جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: هیات انتخاب نماینده ایران برای شرکت در مراسم اسکار 81 معرفی شد تا یک بار دیگر، بازی بزرگان ایران آغاز شود.

این هیات آن طور که فارابی گزارش کرده است، کارش را شروع کرده و حالا مشغول بررسی فیلم‌های واجد شرایط، راهکارها و معیارهای انتخاب برای اعلام نماینده کشور است.

امیر اسفندیاری (مدیر امور بین‌الملل بنیاد فارابی و سخنگوی هیات)، محمد بزرگ‌نیا، فرهاد توحیدی، عزیز‌الله حاجی‌مشهدی، محمد داوودی، محمد سریر، علیرضا شجاع نوری، رسول صدرعاملی و فاطمه معتمدآریا، اعضای امسال هیات انتخابند که به گفته سخنگوی هیات،

«پس از تطبیق مقررات اسکار با سال‌های گذشته و شناسایی فیلم‌های ایرانی واجد شرایط، طبق مقررات و گردآوری اطلاعات لازم درخصوص فیلم‌ها در ابعاد داخلی و بین‌المللی، اعضای این هیات، جلسات خود را آغاز کردند و فرایند تعریف شده به نحو مطلوبی در حال پیگیری است.»

جالب اینکه به‌جز امیر اسفندیاری که عضو دائم هیات انتخاب است، محمد بزرگ نیا، علیرضا شجاع‌نوری و رسول صدرعاملی، سال گذشته نیز در این هیات حضور داشتند.

سالی که نهایتا منجر به معرفی میم مثل مادر مرحوم ملاقلی‌پور به آکادمی اسکار شد. نماینده‌ای که از ابتدا نیز بازنده بودنش، حتی برای اعضای هیات انتخاب نیز مشخص بود.

اسفندیاری ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه بعضی از اعضای کمیته در حال بازبینی مجدد برخی از عناوین فیلم‌های واجد شرایط هستند، پیش‌بینی می‌شود فیلم منتخب و نماینده شایسته سینمای ایران طی روزهای آینده اعلام شود.»

این نماینده بدون شک از بین 3 فیلم آواز گنجشک‌ها، فرزند خاک و به همین سادگی انتخاب خواهد شد که باز هم از همین ابتدا نتیجه روشن است. حالا آیا طرح این پرسش بی‌ربط است که: شرکت در بازی‌ای که از ابتدا بازنده‌ بودنمان روشن است، ضروری است؟

آیا اسکار هم مثل المپیک است؟ آیا ضروری است که حتما نماینده‌ای به آکادمی اسکار معرفی کنیم و بعد، مثل همیشه، بی‌هیچ حرکتی بازگردیم؟ این همیشه البته یک استثنا دارد؛ بچه‌های آسمان که توانست در زمان خودش به 5‌فیلم آخر نیز راه یابد و البته همین.

با این حال، امیر اسفندیاری طور دیگری فکر می‌کند. مدیر امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی به مهر می‌گوید: «سینمای ایران درصورتی‌که بتواند جریان موفقیت‌های بین‌المللی خود را ادامه دهد، شاید بتواند در صف مدعیان همیشگی اسکار قرار بگیرد.

ولی باید اعتراف کرد که پیشرفت تا این اندازه و یک بار نامزد شدن در بخش اسکار بهترین فیلم خارجی زبان با بچه‌های آسمان مجید مجیدی عملکردی فوق‌العاده است.»

اسفندیاری ادامه می‌دهد: «نماینده سینمای ایران برای حضور شایسته در اسکار باید مشخصه‌هایی بارز از سینمای ملی را در خود داشته باشد و اگر پیشینه عرضه و موفقیت بین‌المللی هم داشته و در صحنه‌های جهانی شناخته شده باشد، می‌تواند در اسکار موفق‌تر عمل کند.»

وی ادامه می‌دهد: « البته با توجه به اینکه همواره برخورداری از امتیاز پخش از سوی شرکت‌های قدرتمند آمریکایی به نحو قابل توجهی بخت فیلم‌ها را برای حضور قدرتمندتر در اسکار افزایش می‌دهد، اتفاقاتی که در جریان بازاریابی‌های قبلی برای فیلم‌ها افتاده هم می‌تواند در جریان بررسی‌ها مورد توجه واقع شود.»

کد خبر 63774

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز