پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
۰ نفر

رئیس‌جمهور کلمبیا در جریان سفر به فلسطین اشغالی در سخنانی منطبق بر سیاست تل‌آویو علیه تهران، با مطرح کردن اتهاماتی علیه ایران گفت که اجازه غنی‌سازی بیشتر به ایران را نمی‌دهند. 

ایوان دوکه

 به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، «ایوان دوکه» در جریان سفر به سرزمین‌های اشغالی در مصاحبه اختصاصی با روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، ادعاهایی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد. 

وی در این مصاحبه با تأکید بر حمایت کلمبیا از رژیم صهیونیستی بر عزم کشور خود برای مقابله با حزب‌الله و روابط آن با ایران تأکید کرد و گفت: «هیچ کشوری نمی‌تواند با گروه‌های تروریستی رابطه داشته باشد». 

کلمبیا به دنبال مستحکم کردن پیوند با تل‌آویو است

وی با تأکید بر لزوم افزایش روابط تجاری با رژیم صهیونیستی و همراهی با مقام‌های این رژیم در پیشبرد اهداف جنگ‌طلبانه در خاورمیانه گفت: «خیلی از آن (سفر به فلسطین اشغالی) لذت بردم. فرصت بسیار بزرگی است که پیوند میان کلمبیا و اسرائیل محکم‌تر شود و شاهدیم که سرمایه‌گذاران اسرائیلی بیشتری برای رفتن به کلمبیا مشتاق هستند بنابراین این به من انگیزه زیادی می‌دهد و فکر می‌کنم این فرصتی است که این رابطه را به بالاترین حد ممکن برسانم». 

دوکه سناتور سابق کلمبیایی که سه سال پیش رئیس‌جمهور شد به همراه گروه بزرگی از وزرا و تجار به منظور تقویت روابط اقتصادی و امنیتی با رژیم صهیونیستی به فلسطین اشغالی سفر کرد و روز دوشنبه هفته جاری در یک ضیافت شام با میزبانی «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی حاضر شد. 

اولین بار نیست که طی روزهای اخیر، مقام‌های ارشد کلمبیا علیه ایران اتهام‌زنی می‌کنند به طوریکه پیش از این «دیه‌گو مولانو» وزیر دفاع کلمبیا هفته جاری در جریان سفر به فلسطین اشغالی تأکید کرده بود که حزب‌الله و ایران دشمنان کلمبیا هستند. 

هر اقدام لازم را علیه حزب‌الله انجام می‌دهیم

رئیس‌جمهور کلمبیا نیز در این خصوص گفت: «ما حزب‌الله را در لیست تروریستی خود وارد کرده‌ایم بنابراین می‌توانیم هر آن چه را می‌توانیم برای جلوگیری از فعالیت‌های حزب‌الله انجام دهیم و فعالیت‌های حزب‌الله را محکوم کنیم و عملیات‌هایی را انجام دهیم که به دستگیری شبکه‌های تروریستی منجر شود. ما به وضوح این کار را می‌کنیم». 

ایران نباید با گروههای تروریستی رابطه داشته باشد

وی همچنین به طور محافظه‌کارانه به انتقاد از جمهوری اسلامی پرداخت و به طور غیرمستقیم علیه ایران اتهام‌زنی کرد و گفت: «هم‌اکنون در خصوص ایران، کلمبیا برای مدت زمان بسیار طولانی با ایران روابط دیپلماتیک داشته است اما کلمبیا به صراحت گفته است که هیچ کشوری نمی‌تواند با گروههایی که تروریستی هستند، رابطه داشته باشد بنابراین از این نظر، ما اولین کسی خواهیم بود که هرگونه ارتباطی را که می‌تواند از ارتباط بین حزب‌الله و هر دولتی ناشی شود، محکوم خواهیم کرد». 

اجازه غنی‌سازی بیشتر اورانیوم را نمی‌دهیم

رئیس‌جمهور کلمبیا بدون اشاره به زرادخانه‌های اتمی رژیم صهیونیستی درباره برنامه غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران نیز اظهارنظر کرد و به عنوان یکی از اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد: «ما در شورا به صراحت گفته‌ایم که‌عدم صدور مجوز برای غنی‌سازی بیشتر اورانیوم و ایجاد زرادخانه‌های اتمی را وظیفه خود می‌دانیم». 

علی‌رغم آن که جمهوری اسلامی ایران بارها تکرار کرده که به هیچ عنوان به دنبال برنامه تسلیحات اتمی نیست و برنامه هسته‌ای کاملاً صلح‌آمیز دارد، دوکه ادعاهای بسیاری از کشورهای غربی و رفقای صهیونیست خود را تکرار کرد و گفت که ایران نباید به یک کشور در آستانه تسلیحات اتمی تبدیل شود. 

وی در این خصوص افزود: «ما باید از پیشرفت‌های بیشتر تسلیحات اتمی در جهان جلوگیری کنیم». 

می‌دانیم اسرائیل تسلیحات اتمی دارد، وظیفه ما فقط در حیطه ان. پی. تی است

رئیس‌جمهور کلمبیا در ادامه برای سرپوش گذاشتن بر حمایت خود از برنامه تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی گفت که می‌داند که رژیم صهیونیستی از «قبل تسلیحات اتمی داشه است» اما این که وی درباره مأموریت در داخل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای همه دولت‌ها صحبت می‌کند تا سیاست خارجی را دنبال کنند که «زرادخانه‌های جدید هسته‌ای در جهان جلوگیری کند و این مبتنی بر مفهوم معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) است». 

دوکه ادعاهایی را درباره فعالیت حزب‌الله در کلمبیا مطرح کرد و گفت: «ما اطلاعاتی را درباره اقدامات احتمالی اعضای حزب‌الله در کلمبیا دریافت کردیم و بر طبق آن وارد عمل شدیم. عملیاتی را انجام دادیم و دو نفر را بازداشت کردیم. اطلاعاتی که در اختیار داشتیم این بود که آن‌ها می‌توانستند علیه مکان‌های مرتبط با اسرائیل یا مکان‌های مذهبی یهودیان در کلمبیا توطئه کنند و به همین دلیل توانستیم این دو نفر را با همکاری بسیار قوی و تلاش پلیس و نیروهای اطلاعاتی خود دستگیر کنیم». 

کلمبیا سفارتخانه را به قدس منتقل نمی‌کند

رئیس‌جمهور کلمبیا همچنین ادامه داد که کشورش قصد انتقال سفارتخانه خود به قدس را ندارد اما رئیس‌جمهور کلمبیا روز سه‌شنبه هفته جاری یک مرکز نوآوری را در قدس افتتاح کرد به طوریکه برخی این اقدام را آمادگی کلمبیا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی تلقی کردند. 

با این حال دوکه در این باره گفت: «بحث درباره سفارتخانه حقیقتاً برای ما اولویت نیست. اولویت ما تقویت روابط با اسرائیل و بردن این روابط به یک گام جلوتر است… مهم‌ترین نکته در افتتاح دفتر اورشلیم ما این است که اورشلیم همچنین به یک مرکز نوآوری برای اسرائیل، به ویژه سازمان نوآوری تبدیل شده است». 

رئیس‌جمهور کلمبیا همچنین در اداممه بر لزوم تقویت همکاری سه جانبه رژیم صهیونیستی، کلمبیا و امارات عربی متحده تأکید کرد و گفت: «دیدگاه من به همین سادگی است: کلمبیا، هم‌پیمان درجه اول اسرائیل در آمریکای لاتین و کارائیب است. اسرائیل دولتی پیشتاز در نوآوری، خلاقیت و کارآفرینی است و هم‌اکنون با توافق آبراهام، در حال تغییر موضع و جایگاه خود در خاورمیانه (غرب آسیا) است تا تجارت را تقویت کند». 

رئیس‌جمهور کلمبیا در حالی اظهاراتی را درباره ایران مطرح کرده است که روز سه‌شنبه هفته جاری (۱۸ آبان ماه) که با رد اظهارات ضدایرانی وزیر دفاع کلمبیا، بر حفظ روابط دیپلماتیک با ایران تأکید کرده بود. 

وزیر دفاع کلمبیا مشخصا به ایران و حزب الله لبنان و اقدامات آن‌ها علیه تل آویو و همچنین حمایت از دولت ونزوئلا اشاره کرده بود و از آن‌ها به عنوان دشمن کلمبیا نام برده بود. 

مولانو در دیدار با بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیوینستی با تاکید بر این موضوع خواستار افزایش توسعه همکاری‌های نظامی و تبادل اطلاعاتی میان دو طرف شد. 

بعد از اظهارات وزیر دفاع کلمبیا، رئیس جمهور این کشور در اقدامی برای رد موضع وزیر دفاعش علیه ایران بر حفظ روابط دیپلماتیک میان تهران و بوگوتا تاکید کرد. 

ایوان دوکه افزود: کلمبیا روابط خود را با تهران حفظ می‌کند اما در عین حال درباره آنچه تهدید تروریستی نامیده می‌شود شفاف است و ما با هر کشوری که گفت‌وگوهای دیپلماتیک داریم نوع روابطشان را با برخی گروه‌ها که ممکن است سابقه تروریستی داشته باشند مورد بررسی و سوال قرار خواهیم داد. 

«محمد علی ضیا» سفیر ایران در کلمبیا اخیرا در مصاحبه با رادیو «آر سی ان» کلمبیا گفته، این واقعیت که ایران «نیکلاس مادورو» را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد هیچ خطری برای کلمبیا و آمریکای لاتین ندارد؛ چیزی که آمریکا به دنبال القای آن است. 

وی افزود: برای ما مادورو رئیس جمهور رسمی ونزوئلا است و موضع کشورهای دیگر برای‌عدم به رسمیت شناختن مادورو در ونزوئلا بی‌اعتبار است. ونزوئلا نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر مشکلاتی دارد و این طبیعی است که برخی از مردم آن را دوست نداشته باشند.

کد خبر 637035

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha