چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۷

دانشمندان که قبلا سلول‌های بنیادی موش‌ها به اسپرم تبدیل کرده بودند، اکنون توانسته‌اند کار مشابهی را با سلول‌های بنیادی میمون‌های ماکاک انجام دهند.

SPERM

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی این دانشمندان که نتایج کارشان را در ژورنال  Fertility and Sterility Science منتشر کرده‌اند، می‌گویند اسپرم‌های میمون تولیدشده به این روش توانسته‌اند در آزمایشگاه با سلول‌های تخمک ترکیب شوند و رویان ایجاد کنند.

این پیشرفت پژوهشگران را یک قدم به ایجاد اسپرم‌های آزمایشگاهی انسان برای درمان ناباروری مردانه نزدیک می‌کند، هر چند که هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به این هدف باقیمانده است.

پژوهشگران در این آخرین بررسی از سلول‌های بنیادی رویانی میمون‌های ماکاک استفاده کردند تا سلول‌های نابالغ اسپرم به نام «اسپرماتید» ر تولید کنند. این اسپرم‌های نابالغ فاقد سر و دم شاخص اسپرم بالغ هستند که آن را به سوی تخمک حرکت می‌دهد.

سپس این پژوهشگران این اسپرماتیدها را در آزمایشگاه با ترکیب شدن با تخمک واداشتند و رویان‌های ابتدایی را تولید کردند. ۱۲ درصد این رویان‌ها توانستند تا مرحله‌ای رشد کنند که بتوان آنها درون رحم کاشت تا تشکیل جفت و جنین دهند.

این پژوهشگران قصد دارند در مرحله بعدی کارشان این رویان‌ها را در رحم یک میمون جانشین بکارند و رشد آنها را تا هنگام تولد نوزاد میمون دنبال کنند. یک هدف دیگر این دانشمندان برای آینده دور این است که به جای استفاده از سلول‌های بنیادی رویانی از سلول‌های پوستی میمون ماکاک برای ساختن اسپرماتید استفاده کنند.