سخنگوی جمعیت هلال احمر گفت: پیدا کردن کوهنوردان در کوه زمان‌بر و هزینه‌بر است و برای هیچ‌یک از عملیات‌های ما یک ریال هم پرداخت نمی‌شود و بودجه نیز تخصیص داده نشده است.

بالگرد هلال احمر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از برنا، محمدحسن قوسیان مقدم سخنگوی جمعیت هلال احمر گفت: کوه و کوهستان‌های کشور مسئول خاص خود را دارد. ما در کشور فدراسیون کوهنوردی داریم و افرادی که به صورت حرفه‌ای کوهنوردی می‌کنند، عضو آن هستند.

وی با بیان اینکه مقررات صعود را فدراسیون کوهنوردی می‌تواند اعلام کند، افزود: این فدراسیون می‌تواند از عبور در مناطق ممنوعه جلوگیری کند. این کار همچنین به قوه قهریه مثل دخالت نیروی انتظامی نیاز دارد که چنین امری در کشور ما برای عبور در مناطق کوهستانی وجود ندارد.

قوسیان مقدم ادامه داد: همیشه بحران که رخ می‌دهد، هلال احمر برای کمک وارد عمل می‌شود. گروه‌های کوهنوردی باید به متولی این حوزه اعلام کنند که چند روز در کدام نقطه هستند و طبق برنامه حرکت کنند تا در صورت مفقودی افراد، نیروهای امداد و نجات هلال احمر بتوانند آنها را ردیابی کنند. اما در حال حاضر چنین امری ممکن نیست و هلال احمر در صورت مفقودی افراد باید کل منطقه را بگردد.

سخنگوی جمعیت هلال احمر گفت: هلال احمر در امداد جاده‌ای به خودروها اخطار نمی‌دهد که سرعت خود را کم کنند. بلکه وقتی اتفاقی می‌افتد به ما اعلام می‌شود که خودمان را به آنها برسانیم.

وی با بیان اینکه بارها درخواست کردیم این افراد امکانات مناسبی داشته باشند و همچنین گفتیم که کوهنوردان باید ردیاب‌هایی به همراه داشته باشند، تصریح کرد: همه این ملاحظات باید با دستور فدراسیون کوهنوردی انجام شود و درنهایت با مشخص شدن بحران، با GPS اعلام شود که نیروهای هلال احمر بتوانند کمک‌رسانی انجام دهند.

پیدا کردن کوهنوردان هم زمان‌بر و هم هزینه‌بر است

قوسیان مقدم گفت: پیدا کردن کوهنوردان در کوه هم زمان‌بر و هم هزینه‌بر است. برای هر یک از عملیات‌های ما یک ریال هم پرداخت نمی‌شود و بودجه نیز تخصیص داده نشده است. ۲ روز گذشته ۲ بار بالگرد ما به شمال تهران رفت و برگشت که حداقل ۳۰۰ میلیون تومان برای ما هزینه داشت و البته موفق هم نبود. چراکه وضعیت آب و هوایی به گونه‌ای بود که امکان نشستن بالگرد وجود نداشت.

سخنگوی جمعیت هلال احمر ادامه داد: هلال احمر بیش از توان خود تلاش می‌کند. در حالی که متولی اصلی دستگاه‌های دیگر هستند که باید تدبیر کنند که وظیفه هر دستگاه چیست.

وی درباره میانگین عملیات‌های امداد و نجات هلال احمر گفت: طی هفته‌های مختلف این میزان متفاوت است. همچنین در ۶ ماه دوم سال که تغییرات جوی، سیل و ... پیش می‌آید، امدادرسانی‌های هلال احمر بیشتر می‌شود.

قوسیان مقدم گفت: هزینه هر عملیات بسته به موقعیت‌ها متفاوت است. گاهی در عملیات جاده‌ای نیرو عملیات را انجام می‌دهد و برمی‌گردد، اما گاهی حادثه زلزله پیش می‌آید و چندین تیم باید در محل حادثه حاضر شوند.

سخنگوی جمعیت هلال احمر گفت: ما در تامین هزینه سوخت تیم‌های عملیاتی امدادی هم مشکل داریم. در زلزله اندیکا بسیاری از مناطق صعب‌العبور بود و بسیاری از خودروهای ما در استان خوزستان به دلیل اینکه در منطقه کوهستانی تردد داشتند، لاستیکشان دچار مشکل شد. همچنین با برآورد صورت‌گرفته، هلال احمر استان برای تهیه و تعویض لاستیک ۵۰۰ میلیون تومان درخواست کرده است.

طلب ۸۰۰ میلیارد تومانی از دولت در موضوع وادات واکسن

قوسیان مقدم گفت: ما در موضوع وادات واکسن بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان از دولت طلب داریم که متاسفانه هنوز پرداخت نشده است. هلال احمر از نظر مالی اوضاع مناسبی ندارد. همچنین درخواست جدید برای واردات واکسن فعلا هنوز مطرح نشده است.

وی درباره وظیفه هلال احمر در طرح قرنطینه هوشمند تصریح کرد: پایش سلامت هنوز در مرزهای کشور در حال انجام است که این کار در حد تشخیص و شناسایی بود. همچنین، در طرح شهید سلیمانی هلال احمر موضوع نظارت را در دستور کار دارد.

قوسیان مقدم تأکید کرد: دستگاه‌ها در موضوع قرنطینه هوشمند غربالگری و پایش را انجام می‌دهند و به معنای گذشته کاربرد ندارند و بیشتر نرم‌افزارها هستند که کار می‌کنند.

قوسیان مقدم درباره تأثیر طرح پایش سلامت افزود: زمانی که مجموعه‌ای کاری را پیش می‌برد، هر بخش می‌تواند متولی تشخیص کار خود باشد. ما در حوزه کاری خودمان فکر می‌کنیم کار مفیدی صورت گرفته است کسی که می‌خواست از مرزها وارد کشور شود، ما بیماری او را تشخیص می‌دادیم و کار ما عبث نبوده اما اینکه بعد از تشخیص کاری برای قرنطینه و کنترل او انجام نشده است، به ما مربوط نیست.

وی در ادامه بیان کرد: بعد از تشخیص بیماری، فرد مبتلا به عوامل وزارت بهداشت تحویل داده می‌شود. از اسفندماه ۹۹ تاکنون حدود ۸۰۰ هزار نفر را در مبادی مرزهای کشور پایش کرده‌ایم.

کد خبر 637649

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • FR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 0
    بییا پایین بچه ۳۰۰؟؟؟؟!!! یا ۳ تومن