مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
۰ نفر

رئیس اداره بهداشت‌ و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در خصوص شیوع بیماری تب برفکی در جمعیت دامی استان در ماه‌های پیش‌رو هشدار داد.

واکسیناسیون تب برفکی

بهگزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مجید همتی با اشاره به بالا رفتن احتمال شیوع بیماری تب برفکی در فصل سرد سال، اظهار کرد: از دامداران استان درخواست می‌شود تا هرچه سریعتر نسبت به واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی اقدام کنند.

همتی ادامه داد: واکسن تب برفکی به‌اندازه کافی در مراکز مایه کوبی دامپزشکی بخش خصوصی تمامی شهرستان‌های استان موجود بوده و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

رئیس اداره بهداشت‌ و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه در سنوات گذشته واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین علیه تب برفکی به صورت رایگان از سوی دامپزشکی انجام می‌شد، گفت: از سال ۱۳۹۸ سازمان دامپزشکی اعلام کرده واکسیناسیون رایگان فقط برای دام های عشایر کوچرو امکانپذیر است و برای جمعیت دام سبک روستایی و جمعیت دام سنگین استان(گاو و گوساله) از واکسن بهادار استفاده شود.

 وی ادامه داد: امسال انتظار داریم کار واکسیناسیون بهاردار برای حدود ۱.۶ میلیون راس از دام‌های سبک و ۱۵۰ هزار راس دام سنگین موجود در استان از سوی دامداران انجام شود. 

همتی با بیان اینکه امسال کار واکسیناسیون دام های سبک عشایر کوچرو علیه تب برفکی رایگان انجام می شود، گفت: این دام‌ها تقریبا ۱.۴ میلیون راس دام را شامل می شوند.

وی در ادامه اشاره‌ای هم به واگیری بالای بیماری تب برفکی داشت و گفت: این بیماری یک بیماری عفونی ویروسی است که دام‌های زوج سُم مثل گاو و گوسفند را درگیر می‌کند، اما پیشگیری از بروز بیماری در دام‌های سنگین اهمیت زیادی دارد.

وی میزان تلفات تب‌برفکی در دام‌های جوان را بین ۳۰ تا ۴۰ درصد اعلام کرد که در دام های غیرایمن ممکن است به ۱۰۰ درصد برسد و افزود: در دامهای بالغ اگرچه احتمال تلفات در حدود ۵ درصد است، اما در صورت ابتلا، دام‌ها کاهش میزان تولید شیر، گوشت و پشم خواهند داشت.

وی گفت: از علائم ابتلای دام به بیماری تب‌برفکی می توان به پیدایش ضایعات در ناحیه دهان، پستان و ناحیه سُم اشاره کرد، ضمنا دام با لنگیدن مواجه خواهد شد و احتمال سقط جنین هم در دا های آبستن مبتلا به تب برفکی وجود دارد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان  با بیان اینکه بیماری تب برفکی در صورت بروز باعث خسارات اقتصادی زیادی به صنعت دامپروری می‌شود، افزود: انجام واکسیناسیون به موقع، رعایت مسائل بهداشتی و امنیت زیستی در دامداری، انجام ضدعفونی و دفن بهداشتی لاشه دام‌های تلف شده در صورت بروز بیماری و… مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

کد خبر 637427

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha