معاون فرهنگی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران به دنبال آن است که به واسطه قرار گرفتن خانه نیما یوشیج در نزدیکی خانه جلال آل‌احمد و سیمین دانشور و ارتباط نزدیک نیما و جلال در دوران حیات، حد فاصل این دو ملک را به گذر فرهنگی تبدیل کند.

خانه نیما یوشیج قبل از مرمت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهر، شاپور دیوسالار معاون فرهنگی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران در تشریح روند بازسازی خانه نیما یوشیج گفت: سازمان زیباسازی از خانه نیما یوشیج ملکی مانند ویرانه‌ تحویل گرفت که به محلی برای پاتوق معتادان تبدیل شده و ساختمانش در حال آوار شدن بود.

معاون فرهنگی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران افزود: در اولین گام از روند بازسازی، خانه نیما در سال ۹۸ تملک و طرح مرمت و بازسازی این ملک در دستور کار معاونت فنی سازمان زیباسازی قرار گرفت و اقدام‌های اضطراری لازم برای این خانه انجام شد.

دیوسالار ادامه داد: از سوی مشاور، طرح کامل مرمت و بازسازی به شکل خانه‌موزه فعال تهیه شد تا از این طریق بتوان از خانه نیما یوشیج برای استفاده همچون «خانه شعر» بهره برد.

وی افزود: یکی از موضوعات در افتتاح خانه نیما توجه به شکل بهره‌برداری این مکان است. زیرا اختلاف نظرهایی در این بخش وجود دارد که امیدواریم ظرف مدت یک هفته شکل بهره‌برداری از خانه نیما نیز به سرانجام برسد.

 معاون فرهنگی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد شهرداری تهران برای نحوه بهره‌برداری از خانه نیما یوشیج به چه شکل است، گفت: با توجه به هزینه‌های انجام شده در این بخش، پیشنهاد ما واگذاری بهره‌برداری خانه نیما به بخش خصوصی است.

دیوسالار بیان کرد: در بحث خانه نیما یوشیج باید به این موضوع توجه شود که در فاصله ۲۵۰ متری خانه نیما خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور قرار دارد و شهرداری تهران به دنبال آن است که به واسطه قرار گرفتن این ۲ ملک در نزدیکی هم و ارتباط نزدیک نیما و جلال در دوران حیات، حد فاصل این دو ملک را به گذر فرهنگی تبدیل کند.

وی با اشاره به طرح احداث قدمگاه صالحیه در منطقه یک تهران گفت: اگر بتوانیم ارتباطی بین دو رویداد فرهنگی قدمگاه صالحیه و خانه نیما و جلال ایجاد کنیم به نوعی می‌توان گفت به سیاست سازمان زیباسازی در ایجاد نقاط فرهنگی و مکان‌رویداد نزدیک شده‌ایم.

معاون فرهنگی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که هزینه مرمت و بازسازی خانه نیما یوشیج چه مبلغی بوده است، گفت: مرمت و بازسازی خانه نیما برای مدیریت شهری ۴.۵ میلیارد تومان هزینه داشته است.

دیوسالار در تشریح دیگر طرح‌های در دست اجرای مدیریت شهری که مراحل پایانی خود را سپری می‌کنند، بیان کرد: چند طرح نیمه‌کاره در دستور مدیریت شهری است که یکی از آنها پیاده‌راه شهریار و پهنه فرهنگی رودکی است.

وی ادامه داد: پیشرفت طرح پهنه رودکی در زمان قبول مسئولیت و شروع به کار من نزدیک به ۵۰ درصد بود که امروز این پیشرفت به عددی نزدیک به ۹۰ درصد رسیده است و تا پایان ماه جاری نیز کار نصب سنگفرش پهنه به اتمام می‌رسد.

به بهانه تولد نیما یوشیج، پدر شعر نو فارسی، مراسم افتتاح و بهره‌برداری از خانه تاریخی نیما با حضور جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران و مدیران شهری عصر امروز ۲۲‌ آبان برگزار می‌شود.

کد خبر 637311

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha