

رئیس پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ هم گفته است: پلیس همچنان با قدرت با خودروهایی که اقدام به دور دور، حرکات خطرناک و مزاحمت برای نوامیس می‌کنند، برخورد می‌کند و برابر دستور دستگاه قضا این خودروها توقیف خواهند شد.

سردار علی ذوالقدری درخصوص برخورد پلیس با دور دور خودروها در مناطق مختلف تهران گفت: برابر گزارش‌های مردمی و درخواست‌های اهالی برخی از مناطق تهران، ماشین‌هایی که اقدام به دور دور می‌کنند با برخورد پلیس روبه‌رو خواهند شد.

اما برای جرمی که با ابهام مواجه است چه جزایی باید درنظر گرفته شود؟ به‌نظر می‌رسد هم‌اکنون خودروهای متوقف شده (بسته به وضعیتی که هنگام رویت توسط پلیس در آن قرار داشته‌اند) بین ۷ تا ۱۴ روز در پارکینگ‌‎ها نگهداری خواهند شد و برای کسانی که به جرم دور دور برای چندمین‌بار دستگیر می‌شوند، مجازات بیشتری درنظر گرفته می‌شود. همچنین میزان جریمه خودرویی که به‌عنوان خودروی متخلف در این شرایط متوقف شود بسته به تشخیص پلیس بین ۱۳۵ تا ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود و در خیلی از موارد اگر به تشخیص پلیس فرد، مخل ایمنی، آرامش و امنیت شناخته شود به مراجع قضایی هم معرفی خواهد شد.

شیشه‌های دودی همچنان هزینه‌تراشی می‌کنند

جرم‌انگاری وقایع اجتماعی به دور دور کردن محدود نمی‌شود. یکی از موارد بحث‌برانگیز که به تازگی به جدیت توسط پلیس پیگیری می‌شود، جریمه کردن خودروهایی است که شیشه دودی دارند. این قانون آنقدر بحث‌برانگیز بود که دیوان عدالت اداری هم وارد ماجرا شد. دیوان عدالت، تشخیص داد که قوانین جریمه رانندگی ناشی از دودی‌ کردن شیشه‌های خودرو باید اصلاح شود. ماجرا از این قرار بود که طبق قوانین پلیس راهور، «دودی‌ کردن شیشه‌های خودرو به شرطی که سرنشینان خودرو از فاصله ۳ متری، قابل تشخیص نباشند هم مشمول جریمه رانندگی شده و هم این که مالک خودروی موردنظر، باید برای اصلاح یا حذف شیشه‌های دودی اقدام کند».

اما در اصلاحیه جدید دیوان عدالت اداری که در نیمه ‌ماه جاری ابلاغ شده، لزوم «فاصله  ۳متری» از این قانون حذف شده چراکه بنا به دلایل گوناگونی مانند ساعات مختلف شبانه‌روز، تغییر فصل‌های سال و... امکان تعیین یک فاصله معین برای همه شرایط، وجود ندارد. بنابراین تعیین جریمه دودی‌کردن شیشه و اینکه آیا خودروی موردنظر، مرتکب تخلف شده یا نشده، برعهده تشخیص افسران پلیس است. همچنین دومین تغییر رخ داده در این قانون، حذف «ضرورت رفع اثر» است؛ به این معنی که اگر تخلف خودرو (به‌علت دودی‌ کردن شیشه) محرز شود، صدور برگه جریمه برای آن کافی است و دیگر الزامی برای اصلاح یا حذف دودی‌ شیشه‌ها، وجود ندارد. بعد از صدور حکم دیوان عدالت اداری، هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا با تأکید بر این که جریمه خودروها با شیشه دودی ادامه خواهد داشت گفت: کد جریمه مربوط به شیشه دودی  ۲۱۱۴ است و مبلغ جریمه ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان در کلانشهرها و ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان در دیگر شهرها اعلام می‌شود.

به‌گفته او، افسران در برخورد با شیشه‌های دودی می‌توانند به دفعات قبض جریمه صادر کنند، «یعنی ممکن است یک‌خودرویی در یک چهارراه جریمه شود و در چهارراهی دیگر نیز اگر مأمور پلیس آن را مشاهده کند می‌تواند آن را جریمه کند و محدودیتی در دفعات جریمه وجود ندارد.»
با وجود این همه اما و اگر در یک قانون، در ۷ ماهه امسال ۸۷۰ هزار خودرو به‌دلیل شیشه دودی جریمه شدند که ۳۱۶ هزار آن در جاده‌ها و ۵۵۴ هزار آن در شهرها بوده است.

خط و نشان برای حمل‌کنندگان حیوانات خانگی در خودرو

طرحی که مجلس به تازگی اعلام کرده حیوانات خانگی (از سگ گرفته تا لاک‌پشت) را «خطرناک» قلمداد کرده است. و نکته اینجاست که این طرح قرار است با تکیه بر الحاق ۴ ماده به قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم تعزیرات) تبدیل به قانون شود. چهارمین ماده الحاقی این طرح می‌گوید که درصورت حمل و گرداندن حیوانات موضوع این قانون با وسایل نقلیه، علاوه بر مجازات نقدی مالک یا حامل حیوان، راننده خودرو نیز به جزای نقدی تعیین شده در این قانون محکوم و خودروی مربوطه نیز علاوه بر جریمه توسط پلیس به‌مدت ۳‌ ماه توقیف می‌شود. 

هنوز مبلغ دقیقی از جریمه نگه‌ داشتن سگ در خودرو اعلام نشده اما سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در مرداد سال‌جاری، درباره برخورد پلیس با سگ‌گردانی در خودرو گفته است: این موضوع در دستورکار پلیس است و روزانه با آن برخورد می‌شود و نه فقط سگ که هر حیوانی که داخل خودرو رها باشد مشمول این برخورد می‌شود چرا که باعث پرت شدن حواس راننده می‌شود. جابه‌جایی حیوان در خودرو باید در جعبه و باکس مخصوص باشد و نباید حیوان در خودرو رها باشد.

کد خبر 638479

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دنا اورمزد IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    1 0
    بی زحمت جریمه ی: کانادا گریزی ایجاد فساد سیستماتیک صید تراول [ترال] خاک فروشی نخل فروشی ایجاد خشکسالی های پی در پی ناشی از بی کفایتی اجرایی و مدیریتی اعتیاد جوانان و........... را هم اعلام بفرمایید
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    مخل سلب آرامش کار کشتده