دولت و شهرداری راه تازه‌ای را آغاز کرده‌اند. بنا به آمار منتشرشده و تخمین برآورد سنی مدیران در این ارگان‌ها، می‌توان امید داشت شهر و کشور با ذهن‌های جوان‌تری اداره شود.

دولت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از همشهری چند سال است حرف از گشایش حلقه بسته مدیران ارشد است. مدیران ۷۰ساله در دولت و شهرداری که نتوانسته‌اند به جوانان ‌اعتماد کنند و گوشه‌ای از این میز مدیریتی را به آنها بسپارند. اما در این چند سال رویه انتصاب‌ها تغییراتی کرده است. مدیریت کشور و اداره شهر روی دیگری از خود نشان داده و جوانان به بدنه سازمان‌ها و نهادها راه یافته‌اند. به استثنای قوه‌قضاییه که معمولا انتصاب‌ها در آن از داخل بدنه صورت می‌گیرد و چندان نیرویی از خارج جذب نمی‌کند، دولت و شهرداری راه تازه‌ای را آغاز کرده‌اند. بنا به آمار منتشر شده و تخمین برآورد سنی مدیران در این ارگان‌ها، می‌توان امید داشت، شهر و کشور با ذهن‌های جوان‌تری اداره شود. ما در اینجا قوه مجریه، قضاییه و تغییرات در شهرداری را رصد کرده‌ایم.

جوان‌ترین عضو کابینه رئیسی، حجت‌الله عبدالملکی گزینه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ۴۰سال سن و مسن‌ترین وزیر هم احمد وحیدی با ۶۳ سن برای تصدی وزارت کشور است. میانگین سنی وزیران دولت سیزدهم بیش از ۵۲ سال است و اختلاف میانگین سنی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم نسبت به دولت یازدهم ۵‌سال و نسبت به دولت دوازدهم ۷ سال کمتر است. (میانگین سنی دولت یازدهم ۵۷ و دولت دوازدهم ۵۹سال بود.) همچنین میانگین سنی کابینه اول دولت هاشمی رفسنجانی ۴۱سال، کابینه دوم دولت هاشمی رفسنجانی ۴۴سال، کابینه اول دولت اصلاحات ۴۵سال، کابینه دوم دولت اصلاحات ۴۷سال، کابینه اول دولت محمود احمدی‌نژاد ۴۹سال، کابینه دوم دولت محمود احمدی‌نژاد۵۰سال، دولت یازدهم ۵۷ و میانگین سنی دولت دوازدهم ۵۹ سال بوده است. همچنین از میان وزیران دولت سیزدهم ۱۴ نفر دارای مدرک دکتری، ۴ نفر دارای مدرک تحصیلی مهندسی و یک نفر دارای مدرک اجتهاد هستند.

وزیر دادگستری گرچه به همت دولت جوان‌تر شده، اما شاید حضورش در قوه قضا و کنار فهرست مدیران این قوه، بتواند میانگین سنی قوه قضاییه را هم کاهش دهد. وقتی امین‌حسین رحیمی متولد ۱۳۴۷جای علیرضا آوایی را گرفت، سن صندلی این وزارتخانه را ۱۲سال کاهش داد. این البته در همه وزرای دولت سیزدهم قابل پیگیری است.  عبدالملکی، جوان‌ترین وزیر، ریاست تعاون، کار و رفاه اجتماعی را از محمد شریعتمداری۶۱ساله تحویل گرفت. این جوانگرایی ادامه داشت، هرچند وزیر آموزش و پرورش رأی اعتماد نگرفت و علیرضا کاظمی متولد ۱۳۴۴ سرپرست و جای محسن حاجی‌میرزایی‌زاده متولد ۱۳۳۸ نشست. روشن است درصورت رای اعتمادمجلس وزیر پیشنهادی این کاهش شدت بیشتری نیز می‌گرفت. اما چنین نشد. در بعضی وزارتخانه‌ها جوانان جایگزین جوان‌های پیشین شدند. مثلا در وزارت ارتباطات، جای وزیر جوان دولت دوازدهم، محمدجواد آذری جهرمی ۴۰ساله را عیسی زارع‌پور ۴۱ساله گرفت تا این وزارتخانه در همان حدود سنی باقی بماند.

این رویه هرچند کُند، اما در دیگر وزارتخانه‌ها ادامه داشت. سیداسماعیل خطیب ۶۰ساله جای محمود علوی‌زاده را گرفت و وزارت اطلاعات را ۷سال جوان‌تر کرد. در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح محمدرضا قرایی آشتیانی ۶۱ساله جای سرتیپ امیر حاتمی۵۵ساله نشست. رستم قاسمی ۵۷ساله به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی در دولت سیزدهم جای محمد اسلامی ۶۵ساله آمد و سردار وحیدی ۶۳ساله جای عبدالرضا رحمانی فضلی ۶۲ساله را در وزارت کشور از آن خود کرد. بهرام عین‌اللهی نیز با حضورش روی صندلی سعید نمکی در وزارت بهداشت، سن ریاست وزارتخانه را روی ۶۳سال نگه‌داشت. احسان خاندوزی ۴۱ساله وزیر امور اقتصادی و دارایی شد و جای فرهاد دژپسند ۵۹ساله نشست. وزارت کشاورزی هم از کاظم خاوازی‌زاده ۵۳ساله به سیدجواد ساداتی‌نژاد ۴۹ساله رسید. سیدرضا فاطمی امین ۴۷ساله وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم جای علیرضا رزم‌حسینی متولد ۶۰ساله آمد و جای محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۴۶ساله   سیدعباس صالح‌شریعتی ۵۸ساله نشست. محمدعلی زلفی‌گل متصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت سیزدهم؛ با ۵۵ سال سن جای منصور غلامی ۶۸ساله، جواد اوجی ۵۵ساله در وزارت نفت جای بیژن زنگنه ۶۹ساله، حمید سجادی ۵۲ ساله در وزارت ورزش و جوانان به جای مسعود سلطانی‌فر ۶۲ساله، حسین امیرعبداللهیان ۵۷ساله بر مسند وزارت امور خارجه به جای جواد ظریف ۶۲ساله، عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی ۶۲ساله به جای علی‌اصغر مونسان ۵۱ساله و علی‌اکبر محرابیان ۵۲ساله جای رضا اردکانیان ۶۳ساله وزیر نیرو شد.

کد خبر 637625

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha