دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: راه برون رفت از مشکلات منطقه، پایان دادن به دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای به ویژه آمریکا و همکاری و اشتراک مساعی کشورهای منطقه برای اتخاذ راهکارهای بومی حل بحران است.

شمخاني

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از  ایرنا، علی شمخانی و نیکلای پاتروشف دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه در دیداری تبادل نظر درباره تحولات منطقه‌ای و بین المللی، همکاری راهبردی دو کشور در حوزه مقابله با تروریسم را اقدامی ضروری برای ایجاد و حفاظت از صلح و ثبات در منطقه  ارزیابی کردند.

شمخانی در این دیدار که درحاشیه سومین نشست گفت وگوی امنیت منطقه‌ای در دهلی نو برگزار شد،با تبیین بحران‌های متعددی که منطقه را فرا گرفته از جمله بحران تروریسم،تجاوز نظامی، اشغالگری و بحران پناهجویان، گفت: راه برون رفت از این شرایط، پایان دادن به دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای به ویژه آمریکا و همکاری و اشتراک مساعی کشورهای منطقه برای اتخاذ راهکارهای بومی حل بحران است.

وی با اشاره به تحولات افغانستان در ماه‌های اخیر تاکید کرد: با توجه به ترکیب قومی و مذهبی جامعه افغانستان راه حل بحران این کشور تداوم گفت وگوهای بین الافغانی و تشکیل دولت فراگیر بر اساس واقعیت‌های جمعیتی در افغانستان است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با نگرانی تحولات افغانستان و تاثیر بی‌ثباتی بر معیشت و امنیت مردم رنج دیده این کشور را پیگیری می‌کند و از هیچ تلاشی برای کمک به مردم افعانستان فروگذار نخواهد کرد.

شمخانی تاکید کرد: گسترش روابط ایران و روسیه در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه‌های امنیتی و تداوم مبارزه مشترک با تروریسم نقش تعیین کننده‌ای در ثبات منطقه‌ای دارد.

وی تصریح کرد: دو کشور ایران و روسیه در آماج توطئه و تحریم‌های آمریکا قرار دارند و باید با ارتقای سطح همکاری‌های همه‌جانبه نظام غیرقانونی و ضد انسانی تحریم آمریکا را دچار فروپاشی کنند.

نیکلای پاتروشف دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه هم در این دیدار با ابراز خرسندی از روابط رو به رشد تهران - مسکو  در حوزه‌های گوناگون، تداوم این همکاری‌ها را به نفع دو ملت ایران و روسیه ارزیابی کرد.

وی با اشاره به تاثیر سازنده سومین نشست گفت وگوی امنیت منطقه‌ای در نزدیک شدن دیدگاه‌های کشورهای منطقه در زمینه تهدیدات مشترک و راه‌های مقابله با آن گفت: همکاری‌های منطقه‌ای یک انتخاب نیست بلکه مسیری اجتناب ناپذیر برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه با اشاره به گفت‌وگوهای انجام شده در مورد بحران افغانستان گفت: افغانستان در سایه هماهنگی و هم افزایی کشورهای منطقه می‌تواند از شرایط بی‌ثباتی خارج شود و آینده بهتری را پیش رو داشته باشد.

کد خبر 637064

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha