شترداران و عشایر هندی که معتقدند مسئولیت نگهداری از شترها را شیوا، الهه هندو، به آنها عطا کرده برای خرید و فروش شترهای خود در مراسمی سالانه گرد هم می‌آیند. این تجمع به یکی از جاذبه های توریستی هندوستان تبدیل شده است.

نمايشگاه شتر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، گله‌داران و حیواناتشان در شهر پوشکار راجستان برای بزرگترین نمایشگاه تجارت شتر در هند گرد هم آمده‌اند.

این شهر محل تجمع هزاران زائر هندو، تاجر و گله‌داران شتر برای این رویداد سالانه است اما در سال گذشته،۲۰۲۰، به دلیل همه‌گیری کرونا میزبان این مراسم آئینی نبود. در این گردهمایی جوامع پرورش دهنده شتر گاهی صدها کیلومتر راه را از روستاهای دورافتاده می‌پیمایند تا در تجارت حیوانات خود سودی کسب کنند.

این نمایشگاه ۱۳ روزه، که به تازگی افتتاح شده، مصادف با چندین روز مبارک در تقویم هندو است و همین همزمانی به جمعیتی که در این شهر ساحلی ازدحام می‌کنند می‌افزاید. پرافول ماتور از بخش دامپروری راجستان گفت: پوشکار هم مرکز تجارت احشام است و هم میزبان آیین‌های مذهبی است.

ماتور گفت وضعیت کرونا به طور کامل عادی نشده اما انتظار می‌رود مردم حضور پرشوری داشته باشند. برگزارکنندگان معمولا مسابقاتی را برای شترداران برگزار می‌کنند که یکی از جاذبه‌های اصلی برای گردشگران داخلی و بین‌المللی است.

این نمایشگاه تنها زمانی از سال است که پرورش دهندگان شتر - که بیشتر آنها در جوامع عشایری دور افتاده در بیابان زندگی می‌کنند - می‌توانند با فروش احشام خود پول نقد کسب کنند، امری که به حفظ شیوه زندگی آنها کمک می‌کند. این شترها بیشتر توسط مردم گجرات، راجستان و مادهیا پرادش برای استفاده در مزارع خود یا حمل و نقل خریداری می‌شود. حیوانات دیگر از جمله اسب نیز در این مراسم خرید و فروش می‌شود.

نیروهای امنیتی هند مستقر در امتداد مرز بین‌المللی با پاکستان نیز از شتر برای گشت زنی در مناطق دورافتاده استفاده می‌کنند. برای کمک به جوامع دورافتاده و تنوع بخشیدن به درآمد کوچ‌نشینان، دولت سعی کرده خرید و فروش محصولات دیگری مانند شیر ​​شتر، چرم شتر و استخوان شتر را نیز ترویج کند.

جامعه شترداران این منطقه، رایکا، معتقداند که الهه هندو، شیوا، مسئولیت این کار را به آنها سپرده است.

کد خبر 636906
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha