رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان‌ها ۱۵ درصد نیاز به آنتی بیوتیک‌ها دارند، در حالی که ۷۵ درصد آنها انواع آنتی‌بیوتیک‌ دریافت می‌کنند.

آنتي بيوتيك

به گزارش همشهری آنلاین، محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری با موضوع هفته اطلاع‌رسانی مقاومت میکروبی افزود: با وقوع پاندمی کووید ۱۹ بسیاری از مشکلات بهداشتی و دارویی که برای کنترل آنها برنامه‌ریزی شده بود، تحت تاثیر این پاندمی قرار گرفت و به فراموشی سپرده شد.

وی با هشدار به افزایش بی رویه مصرف دارو و ایجاد مقاومت میکروبی برای درمان بیماری‌ها افزود: مصرف بی‌رویه دارو در بیمارستان‌ها زیاد است، در حالی که مسئولان بهداشت اعلام می‌کنند خطر قریب الوقوع مقاومت میکروب‌ها به داروهایی که برای درمان به‌کار می‌رود، وجود دارد.

گویا تصریح کرد: در حال حاضر این نگرانی به وقوع پیوسته و باید داروها به درستی و میزان لازم توسط پزشک به بیمار برای مصرف آموزش داده شود تا مقاومت دارویی رخ ندهد، درمان بعضی بیماری ها به علت بروز مقاومت میکروبی با سختی زیادی انجام می‌شود.  به عنوان مثال بیماری سل که در بازه زمانی ۶ ماهه بیمار می تواند کاملا بهبود یابد، به دلیل مصرف ناشی از داروهای بی رویه،  مقاوم شده و درمان های قبلی روی آن موثر نیست. باید بیمار با داروهای گران قیمت‌تر و پرعارضه‌تر تحت مداوا قرار گیرد که  ۶۰ درصد موجب بهبودی بیمار می‌شود.

وی اظهار داشت: مواردی از بیماری‌های آمیزشی نیز داریم که به دلیل مقاومت میکروب ها ناشی از مصرف بی رویه داروها درمان نمی شوند. زیرا پزشک داروها را به صورت مناسب تجویز نکرده است و این بیماری ها مقاوم به دارو شده‌اند. مانند انواع سوزاک که هیچ درمانی ندارد و درمان دارویی هم موثر نیست.

به گفته گویا، مواردی از عفونت اچ آی وی نیز داریم که مقاوم به دارو شده و میلیون ها تومان هزینه درمان آن است، پزشک باید به بیمار آموزش دهد که چه میزان دارو مصرف کند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت در پاسخ به سئوال همشهری درباره تزریق دوز سوم واکسن کرونا گفت: درباره برخی واکسن‌هایی که استفاده می‌کنیم، تزریق دوز سوم حتما ضروری است و دستورالعمل تزریق دوز سوم به عنوان دوز بوستر را برای همکاران بخش بهداشت و درمان و برخی بیماران خاص از ۱۴ مهرماه به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اعلام کردیم.

گویا افزود: الان هم اعلام کردیم افراد بالای ۶۰ سال هم چنانچه از تزریق دوز دوم‌شان بیش از ۴ ماه گذشته است، برای تزریق دز سوم مراجعه کنند. تا چهارشنبه عصر (۱۹ آبان) حدود ۴۰۰ هزار نفر دوز سوم واکسن را تزریق کردند. با اتمام گروه سنی ۶۰ سال به بالا سایر گروه‌های سنی را هم برای دوز سوم اعلام خواهیم کرد. سیاست ما واکسیناسیون راحت با کاهش ازدحام است.

کد خبر 637287

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha