هفت فضانورد ایستگاه فضایی بین‌المللی به علت نزدیکی بیش از حد زباله‌های مداری مجبور شدند در ساعت ابتدایی روز دوشنبه ۲۴ آبان در سفینه‌های بازگشت پناه بگیرند.

ISS

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از space.com عبور این زباله‌های فضایی از نزدیکی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) در ساعت پیش از بامداد شروع شد و هر ۹۰ دقیقه یک بار ادامه یافت. راس‌کاسموس (سازمان فضایی روسیه) مواجه ایستگاه با این زباله‌های فضایی را تایید کرد، اما ناسا (سازمان هوافضای آمریکا) تا به حال در این باره اظهار نظری نکرده است.

در مکالمه‌ای که مارک وانده هئی، فضانورد ناسا با کنترل ماموریت در مرکز فضایی جانسون در تگزاس انجام داد، از اطلاعات موقعیتی که در اختیار فضانوردان قرار گرفت، تشکر کرد و گفت: «ما اکنون برای فردا در انتظار روزی آرامتر هستیم.» مرکز کنترل ماموریت همچنین به فضانوردان گفت که اطلاعات درباره عبور زباله‌های فضایی در طول روز سه‌شنبه را در اختیار آنها قرار خواهد داد. همچنین این مرکز به فضانوردان دستور داد که همچنان لازم است در هنگام گذر زباله‌های فضای دریچه‌های منتهی به مدول‌های متصل به مدول مرکزی ایستگاه فضایی بسته بمانند.

یک سخنگوی روس‌کاسموس در این باره گفت: «مدار شیئی که فضانوردان را مجبور کرد به عنوان یک عملیات استاندارد به درون سفینه‌های فضایی بروند، از مدار ISS دور شده است و ایستگاه در منطقه سبز قرار دارد.»

دولت آمریکا به طور علنی درباره اینکه منشا این زباله‌های فضایی تهدیدکننده ISS در روز دوشنبه چه بوده است، اظهارنظری نکرده است. اما تایید کرده است که روسیه یک آزمایش ضدماهواره‌ای انجام داده که باعث ایجاد خرده‌ریزهایی شده است و این خرده‌ریزها می‌توانند ISS و سایر سفینه‌های فضایی در مدار زمین را تهدید کنند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که این آزمایش ضد ماهواره بیش از ۱۵۰۰ قطعه خرده‌ریز مداری با اندازه قابل‌ردیابی و صدها هزار قطعه کوچکتر از خرده‌ریزهای مداری ایجاد کرده است.

رفتن فضانوردان به درون سفینه‌های بازگشت در صورت بروز هر نوع وضعیت اضطراری که نیاز به تخلیه ISS را ایجاد کند، یک شیوه استاندارد در این ایستگاه است.

در حال حاضر، هفت فضانورد شامل وانده هئی، راجا چاری، توماس مارشبرن و کایلا بارون از ناسا به همراه فضانوردان روسی، آنتون شکاپلروف و پویتر دوبروف و ماتیاس ماورر، فضانورد آلمانی از سازمان فضایی اروپا (EPA) در ISS هستند.

کد خبر 637795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha