مجموع نظرات: ۵
یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
۰ نفر

شهر جدید هشتگرد با توسعه زیرساخت‌ها طی ۵ تا ۱۰ سال آینده به آستانه جمعیتی ۵۳۰ هزار نفری خواهد رسید.

هشتگرد

همشهری- زهرا اشرف‌زاده: حدود ۳ دهه از ساخت‌وساز و سکونت در شهر جدید هشتگرد می‌گذرد؛ شهری که با هدف سرریز جمعیت تهران و کرج و سیاست‌های تمرکززدایی جمعیت از پایتخت، بنا و از سال ۸۷ با شروع ساخت مسکن مهر وارد مرحله جدیدی از انبوه‌سازی شد.

تا ۳ سال قبل به‌دلیل کمبود امکانات خدماتی، رفاهی، زیرساخت و دسترسی راحت نداشتن به کرج و تهران رغبتی به سکونت در این منطقه نبود و بسیاری از صاحبان مسکن در این منطقه ترجیح می‌دادند خانه خود را خالی بگذارند و در مرکز شهر اجاره‌نشین باشند، اما این روزها گرانی افسارگسیخته جمعیت زیادی را به سکونت در شهرجدید هشتگرد سوق داده است و افتتاح متروی شهرجدید هشتگرد در سال گذشته هم نقطه عطفی در تاریخ توسعه و رونق زندگی این شهر به‌وجود آورد؛ طرحی که موجب شد بسیاری از متقاضیان مسکن مهر رغبت پیدا کنند روانه این شهر شوند. شهر جدید هشتگرد از استقبال خوبی بین شهروندان برخوردار است و با طرح اقدام ملی مسکن و مراحل نهایی تکمیل طرح مسکن مهر چشم‌اندازی روشن را به‌ویژه برای مسکن اولی‌ها نوید می‌دهد؛ هرچند امکانات این منطقه هنوز با استانداردهای زندگی شهری فاصله بسیاری دارد.
 

افزایش جمعیت و کمبود امکانات

یکی از ساکنان شهر جدید هشتگرد با اشاره به افزایش جمعیت این منطقه در ۲ سال اخیر می‌گوید: بیش از ۶سال است ساکن شهرجدید هشتگرد هستم. قبلا جمعیت کمی در اینجا زندگی می‌کرد و کسانی که خانه‌ای در شهرجدید هشتگرد داشتند، آن را اجاره داده یا خالی گذاشته بودند، اما با افزایش قیمت مسکن در کرج و تهران بسیاری مجبور شدند به این منطقه بیایند. افتتاح متروی هشتگرد نیز بر افزایش جمعیت تأثیرگذار بود؛ زیرا رفت‌وآمد آسان شد.

مهرزاد عظیمی با اشاره به کمبود امکانات در شهرجدید هشتگرد ادامه می‌دهد: با وجود افزایش جمعیت در منطقه اما امکانات هیچ افزایشی نداشته است. مسئولان علاوه بر جذب جمعیت باید به فکر ارائه خدمات نیز باشند. اهالی شهرجدید هشتگرد از نبود بیمارستان، درمانگاه، کمبود بانک، کمبود تاکسی، اتوبوس و مراکز آموزشی، تفریحی و فرهنگی رنج می‌برند و حالا که با افتتاح مترو سرریز جمعیت به شهرجدید هشتگرد بیشتر خواهد شد، مسئولان باید هرچه زودتر این کمبودها را رفع کنند.
 

موج مهاجرت به شهرجدید هشتگرد

رئیس اتحادیه املاک ساوجبلاغ با بیان این که با افزایش قیمت مسکن در کرج و تهران جمعیت بسیاری از تهرانی‌ها و کرجی‌ها متقاضی خرید مسکن مهر در شهر جدید هشتگرد هستند و موج مهاجرت به این منطقه شکل گرفته است به همشهری می‌گوید: در یک سال گذشته مراجعه به مشاوران املاک برای خرید مسکن به‌منظور اسکان و سرمایه‌گذاری بیشتر شده و راه‌اندازی مترو از دلایل ترغیب مردم برای خرید خانه در شهرجدید هشتگرد است. البته در این مدت شهرجدید هشتگرد هم از افزایش قیمت بی‌نصیب نمانده و قیمت مسکن چند برابر شده، اما هنوز هم با ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان می‌توان یک واحد مسکن مهر خریداری کرد.

ابوالفضل جوادی با بیان این که به‌دلیل پایین بودن نرخ اجاره در شهر جدید هشتگرد بسیاری از مستأجران از تهران و کرج به این شهر آمده‌اند، می‌افزاید: به همین دلیل تابستان امسال فایل اجاره در دفاتر کم شده بود.

وی ادامه می‌دهد: در یکی، دو سال گذشته امکانات نسبت به قبل بهتر شده و افزایش زیرساخت‌ها و روبناهای موردنیاز به افزایش جذابیت اسکان در سایت‌های مسکن مهر کمک کرده است و شاهد افزایش جمعیت ساکن در این شهرها هستیم. قطعا افزایش جمعیت عاملی برای ترغیب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز خواهد بود.
 

تکمیل مسکن مهر شهرجدید هشتگرد

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی فرمانداری هشتگرد هم با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد مسکن مهر در شهرجدید هشتگرد تکمیل شده است به همشهری می‌گوید: یکی از مهم‌ترین معضلات شهر جدید هشتگرد کمبود بیمارستان و درمانگاه و مراکز درمانی است. ۲ واحد درمانی در منطقه وجود دارد که پاسخگوی نیاز مردم نیست و اهالی برای خدمات درمانی مجبور هستند به کرج مراجعه کنند؛ البته حدود ۲۰ سال قبل یک بیمارستان ۹۶ تختخوابی کلنگ‌زنی و ۲۲ درصد آن ساخته شد که اگر به بهره‌برداری برسد تا حدودی مشکل درمانی این شهرستان رفع می‌شود.

کامران عظیم‌زاده با اشاره به مشکل حمل‌ونقل عمومی در این منطقه اضافه می‌کند: در سال‌های قبل تعدادی اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی به چرخه حمل‌ونقل اضافه شد، اما با افزایش جمعیت دوباره دچار کمبود شدیم.
 

هشتگرد در آستانه رشد و شکوفایی

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد نیز با بیان اینکه حدود ۸۰ هزار نفر در شهرجدید هشتگرد سکونت دارند، نوید رشد و شکوفایی این شهر را می‌دهد و به همشهری می‌گوید: با رفع بسیاری از کمبودها ازجمله شبکه معابر، زیرساخت‌های زیربنایی و روبنایی، تامین آب آشامیدنی و حقابه‌ای که از سد طالقان برای این شهر تخصیص داده شده، شاهد رشد و توسعه شهرجدید هشتگرد خواهیم بود. با توجه به اینکه در طرح مسکن ملی نیز ۲۱ هزار واحد برای شهر جدید هشتگرد پیش‌بینی شده است، امیدواریم در یک فرایند ۵ تا ۱۰ ساله به آستانه جمعیتی ۵۳۰ هزار نفری که برای شهر درنظر گرفته شده، برسیم.

مسعود حق‌لطفی با اشاره به اقدامات انجام شده برای افزایش زیرساخت‌ها و امکانات خدماتی و رفاهی در شهر ادامه می‌دهد: ساخت ۲۵ مدرسه، آماده‌سازی ۱۲ زمین و فضای ورزشی، مسجد، ساخت سالن ورزشی، آتش‌نشانی، کتابخانه و فرهنگسرا از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این مدت است.

به‌گفته وی، تکمیل بیمارستان نیز با مشکلاتی مواجه شده و قرار است با همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی البرز این طرح در ۲ سال آینده تکمیل شود.
 

ویلاسازی در هشتگرد

به غیر از افزایش جمعیت و مهاجرت تهرانی‌ها و کرجی‌ها به هشتگرد، این منطقه در یکی دو سال گذشته شاهد پدیده جدیدی هم بوده است؛ ویلاسازی و افزایش قیمت زمین. زمین مناطق اطراف هشتگرد، کردان و بانوصحرا در نزدیکی این منطقه تا پیش از سال ۹۸ متری ۵۰ هزار تومان بود، اما حالا این قیمت با رشد عجیب و هجوم ویلاسازی به بیش از ۵ میلیون تومان رسیده است. در شرایطی پای ویلاهای لوکس و گران‌قیمت به هشتگرد و اطراف آن باز شده و شاهد رشد چندصددرصدی قیمت زمین در این منطقه هستیم که از سویی اغلب زمین‌های اطراف هشتگرد کاربرد کشاورزی دارند و جزو منابع طبیعی هستند و از سوی دیگر، هشتگرد قرار بود محلی برای جبران کمبود مسکن قشر متوسط در تهران و البرز باشد.

کد خبر 637249

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha