درگیری‌های خونین بین گروه‌های متهم به قاچاق مواد مخدر در زندان اکوادور حدود هفتاد کشته برجای گذاشت. مردم این ندامتگاه را یک اسلحه‌خانه می‌دانند و از مقامات خواستار اقدامی مؤثر در این رابطه شدند.

زندان اكوادور

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ان‌پی‌آر، ده‌ها زندانی در نبرد بین گروه‌های تبه‌کار در اکوادور جان خود را از دست دادند. درگیری طولانی‌مدت و تیراندازی بین باندهای رقیب در داخل بزرگترین زندان اکوادور حداقل ۶۸ زندانی را به کام مرگ فرستاد.

در این درگیری خشونت‌آمیز، مسئولان زندان لیتورال شاهد بدترین حمام خونی بودند که در این زندان به راه افتاده بود. این درگیری تقریبا هشت ساعت طول کشید و به کارتل‌های بین‌المللی مواد مخدر نسبت داده شد. ویدئوهای منتشر شده نشان می‌دهد که اجساد برخی از زندانیان سوخته و روی زمین افتاده است.

گروهی از زندانیان سعی کردند دیواری را با دینامیت منفجر کرده و وارد بخش‌های دیگر شوند و گروه‌های دیگر را به قتل رسانند؛ آنها همچنین با سوزاندن تشک‌ها دود به راه انداختند. مسئولین این زندان ضمن اشاره به دشواری مبارزه با باندهای مواد مخدر، گفتند با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین مشاهده کردند که زندانیان در سه بخش به اسلحه و مواد منفجره مسلح بودند.

رهبر گروهی که مورد حمله قرار گرفته، چند روز قبل آزاد شده بود و همین به اختلاف‌های میان زندانیان بر سر قلمرو خود دامن زد. در این درگیری‌ها همچنین ۲۵ نفر زخمی شدند. این خشونت‌ها در حالی رخ می‌دهد که رئیس جمهور این کشور، گیرمو لاسو، فرمان وضعیت اضطراری ملی صادر کرده و به نیروهای امنیتی برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و سایر جنایات قدرت داده است.

ندامتگاه‌های اکوادور پیش از این نیز شاهد موجی از خشونت‌های وحشیانه بوده‌اند؛ ماه گذشته درگیری خونین دیگری بین اعضای گروه‌های زندانی در لیتورال رخ داد که در آن دست کم پنج تن از کشته‌شدگان سر بریده شدند. به گفته مقامات این کشور، در سال جاری تاکنون بیش از ۳۰۰ زندانی در درگیری‌های داخل زندان جان خود را از دست داده‌اند.

علاوه بر ازدحام بیش از حد، مشکل عمده این زندان‌ها دسترسی زندانیان به اسلحه، معمولا کالیبر بالا، است. سلاح‌های موجود در زندان معمولا از طریق وسایل نقلیه حمل و نقل، هواپیماهای بدون سرنشین و حتی از روی دیوار وارد این ندامت‌گاه می‌شوند.

مردم اکوادوراین زندان را یک اسلحه‌خانه می‌دانند و از نیروهای امنیتی اکوادور خواستند کنترل بیشتری بر زندان‌ها اعمال کنند. اکوادور حدود ۴۰هزار زندانی در سیستم ندامتگاهی خود دارد اما تنها ظرفیت نگهداری حدود ۳۰هزار نفر را دارد. ۱۵۰۰ نفر از این افراد نیز محکوم نشده‌اند.

این کشور قصد دارد با اعطای عفو، جابجایی زندانیان و بازگرداندن برخی از زندانیان خارجی به کشورشان با شلوغی بیش از حد زندان‌ها مقابله کند؛ اکوادور از کشورهایی مانند کلمبیا، ایالات متحده، اسرائیل و اسپانیا کمک‌های بین‌المللی کمک‌های تدارکاتی دریافت خواهد کرد.

کد خبر 637406
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha