حجم زیاد آب که با بارندگی‌های روزهای اخیر در تهران جاری شده بود، با کمک نیروهای خدمات شهری و از طریق شبکه اصلی و فرعی هدایت آب‌های سطحی به خارج از شهر هدایت شد.

آب گرفتگي

همشهری- محمد سرابی: چند روز بارندگی مداوم در شهر تهران نتوانست باعث وقوع سیل یا آبگرفتگی گسترده شود؛ اگرچه در برخی نقاط آبگرفتگی‌هایی مشاهده شد اما وسعت‌شان به قدری نبود که از آنها با عنوان بحران یاد شود. بارندگی اخیر در عین حال بیش از همیشه ۲ ‌نکته را روشن کرد؛ لایروبی به‌موقع کانال‌ها از طرف شهرداری و همراهی شهروندان در رهانکردن زباله. به‌گزارش همشهری، در هفته‌های گذشته، بحران‌های کرونا و از کار افتادن پمپ بنزین‌ها برای گره‌خوردن ترافیک در شهر کافی بود و اگر بارندگی چند روز اخیر هم باعث وقوع سیل می‌شد، خسارت واردشده به ‌خودروها و شهروندانی که در خیابان‌ها مانده بودند، ابعاد جدیدی پیدا می‌کرد. ایجاد کانال‌های انتقال آب و لایروبی نهرها نقش مهمی در پیشگیری از سیل داشت؛ چراکه حجم زباله همچنان زیاد است و شرایط کرونایی هم به استفاده بیشتر از لوازم یکبارمصرف افزوده است. در عین حال، با آماده‌باش ۱۰‌ هزار نیروی خدمات شهری، کاهش دما و بارندگی‌هایی که شب و روز در شهر ادامه داشت، تنها آب‌ماندگی‌های محلی در ابعاد کوچک رخ داد.

شهردار تهران در حساب توییتری خود در این‌باره نوشت: «در روزهای بارانی اخیر، با تلاش‌ شبانه‌روزی ۱۰هزار نفر از همکارانم در لایروبی معابر تهران، تنها یک ناحیه از ۱۲۴ ناحیه شهرداری به وضعیت قرمز رسید که در نوع خود کم‌نظیر بود. اینجانب از تمام نیروهای خدوم شهرداری که تلاش کردند تا هوای بارانی تهران برای مردم شهر مطبوع باشد، تشکر می‌کنم.» این در حالی است که حل مشکل سیل در شهر با عامل احداث شبکه انتقال آب‌های سطحی و همینطور نگهداشت و لایروبی دائم نهرها ممکن شده است. در این بین، معاون خدمات شهری شهرداری تهران اعلام کرد که آمار نشان می‌دهد حجم آبگرفتگی‌های چند روز اخیر به‌مراتب کمتر از آبگرفتگی‌های سال پیش‌تر بوده است.

جلال بهرامی گفت: «با مقایسه آمار آبگرفتگی به تفکیک ۳روز نخست بارش‌ها در سال‌های ‌۹۹ و ۱۴۰۰ مشخص می‌شود که میزان آبگرفتگی‌های امسال نسبت به سال گذشته در بسیاری از مناطق کمتر بوده است. لایروبی شبکه اصلی و فرعی، بازدیدهای دوره‌ای به‌منظور کنترل سلامت و عملکرد اجزای شبکه و نظارت بر عملیات پاکسازی، لایروبی و رسوب‌زدایی سازه‌ها انجام گرفت و ۵ مرحله طرح‌های فوریتی اجرا شد تا نتیجه آن جلوگیری از افزایش میزان آبگرفتگی‌ها بود.»
 

نقاط حساس آبگرفتگی تهران

    سیل‌برگردان غرب پل ارم
   سیل‌برگردان غرب پل سلیمی جهرمی
   سیل‌برگردان غرب پل شهید تقدیری
   سیل‌برگردان غرب پل آریافر
   سیل‌برگردان غرب تقاطع پل بازارچه نصر
   کانال زرگنده در خیابان ابوذر غفاری
   رودخانه کن در تقاطع بزرگراه فهمیده
   کانال سرخه‌حصار تقاطع پل دانش‌آموز
 

مراحل رفع نقاط مستعد آبگرفتگی


  ۱۰۸ نقطه خطرساز و ۷۲ محدوده دارای نقص بهره‌برداری شناسایی شد.
  ۳۰ درصد از نقاط دارای مشکلات فنی و عمرانی بود.
   ۹۰ درصد از نواقص نقاط خطرساز رفع شده است.
  ۱۲۴ ارابه ادوات و امکانات فوریتی در نواحی تجهیز شد.
  ۱۰ هزار نفر نیروی کارگری در بارش‌های اخیر به‌کارگیری شد.
 

مراحل لایروبی شبکه اصلی و فرعی

   لایروبی بیش از ۵۳۰ کیلومتر از شبکه اصلی و ۱۲۰ کیلومتر شبکه کوَل‌گذاری‌شده (دارای حلقه‌های سیمانی)
   رسوب‌برداری بیش از ۱۰ هزار کیلومتر شبکه فرعی و حوضچه‌های رسوب‌گیر و تله‌های زباله‌گیر
   تخلیه تاسیسات واریزه‌ای و حوضچه‌های اصلی
   بازگشایی و احیای ۱۵ درصد از منهول‌های مسدودشده (دریچه‌های آدم‌رو)

کد خبر 636593

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha